Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Desen 4

Dersin Kodu : TTS206

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Alt Aşama (Önlisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. ÖZLEM USLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Biçimi görme ögelerini bilme ve bunun çağ, kültür ve insana göre değişim hallerini anlar.
İnsan formuna ilişkin anatomik bilgi ve estetik duyarlılığını geliştirir
İki boyutta üç boyutu tasarlamanın çeşitli biçimleri (geometrik, hacimsel, çizgisel, kütlesel, lekesel vb.) ve yöntemleri hakkında bilgi sahibi olması
Çizgi, ton, iki boyutlu form, hacim, doku, evrensel ışık ve gölge gibi temel tasarım unsurlarını kavramsallaştırması ve çalışmalarında ifade açısından değerlendirmesi
Parçaları kendi içinde ve bütünle ilişkili olarak ölçme ve oranlama, yerleştirme, ağırlık, denge, vurgu, zıtlık, ritim gibi tasarım ilkeleri ve yöntemleri hakkında uygulamalı bilgi sahibi olması

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Sanat tarihinin önemli ustaları ile desenleri doğrultusunda, canlı modele akademik bakış açısı ile yaklaşarak; temel plastik elemanlardan çizgi nin kullanımına yönelik çözümlemeler yapabilme, gelişirme.

Dersin İçeriği : Yerleştirme, hareket-açı, oran-ölçü, hacim-plan, derinlik, karakter öğeleriyle obje ve objelerle aramızdaki ilişki. Biçimi görme ve yorumlama amacıyla çizimler. Heykel, obje, canlı model, mekan, dış mekan çiizimleri-desenleri. Çalışmaların, ödevlerin eleştirileri üzerinden biçimi görme ögeleri. Farklı görme biçimlerinin karşılaştırmaları.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Desen- Siyah Beyaz çalışmalar. Figür-nesne ilişkisi. Tekil veya çoğul halde çalışılacak natürmort düzeneklerinin oluşturulması Anlatım- Gözlem-Uygulama (çizim) - Eleştri
2 Natürmort Çalışması. Renk karışım prensipleri ve yeni renk oluşturma olanaklarının tartışılması. Nokta, Çizgi, Biçim, Renk, doku, plan, gibi görsel elemanlar üzerine tartışma ve natürmort konular üzerinden uygulamalar Natürmort Çalışmalarına devam edilmesi. Anlatım- Gözlem-Uygulama (çizim) - Eleştri
3 Ortak kurgu oluşturulması, kağıt üzerine büyük boyutlu siyah-beyaz çizim, boyama ve kolaj çalışması. Tekil veya çoğul halde çalışılacak natürmort düzeneklerinin oluşturulması Anlatım- Gözlem-Uygulama (çizim) - Eleştri
4 Işık-gölge, doku ve hacimlendirmeye dair çalışmaların natürmort konular üzerinden oluşturulan kompozisyonlarla deneyimlenmesi Natürmort Çalışmalarına devam edilmesi. Anlatım- Gözlem-Uygulama (çizim) - Eleştri
5 Tonlu kâğıt üzerine siyah ve beyaz füzenle işik gölge çalışması 35cm. x 50cm. Anlatım- Gözlem-Uygulama (çizim) - Eleştri
6 Kuru Pastellerle ton çalışması 35cm. x 50cm. Anlatım- Gözlem-Uygulama (çizim) - Eleştri
7 Guaj/akrilik ton çalışması 35cm. x 50cm. Anlatım- Gözlem-Uygulama (çizim) - Eleştri
8 Vize Sınavı Vize Sınavı Vize Sınavı
9 Mürekkeple ışık gölge çalışması 35cm. x 50cm.
10 Kullanılacak malzemenin tercihinde serbestliğin tanındığı dönem boyunca edinilmiş bilgilerle öğrencilerin canlı modelden serbest çalışma yapmaları sağlanır. 50X70cm. Uygulama (çizim) - Eleştr
11 Dış mekan çalışması. Rengin espas duygusu yaratmadaki olanaklarının tartışılması 50X70cm. (Desen- Siyah Beyaz çalışmalar) Anlatım- Gözlem-Uygulama (çizim) - Eleştri
12 Rengin ışık atmosferi yaratma olanaklarının tartışılması. Dış mekan çalışması. Dış mekan çalışmasına devam edilmesi Anlatım- Gözlem-Uygulama (çizim) - Eleştri
13 Dış mekan çalışmasına devam edilmesi, doğal form ile geometrik form algısı üzerine Dış mekan çalışmasına devam edilmesi, Anlatım- Gözlem-Uygulama (çizim) - Eleştri
