Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Kültürler Arası Din Ve Ahlak

Dersin Kodu : ILS446

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. ŞEMSEDDİN KOÇAK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Kültürler arası eğitim ve din eğitimi ile ilgili kavramları analiz eder.
Küreselleşme, din ve eğitim ilişkisini tartışır.
Kültürler arası eğitimin tarihsel gelişimini bilir.
Kültürlerarası din eğitiminin önem ve amaçlarını açıklar.
Çok kültürlü din eğitimi modellerini öğrenir.
Kültürler arası din öğretiminde okul politikaları ve program ilişkisini analiz eder.
Din eğitimi ve öğretimi açısından çoğulculuğu tartışır.
Kültürlerarası din öğretiminde farklı ülke uygulamalarını karşılaştırır.
Türkiyede çoğulcu din öğretimi ile ilgili tartışmaları değerlendirir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Ders, kültürler arası eğitim ve din öğretimi ile ilgili temel kavramları, küreselleşme, din ve eğitim ilişkisini, kültürlerarası eğitimin tarihsel gelişimini, çok kültürlü toplumlarda din öğretimi ve modellerini, kültürlerarası eğitimde okul politikaları ve programlara yansıyan boyutları, farklı ülkelerin kültürlerarası din öğretimi uygulamaları ile Türkiyede çoğulcu din öğretimi ile ilgili tartışmaları incelemeyi amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği : Küreselleşme sürecinde farklı inançlara ve kültürlere mensup insanların bir arada yaşama tecrübelerini geliştirmeye yönelik bilimsel metotlar oluşturmak.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat fakültesi derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Din ve Ahlak ile ilgili bilgileri tanır ve İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitiminde kullanır. Kaymakcan, R. (edt). (2006).Çok Kültürlülük, Eğitim ve Din Eğitimi, İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
2 Küreselleşme, din ve eğitim Kaymakcan, R. (edt). (2006).Çok Kültürlülük, Eğitim ve Din Eğitimi, İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
3 Kültürler arası eğitime tarihsel bakış Kaymakcan, R. (edt). (2006).Çok Kültürlülük, Eğitim ve Din Eğitimi, İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
4 Kültürler arası din öğretiminin önemi, barış ve uzlaşma kültürüne katkısı Aydın, M. (2005). Dinsel Çoğulculuk ve Mutlaklık İddiaları. Ankara: Ankara Okulu Yayınları. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
5 Kültürlerarası din eğitiminin amaçları Altaş, N. (2003). Çok kültürlülük ve Din Eğitimi, Ankara: Nobel Yayınları. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
6 Çok kültürlü din eğitimi modelleri Din Öğretiminde Yeni Arayışlar, MEB Sempozyum Kitabı, 2004, Ankara. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
7 Çok kültürlü din eğitiminin felsefi, sosyolojik, psikolojik temelleri Altaş, N. (2003). Çok kültürlülük ve Din Eğitimi, Ankara: Nobel Yayınları. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
8 Vize sınavı Altaş, N. (2003). Çok kültürlülük ve Din Eğitimi, Ankara: Nobel Yayınları; Din Öğretiminde Yeni Arayışlar, MEB Sempozyum Kitabı, 2004, Ankara. Yazılı sınav
9 Kültürlerarası din öğretiminde okul politikaları ve programları Kaymakcan, R. (edt). (2006).Çok Kültürlülük, Eğitim ve Din Eğitimi, İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
10 Kültürlerarası din öğretiminde program geliştirme Kaymakcan, R. (edt). (2006).Çok Kültürlülük, Eğitim ve Din Eğitimi, İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
11 Dini çoğulculuk ve boyutları Kaymakcan, R. (edt). (2006).Çok Kültürlülük, Eğitim ve Din Eğitimi, İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
12 Din eğitim ve öğretimi açısından çoğulculuk Altaş, N. (2003). Çok kültürlülük ve Din Eğitimi, Ankara: Nobel Yayınları. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
13 Kültürlerarası din öğretimin imkan ve sınırları Kaymakcan, R. (edt). (2006).Çok Kültürlülük, Eğitim ve Din Eğitimi, İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
14 Kültürlerarası din öğretiminde farklı ülke uygulamaları Kaymakcan, R. (edt). (2006).Çok Kültürlülük, Eğitim ve Din Eğitimi, İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
15 Türkiyede çoğulcu din öğretiminin imkanı Kaymakcan, R. (edt). (2006).Çok Kültürlülük, Eğitim ve Din Eğitimi, İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
16/17 Final sınavı Kaymakcan, R. (edt). (2006).Çok Kültürlülük, Eğitim ve Din Eğitimi, İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları; Altaş, N. (2003). Çok kültürlülük ve Din Eğitimi, Ankara: Nobel Yayınları. Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Kaymakcan, R. (edt). (2006).Çok Kültürlülük, Eğitim ve Din Eğitimi, İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları.
 Jackson, R. (2005). Din Eğitimi: Yorumlayıcı Bir Yaklaşım, İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları.
 Din Öğretiminde Yeni Arayışlar, MEB Sempozyum Kitabı, 2004, Ankara.
 Aydın, M. (2005). Dinsel Çoğulculuk ve Mutlaklık İddiaları. Ankara: Ankara Okulu Yayınları.
 Köylü, M. (2006). Küresel Ahlak Eğitimi, İstanbul.
 Altaş, N. (2003). Çok kültürlülük ve Din Eğitimi, Ankara: Nobel Yayınları.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 0 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 1
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 1
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 0
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 0
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 0
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 2
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 1
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 0
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 2
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 1
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 0
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 4
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 5
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 4
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 3
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü: 61
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.44
Dersin AKTS Kredisi: 2