Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Çocuk Hakları Ve Çocuk Koruma Kanunu

Dersin Kodu : HMS420

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. SUNAY FIRAT

Dersin Öğrenme Kazanımları : Çocuk haklarının tarihsel gelişimini bilir.
Çocuk hakları ile ilgili kavramlar ve tanımları bilir.
Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesini bilir.
Çocuk haklarının kullanılmasına ilişkin Avrupa Sözleşmesini bilir.
Mağdur çocukların hakları ve onların korunmasını bilir.
Suçlu çocukların hakları ve onların korunmasını bilir.
Korunmaya muhtaç çocukların hakları ve ulusal yasaları bilir.
Türkiye’de çocuk hakları ve çocuk koruma kanunu çerçevesinde ilgili profesyonelleri sorumluluklarını bilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Birleşmiş Milletler sözleşmesi ve çocuğun hakları ve korunması ile Ülkemizde çocuk hakları çerçevesinde çocuk koruma kanunu ve adli bilimler uygulamaları konusunda bilgi vermek

Dersin İçeriği : Çocuk kavramı ve çocuk haklarının dünyadaki tarihsel gelişimi, Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi ve temel ilkeleri, Çocuk hakları ve Türkiye’deki tarihsel gelişimi, mağdur/suça sürüklenen çocukların hakları ve korunması, ilgili profesyonellerin sorumlulukları

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Çocuk kavramı ve çocuk haklarının tanımı Okuma, araştırma Düz Anlatım / Seminer sunumları
2 Çocuk haklarının dünyada tarihsel gelişimi. Okuma, araştırma Düz Anlatım / Seminer sunumları
3 20 Kasım 1989 tarihli Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi ve öngörülen temel ilkeleri. Okuma, araştırma Düz Anlatım / Seminer sunumları
4 5 Ocak 1996 tarihli Çocuk Haklarının kullanılmasına ilişkin Avrupa Sözleşmesinin ana hatları. Okuma, araştırma Düz Anlatım / Seminer sunumları
5 Çocuk haklarının Türkiye’deki tarihsel gelişimi. Okuma, araştırma Düz Anlatım / Seminer sunumları
6 Çocuğun aile içindeki haklarının korunması. Okuma, araştırma Düz Anlatım / Seminer sunumları
7 Çocuğun medeni, sosyal ve kültürel haklarının korunması. Okuma, araştırma Düz Anlatım / Seminer sunumları
8 Çalışan çocuğun haklarını ve korunması. Okuma, araştırma Düz Anlatım / Seminer sunumları
9 Ara sınav; Proje/ödev, seminer sunumları Okuma, araştırma ARA SINAV
10 Yargı sisteminde bulunan mağdur/suça sürüklenen çocukların hakları ve korunması. Okuma, araştırma Düz Anlatım / Seminer sunumları
11 Korunmaya muhtaç çocukların hakları ve korunması ile ilgili ulusal yasalar. Okuma, araştırma Düz Anlatım / Seminer sunumları
12 Suça sürüklenen çocuklara yönelik koruyucu önlemler. Okuma, araştırma Düz Anlatım / Seminer sunumları
13 Türkiye’de çocuk hakları ve çocuk koruma kanunu çerçevesinde ilgili profesyonellerin sorumlulukları. Okuma, araştırma Düz Anlatım / Seminer sunumları
14 Türkiye’de çocuk hakları ve çocuk koruma kanunu çerçevesinde ilgili profesyonellerin sorumlulukları. Okuma, araştırma Düz Anlatım / Seminer sunumları
15 Dersin değerlendirilmesi Konuları okuma Düz Anlatım / Seminer sunumları
16/17 FİNAL SINAVI Final exam FİNAL SINAVI


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Polat O. Notes on Criminology and Criminalistics. Seçkin publishing 1. Edition, Ankara 2009
 Alexander SALAGAEV, “Juvenile Delinquency” (Chapter7), World Youth Report 2003: http://www.un.org/esa/socdev/unyin/wyr/ -->, (17/07/2013)
 Artuç M. Anayasa- TCK- CMK- CGİK. Kartal publishing, Ankara 2006.
 http://www.edb.adalet.gov.tr/csr.pdf
 Practice Parameter for Child and Adolescent Forensic Evaluations. Journal Of The American Academy Of Child & Adolescent Psychiatry. December 2011: Volume 50 Number 12.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. 3
2 Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 4
3 Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. 5
4 İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar . 1
5 Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. 3
6 Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. 4
7 İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. 3
8 Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. 5
9 Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. 5
10 Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. 4
11 Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 5
12 Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. 5
13 Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. 4
14 Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. 3
15 Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. 3
16 Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. 3
17 Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. 5
18 Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. 4
19 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. 5
20 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 4 8
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 66
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.64
Dersin AKTS Kredisi: 3