|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Uydurma Hadisler |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS206 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Alt Aşama (Önlisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MUHAMMET YILMAZ Prof.Dr. ALİ OSMAN ATEŞ Dr.Öğr. ÜyesiDr. BEKİR TATLI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Uydurma hadislerin ortaya çıktığı dönemi ve şartları tanır Uydurma haraketinin başlaması ve bu hadise karşısında ashabın durumunu tanımlar Hadis uyduranlar ve kıssacıları listeler Sened ve metin tenkid kriterlerini kavrar Hangi konulardaki hadislerin mevzu olabileceğini öğrenir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
IL 121 Hadis Tarihi IL 207 Hadis Usulü
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Hadis tarihinde Hz. Peygambere atfedilen sözlerin tespiti tanıma yollarını ortaya koymak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Uydurma hadisler, kaynağı tanıma yolları ve tenkidi, hadis uyduranlar ve kıssacıların tanınması, sened ve metin tenkidi, uydurma hadislerle ilgili yazılan eserler |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Hadis uydurma hareketi ve sebepleri, uydurma hadislerin tarifi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
2 |
Hadis uydurma hareketlerinin başlaması ve bu hadise karşısında ashabın durumu |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
3 |
Hadis uyduranlar ve kıssacılar |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
4 |
Hadis uydurma hareketlerine karşı muhadislerin faaliyetleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
5 |
Sened tenkidi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
6 |
Metin tenkidi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
7 |
Muhadislerin hadis uyduranlara karşı mücadelesi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
8 |
Ara sınav |
Konu tekrarı |
Yazılı sınav |
|
9 |
Bazı siyasi fırkalar ve uydurma hadisler |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
10 |
Emevi hilafeti ve uydurma hadisler |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
11 |
Abbasi hilafeti ve uydurma hadisler |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
12 |
Sosyo-politik olarak ortaya çıkan uydurma hadisler |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
13 |
Mevzu hadisler sahasında yazılan belli başlı eserler |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
14 |
Mevzu hadislerin tanınması ve mevzu hadislere malzeme teşkil eden kaynaklar |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
15 |
Mevzu hadislerin alametleri ve bunları tanıma yolları |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
16/17 |
Final |
Konu tekrarı |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Aliyyü´l-Karî, Uydurma Olduğunda İttifak Edilen Hadisler
İbnü´l-Cevzî, el-Mevzuat
Abdulfettah Ebu Gudde, Mevzu Hadisler
Mehmet Yaşar Kandemir, Mevzu Hadisler
Sadık Cihan, Uydurma Hadislerin Doğuşu Siyasi ve Sosyo-Politik Olaylarla İlgisi
İbn Kayyım el-Cevziyye, el-Menaru´l-münif
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
1 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
2 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
5 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
4 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
4 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
3 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
3 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
5 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
1 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
3 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
4 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
2 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
4 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
3 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
4 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
1 |
1 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 62 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|