Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Türk İslam Edebiyatına Giriş

Dersin Kodu : ILS108

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. NURAN ÖZTÜRK
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAMİT DİKMEN

Dersin Öğrenme Kazanımları : İlk dönem Türk İslam edebiyatı kaynaklarını tanır.
Türk edebiyatında kullanılan şekil, tür ve vezin gibi kavramları hatırlar.
Türk edebiyatının tarihi ve kronolojik evrelerinin incelenmesi sağlanır.
Türklerin İslamlaşma sürecinde edebiyatta yaşanan akımları öğrenir.
Kendini ifade edebilme yeteneği gelişir.
Edebiyat vasıtasıyla, sanat ve estetik zevki gelişir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı, Türk İslam Edebiyatının oluşum sürecini tanıtmaktır.

Dersin İçeriği : Dinin edebiyat üzerindeki etkisi üzerinde durulacak ve dini-edebi eserlerin dini duygu ve düşünceyi aktarması örneklerle anlatılacaktır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tanışma, dersin kaynak ve konularının tanıtımı Ansiklopedi maddelerinden ve Web üzerinden ders hakkında bilgi derlenmesi Düz anlatım, soru cevap
2 Din ve edebiyatın arasındaki ilişki Ansiklopedi maddelerinden ve Web üzerinden ders hakkında bilgi derlenmesi Düz anlatım, soru cevap
3 Türk edebiyatının evreleri hakkında genel bilgi Ansiklopedi maddelerinden ve Web üzerinden ders hakkında bilgi derlenmesi Düz anlatım, soru cevap
4 İslami dönmeden itibaren Türk edebiyatının şekillenmesi Dersin kaynaklarından ilgili bölümlerin okunması Düz anlatım, soru cevap
5 Tasavvufun Türk edebiyatına etkisi (Ahmed-i Yesevi örneği) Dersin kaynaklarından ilgili bölümlerin okunması Düz anlatım, soru cevap
6 Dini anlatmada edebi eserlerin rolü (örnek metinler üzerinden) Dersin kaynaklarından ilgili bölümlerin okunması Düz anlatım, soru cevap
7 Edebiyata dinin katkısı (örnek metinler üzerinden) Dersin kaynaklarından ilgili bölümlerin okunması Düz anlatım, soru cevap
8 sınav sınava hazırlık Ara sınav
9 Yunus Emre ve eserleri Dersin kaynaklarından ilgili bölümlerin okunması Düz anlatım, soru cevap
10 Mevlana ve eserleri Dersin kaynaklarından ilgili bölümlerin okunması Düz anlatım, soru cevap
11 Hacı Bektaş-ı Veli ve eserleri Dersin kaynaklarından ilgili bölümlerin okunması Düz anlatım, soru cevap
12 Rabguzi ve eseri Dersin kaynaklarından ilgili bölümlerin okunması Düz anlatım, soru cevap
13 Mevlidler ve Süleyman Çelebi Dersin kaynaklarından ilgili bölümlerin okunması Düz anlatım, soru cevap
14 Tazarruname ve Sinan Paşa Dersin kaynaklarından ilgili bölümlerin okunması Düz anlatım, soru cevap
15 Fuzuli ve Su Kasidesi Dersin kaynaklarından ilgili bölümlerin okunması Düz anlatım, soru cevap
16/17 Final sınav sınava hazırlık yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Karahan, Abdülkadir (1985), XIV. Yüzyıl Sonlarına Kadar Türk Kültürü ve Edebiyatı, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları: 2659, Edebiyat Fakültesi Basımevi, İstanbul.
 Pekolcay, Necla (1994), İslâmî Türk Edebiyatı Metinlerini Tetkik Metodları, 2. Baskı, Marmara Üniversitesi Yayın No: 551, İlâhiyat Fakültesi Yayın No: 7, İstanbul.
 Mengi, Mine (1994), Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Akçağ Yayınları: 111, Burak Matbaası, Ankara.
 Artun, Erman (2002), Dinî-Tasavvufî Halk Edebiyatı, Akçağ Yayınları: 427, Ankara.
 Ceylan, Ömür (2000), Tasavvufî Şiir Şerhleri, Kitabevi Yayınları, İstanbul.
 Yılmaz, Ali, Güngör, Zülfikar, (2006), Türk Dili ve Edebiyatı, Ankuzem Yay., Ankara.
 Güzel, Abdurrahman (1999), Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatı, Akçağ Yayınları, Ankara.
 Şener, Halil İbrahim, Yıldız, Alim, (2008), Türk İslam Edebiyatı, Rağbet Yay. İstanbul.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 1
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 3
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 4
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 2
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 1
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 0
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 1
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 5
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 1
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 2
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 1
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 3
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 4
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 4
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 0
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 10 2 20
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 6 6
Toplam İş Yükü: 61
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.44
Dersin AKTS Kredisi: 2