|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Çocuk İstismarı Ve İhmali |
|
Dersin Kodu |
: |
HMS416 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. SUNAY FIRAT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Çocuk istismarın tanımını bilir. Çocuk ve ergen istismar türlerini (fiziksel istismar, cinsel istismar, duygusal istismar, ekonomik istismar, ensest vs.) bilir. Çocuk ihmalin tanımını bilir. Çocuk ihmal türlerini (fiziksel istismar, cinsel istismar, duygusal istismar, ekonomik istismar, ensest vs.) bilir.
Çocuk ve ergen istismar ve ihmalin Türkiye’de ve Dünyadaki durumunu bilir.
Çocuk istismarı ile ilgili Türkiye’deki yasal düzenlemeleri ve sağlık profesyonellerinin sorumluluklarını bilir.
İstismar ve ihmale uğrayan çocuk ve ergenlere tıbbi yaklaşımlar konusunda analiz, düşünme yeteneği ve değerlendirmeyi bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Çocuk ve ergen istismar ve ihmal kavramları hakkında bilgi vermek. İstismar ve ihmale uğramış çocuk ve ergen bireylere yaklaşımlar hakkında beceri ve deneyim kazandırmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Çocuk istismar ve ihmalinin tanımı ve türleri, nedenleri, belirtileri ve tedavi yaklaşımları. Sağlık çalışanlarının sorumlulukları, adli tıp uygulamaları ve yasal sorumluluklar |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Çocuk ve ergen istismarının tanımı ve türleri |
Okuma, araştırma |
Düz anlatım, olgu tartışması, proje-seminer sunumu |
|
2 |
Çocuk ihmalin tanımı ve türleri |
Okuma, araştırma |
Düz anlatım, olgu tartışması, proje-seminer sunumu |
|
3 |
Çocuk ve ergen istismar ve ihmalin nedenleri |
Okuma, araştırma |
Düz anlatım, olgu tartışması, proje-seminer sunumu |
|
4 |
Çocuk ve ergen istismar ve ihmalin nedenleri |
Okuma, araştırma |
Düz anlatım, olgu tartışması, proje-seminer sunumu |
|
5 |
Çocuk ve ergen istismar ve ihmalin nedenleri |
Okuma, araştırma |
Düz anlatım, olgu tartışması, proje-seminer sunumu |
|
6 |
Çocuk ve ergen istismar ve ihmalin belirtileri |
Okuma, araştırma |
Düz anlatım, olgu tartışması, proje-seminer sunumu |
|
7 |
Çocuk ve ergen istismar ve ihmalin belirtileri |
Okuma, araştırma |
Düz anlatım, olgu tartışması, proje-seminer sunumu |
|
8 |
Çocuk ve ergen istismar ve ihmalin belirtileri |
Okuma, araştırma |
Düz anlatım, olgu tartışması, proje-seminer sunumu |
|
9 |
ARA SINAV |
Okuma, araştırma |
Proje/ödev/seminer sunumu |
|
10 |
Çocukluk çağı travma sonrası stres bozukluğu ve diğer psikiyatrik bozuklukların değerlendirilmesi |
Okuma, araştırma |
Düz anlatım, olgu tartışması, proje-seminer sunumu |
|
11 |
Ensest, istismara ve ihmale uğramış çocuklara sağlık profesyonellerinin yaklaşımı |
Okuma, araştırma |
Düz anlatım, olgu tartışması, proje-seminer sunumu |
|
12 |
İstismara ve ihmale uğramış çocuk ve ergenlere tedavi ve rehabilitasyon yaklaşımları |
Okuma, araştırma |
Düz anlatım, olgu tartışması, proje-seminer sunumu |
|
13 |
İstismar ve ihmale uğramış çocuk ve ergenler ve adli tıp uygulamaları |
Okuma, araştırma |
Düz anlatım, olgu tartışması, proje-seminer sunumu |
|
14 |
İstismar ve ihmale uğramış çocuklar için yasal düzenlemeler ve sağlık profesyonellerinin yasal sorumlulukları |
Okuma, araştırma |
Düz anlatım, olgu tartışması, proje-seminer sunumu |
|
15 |
Dersin değerlendirilmesi |
Konuları okuma |
Düz anlatım, olgu tartışması, proje-seminer sunumu |
|
16/17 |
FİNAL SINAVI |
Konuları okuma |
FİNAL SINAVI |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Tüm Boyutlarıyla Çocuk istismarı I. II. Prof.Dr. Oğuz Polat Seçkin Yayıncılık 2007 1. Baskı.
Çocuk İstismarı ve İhmaline Multidisipliner Yaklaşım. Çocuk İstismarı ve İhmalini Önleme Derneği Yayını, Ankara 2006.
Monteleone JA, Brodeur AE. Child Maltreatment: A Clinical Guide and Reference. 2nd ed. St. Louise, Missouri USA:GW Medical ublishing,Inc;1998
6. Geger A, Emans SJ, Muram D. Evaluation of the Sexually Abused Child: A Medical Textbook and Photographic Atlas. 2nd ed. New York: Oxford
Çocuk Koruma Merkezleri El Kitabı. Dağlı T, İnanıcı MA (eds). UNICEF, Ankara 2010.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. |
3 |
|
2 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir |
3 |
|
3 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. |
5 |
|
4 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar .
|
2 |
|
5 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. |
4 |
|
6 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. |
3 |
|
7 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. |
4 |
|
8 |
Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. |
4 |
|
9 |
Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. |
4 |
|
10 |
Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
4 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
4 |
|
12 |
Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. |
5 |
|
13 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. |
4 |
|
14 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. |
3 |
|
15 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. |
4 |
|
16 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır.
|
3 |
|
17 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. |
2 |
|
18 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. |
4 |
|
19 |
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. |
5 |
|
20 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
4 |
8 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 66 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.64 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|