Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Temel Hadis Kaynakları

Dersin Kodu : ILS110

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. BEKİR TATLI
Doç.Dr. MUHAMMET YILMAZ
Prof.Dr. ALİ OSMAN ATEŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Tedvin dönemi eserlerini tanır
Tasnif dönemi eserlerini listeler
Tedvin ve tasnif dönemi eserlerinin özelliklerini mukayese eder
Kütübü sitte eserlerini anlayıp yorumlar
Hadisleri sened ve metin olarak analiz eder

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Temel hadis kaynaklarınının tanıtımın yapılarak, bu eserlerden yararlanma yollarnın öğretilmesi

Dersin İçeriği : Hadis tedvin ve tasnif döneminde telif edilen temel kaynaklar: Kütüb-i Sitte öncesi telif edilen eserler, Kütüb-i Sitte ve Kütüb-i Tis´a eserleri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Hadis edebiyatının kaynakları oluşum safhaları Belirtilen kaynakların okunması Anlatım, Soru-cevap, Müzakere
2 Hadis edebiyatının oluşum safhaları: Hıfz, kitabet, tedvin ve tasnif Belirtilen kaynakların okunması Anlatım, Soru-cevap, Müzakere
3 Tasnif sistemleri: Ale´r-rical tasnif eserleri: Müsnedler Belirtilen kaynakların okunması Anlatım, Soru-cevap, Müzakere
4 Ale´r-rical tasnif eserleri: Mucemler Belirtilen kaynakların okunması Anlatım, Soru-cevap, Müzakere
5 Alel ebvab tasnif eserleri: Musannefler Belirtilen kaynakların okunması Anlatım, Soru-cevap, Müzakere
6 Alel ebvab tasnif eserleri: Camiler: Buhari ve el-Camiu´s-Sahih´i Belirtilen kaynakların okunması Anlatım, Soru-cevap, Müzakere
7 Alel ebvab tasnif eserleri: Camiler: Müslim ve el-Camiu´s-Sahih´i Belirtilen kaynakların okunması Anlatım, Soru-cevap, Müzakere
8 Ara Sınav Konu tekrarı Yazılı sınav
9 Alel ebvab tasnif eserleri: Sünenler: Ebu Davud ve Sünen´i Belirtilen kaynakların okunması Anlatım, Soru-cevap, Müzakere
10 Alel ebvab tasnif eserleri: Sünenler: Nesai ve Sünen´i Belirtilen kaynakların okunması Anlatım, Soru-cevap, Müzakere
11 Alel ebvab tasnif eserleri: Sünenler: İbn Mace ve Sünen´i Belirtilen kaynakların okunması Anlatım, Soru-cevap, Müzakere
12 Alel ebvab tasnif eserleri: Sünenler: Tirmizi ve Sünen´i Belirtilen kaynakların okunması Anlatım, Soru-cevap, Müzakere
13 Alel ebvab tasnif eserleri: Sünenler: Darimi ve Sünen´i Belirtilen kaynakların okunması Anlatım, Soru-cevap, Müzakere
14 Alel ebvab tasnif eserleri: Sünenler: Darekutni ve Sünen´i Belirtilen kaynakların okunması Anlatım, Soru-cevap, Müzakere
15 Alel ebvab tasnif eserleri: Sünenler: Beyhaki ve Sünen´i Belirtilen kaynakların okunması Anlatım, Soru-cevap, Müzakere
16/17 Final Konu tekrarı Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Abdurrezzak, Musannef İbn Mace, Sünen Buhari, Sahih Müslim, Sahih Ahmed b. Hanbel, Müsned Tirmizi, Sünen Taberani, Üç Mücemi İmam Malik, Muvatta İbn Ebî Şeybe, Musannef Nesai, Sünen Ebu Davud, Sünen Darimi, Sünen
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 5
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 2
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 1
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 2
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 5
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 2
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 0
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 3
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 2
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 3
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 3
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 0
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 0
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 3
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 2
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 1 1
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü: 62
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.48
Dersin AKTS Kredisi: 2