14 Dış mekan çalışmasına devam edilmesi, doğadan bir formun detaylandırılması ve kütleselleştirilme olanaklarının sınanması. Dış mekan çalışmasına devam edilmesi, Anlatım- Gözlem-Uygulama (çizim) - Eleştri
15 Final Sınavı Final Sınavı Final Sınavı
16/17 Final Sınavı Final Sınavı Final Sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  GÖKÇE, K. Nurdan & Nazım Mehmet. (2007) Desen Teknik ve Malzemeleri. Netform Matbaacılık. ISBN:978-975-01891-1-1 Kayseri.
  LYNTON, Norbert. 1995. Modern Sanatın öyküsü, , Remzi Kitabevi. İstanbul.
 BERGER John. 1998. Görme Biçimleri. Metis Yayınları. Ankara.
 HAMM, Jack.(1983) Drawing the Head and Figure.Gen. Pub.Co. ISBN:0-399-50791-4.Toronto.
 PINSKER, Sharon. (2008). Figure: How To Draw And Paint The Figure With Impact. David & Charles Publications. ISBN: 0715325-973. NewYork
 NİCOLADİES, Kimon (1996) The Natural Way to Draw. ISBN:0 - 395- 08048 -7 Boston
 RYDER, Anthony. (1999). Figure Drawıing. Watson Publications. ISBN:0-8230-0303-5 NewYork.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 7 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri ve çözümleri oluşturabilme 2
2 Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilme 5
3 Araştırma yöntemleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konusunda bilgi sahibi olma 3
4 Temel sanat öğe ve ilkeleri ile yüzey düzenlemeleri oluşturmayı anlama, bilme ve yeni tasarımlar yaratabilme 4
5 Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak özgün koleksiyonlar yapma ve yaratıcı sunumlarla anlatabilme 0
6 Tekstil tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırma, takip etme, kullanma ve yeni malzemeler geliştirebilme 0
7 Tasarım yüzeylerini çok boyutlu olarak algılayabilme, düşünebilme ve uygulayabilme 1
8 Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde tekstil tasarımı ve moda konularında bilgi toplama, duyurma, uygulama becerilerine sahip olma. 2
9 Bilgisayar destekli ortamda tekstil tasarımı yapabilme, yeni programlara adapte olabilme ( öğrenebilme), bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme 0
10 Tasarımlarında farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanabilme ve çeşitli renk kombinasyonları gerçekleştirebilme 4
11 Tekstil tasarımı ve sanatlarının uygulanmasında edindiği bilgileri kullanarak 2 boyutlu yüzeyler ve/veya 3 boyutlu ürünler oluşturabilme 0
12 Farklı disiplinlerle ekip çalışmasına yatkın, analitik düşünme becerisine ve tasarım sorunlarını çözebilme yeteneğine sahip olma 0
13 İş hayatında; öğrenmeye açık, kendine güvenen, yaptığı işin arkasında durabilen, hevesli ve enerjik tutum sergileyebilme 1
14 Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme becerisine sahip olma 1
15 Tekstil tasarım alanında edindiği bilgi ve becerileri yorumlayarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. 0
16 Tekstil tasarım alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslekdaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olma 0
17 Düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak hedef kitle ile paylaşabilme 4
18 Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olma 0
19 Estetik farkındalık gösterme 4
20 Oluşturduğu prototip tasarımının endüstriyel olarak üretimini değerlendirebilme 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 4 3 12
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 7 3 21
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 65
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.6
Dersin AKTS Kredisi: 3