|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Anayasa Yargısı |
|
Dersin Kodu |
: |
HFS102 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Alt Aşama (Önlisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Anayasa yargısı hukukunun temel kavramları hakkında bilgi edinmek Anayasa yargısı hukukunun temel kavramları hakkında edinilen bilgiyi uygulama yeteneği kazanmak Türk hukukunda ve karşılaştırmalı hukukta anayasa yargısının önemi ve işlevlerini öğrenmek Anayasa mahkemesi kararlarını anlayabilme ve değerlendirebilme yeteneği kazanmak Türk Anayasa Mahkemesinin verdiği güncel kararları analiz edebilmek
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dersin amacı, anayasa yargısı hukuku ile ilgili temel kavramlar hakkında öğrencilerin bilgilendirilmesi ve bu bilgileri somut ve güncel durumlarda kullanmalarını sağlamaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Anayasa Mahkemeleri’nin teşkilatı, yargısal başvuru yolları, itiraz yolu, iptal davaları ve yürürlüğü durdurma kararları incelenmektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Anayasa Yargısına Giriş Anayasa Yargısının Varlık Nedeni |
Okuma |
Ders anlatımı, tartışma |
|
2 |
Anayasa Mahkemesi’nin Meşruluğu |
Okuma |
Ders anlatımı, tartışma |
|
3 |
Anayasa Mahkemesi’nin Tarihsel Gelişimi |
Okuma |
Ders anlatımı, tartışma |
|
4 |
Anayasa Mahkemesi’nin Türkiye’deki Tarihsel Gelişimi |
Okuma |
Ders anlatımı, tartışma |
|
5 |
Anayasa Mahkemesi’nin Hukuki Statüsü |
Okuma |
Ders anlatımı, tartışma |
|
6 |
Anayasa Mahkemesinin Oluşumu Ve Üyelik |
Okuma |
Ders anlatımı, tartışma |
|
7 |
Ara Sınavı |
|
|
|
8 |
Anayasa Mahkemesi’nin Görev Ve Yetkileri |
Okuma |
Ders anlatımı, tartışma |
|
9 |
Anayasaya Uygunluk Denetimine Konu Olan Kanunlar ve Olağan Dönem Kanun Hükmünde Kararnameler |
Okuma |
Ders anlatımı, tartışma |
|
10 |
Anayasaya Uygunluk Denetimine Konu Olan Anayasa Değişikliklerine İlişkin Kanunlar |
Okuma |
Ders anlatımı, tartışma |
|
11 |
Anayasaya Uygunluk Denetiminin Ölçüsü Olarak Anayasa Normları |
Okuma |
Ders anlatımı, tartışma |
|
12 |
Anayasaya Uygunluk Denetiminin Ölçüsü Olarak Anayasallık Bloğu |
Okuma |
Ders anlatımı, tartışma |
|
13 |
Anayasaya Uygunluk Denetiminin Ölçüsü Olarak Anayasallık Bloğunun Avrupa’daki Olumlu Örnekleri |
Okuma |
Ders anlatımı, tartışma |
|
14 |
Anayasaya Uygunluk Denetiminin Ölçü Normları Arasında Bağımsız Ölçü Norm–Destek Ölçü Norm Ayrımı |
Okuma |
Ders anlatımı, tartışma |
|
15 |
Final Sınavı |
|
|
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
İbrahim Ö. Kaboğlu, Anayasa Yargısı, İstanbul, İmge Kitabevi Yayınları.
Mehmet Merdan Hekimoğlu, Alman Hukuku Işığında Türk Anayasa Yargısının Hukuki Boyutları, Ankara, Detay yayıncılık
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mesleki yabancı dil derslerini takip etmek suretiyle bir yabancı dilde hukuk alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilme |
4 |
|
2 |
Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme |
5 |
|
3 |
Genel hukuk alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme |
5 |
|
4 |
Kanunlaştırma süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, yaptırım işlemleri, hukuk kuramlarının yürürlüğe girmesi ve uygulanması konularında temel bilgilere sahip olma |
5 |
|
5 |
Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kurallarına hâkim olma ve bu kuralları yorumlayabilme |
5 |
|
6 |
Ülkenin idari teşkilatında kaymakam, vali, emniyet müdürü, mülkiye müfettişi vb. görevler üstlenebilme; bankacılık ve finans gibi alanlarda üst düzeyde görevler alabilme |
5 |
|
7 |
Hukuk sistemlerine, kurallarına ve yorum yöntemlerine ilişkin teorik bilgilere sahip olma |
5 |
|
8 |
Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini bilme |
4 |
|
9 |
Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararlarını, bunların gelişimini ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdar olma |
5 |
|
10 |
Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme |
4 |
|
11 |
Hukuk Fakültesi mezunu olarak hakimlik, savcılık, avukatlık, noterlik, hukuk müşavirliği gibi faaliyetlerde bulunabilmesi. |
5 |
|
12 |
Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde genel hukuk bilgisine sahip olma |
5 |
|
13 |
Hukukun temel kavramlarında temel bilgileri anlama ve kullanabilme; hukuki ve normatif araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulundurup, stratejik yaklaşım geliştirebilme |
5 |
|
14 |
Günlük olaylara karşı objektif ve adil tutumlar içerisinde olması, hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet, etik ve disiplin anlayışına sahip olması. |
5 |
|
15 |
Hukuku insanlığın ihtiyaçları doğrultusunda sorgulayabilecek, eleştirebilecek ve geliştirebilecek bir dünya görüşüne sahip olması |
5 |
|
16 |
Yazılı ve sözlü iletişim kurabilme; bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme; ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilen, alternatif çözümler üretebilen, bilgileri analiz eden ve inisiyatif kullanabilen yetkinlikte olma |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
16 |
2 |
32 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
3 |
48 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 82 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.28 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|