|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Temel Hadis Kaynakları |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS110 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. BEKİR TATLI Doç.Dr. MUHAMMET YILMAZ Prof.Dr. ALİ OSMAN ATEŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tedvin dönemi eserlerini tanır Tasnif dönemi eserlerini listeler Tedvin ve tasnif dönemi eserlerinin özelliklerini mukayese eder Kütübü sitte eserlerini anlayıp yorumlar
Hadisleri sened ve metin olarak analiz eder
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Temel hadis kaynaklarınının tanıtımın yapılarak, bu eserlerden yararlanma yollarnın öğretilmesi |
|
Dersin İçeriği |
: |
Hadis tedvin ve tasnif döneminde telif edilen temel kaynaklar: Kütüb-i Sitte öncesi telif edilen eserler, Kütüb-i Sitte ve Kütüb-i Tis´a eserleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Hadis edebiyatının kaynakları oluşum safhaları |
Belirtilen kaynakların okunması |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
2 |
Hadis edebiyatının oluşum safhaları: Hıfz, kitabet, tedvin ve tasnif |
Belirtilen kaynakların okunması |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
3 |
Tasnif sistemleri: Ale´r-rical tasnif eserleri: Müsnedler |
Belirtilen kaynakların okunması |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
4 |
Ale´r-rical tasnif eserleri: Mucemler |
Belirtilen kaynakların okunması |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
5 |
Alel ebvab tasnif eserleri: Musannefler |
Belirtilen kaynakların okunması |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
6 |
Alel ebvab tasnif eserleri: Camiler: Buhari ve el-Camiu´s-Sahih´i |
Belirtilen kaynakların okunması |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
7 |
Alel ebvab tasnif eserleri: Camiler: Müslim ve el-Camiu´s-Sahih´i |
Belirtilen kaynakların okunması |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
8 |
Ara Sınav |
Konu tekrarı |
Yazılı sınav |
|
9 |
Alel ebvab tasnif eserleri: Sünenler: Ebu Davud ve Sünen´i |
Belirtilen kaynakların okunması |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
10 |
Alel ebvab tasnif eserleri: Sünenler: Nesai ve Sünen´i |
Belirtilen kaynakların okunması |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
11 |
Alel ebvab tasnif eserleri: Sünenler: İbn Mace ve Sünen´i |
Belirtilen kaynakların okunması |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
12 |
Alel ebvab tasnif eserleri: Sünenler: Tirmizi ve Sünen´i |
Belirtilen kaynakların okunması |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
13 |
Alel ebvab tasnif eserleri: Sünenler: Darimi ve Sünen´i |
Belirtilen kaynakların okunması |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
14 |
Alel ebvab tasnif eserleri: Sünenler: Darekutni ve Sünen´i |
Belirtilen kaynakların okunması |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
15 |
Alel ebvab tasnif eserleri: Sünenler: Beyhaki ve Sünen´i |
Belirtilen kaynakların okunması |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
16/17 |
Final |
Konu tekrarı |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Abdurrezzak, Musannef
İbn Mace, Sünen
Buhari, Sahih
Müslim, Sahih
Ahmed b. Hanbel, Müsned
Tirmizi, Sünen
Taberani, Üç Mücemi
İmam Malik, Muvatta
İbn Ebî Şeybe, Musannef
Nesai, Sünen
Ebu Davud, Sünen
Darimi, Sünen
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
5 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
2 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
1 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
2 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
5 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
2 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
0 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
3 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
2 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
3 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
3 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
0 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
0 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
3 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
2 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
1 |
1 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 62 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|