Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sanat Felsefesi

Dersin Kodu : SRS208

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. NERMİN TANBUROĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Birey, tarihsel süreç içerisinde düşünce yapısının değişmesiyle birlikte sanata farklı anlamlar yüklendiğini öğrenir
Sanata ilişkin çeşitli sorunlar üzerine farklı bakışlar ışığında çeşitli yorum yapma becerisi kazanır.
Sanatın çok boyutlu anlamlandırılmasında sanat felsefesinin önemini ve gerekliliğinin farkına varır.
Estetik farkındalık konusunda bilgi edinir ve birey kendine özgü bir estetik beğeni geliştirir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Çeşitli düşünürlerin çağlar boyunca sanatı tanımlama biçimleri, sanatçı, sanat yapıtı, sanatın işlevleri, sanatın kökeni, felsefe-sanat ilişikisi vs. gibi sanat sorunları üzerine tartışmalar ve bu bilgiler ışığında bireye kendine özgü sanat bakışı kazandırmak.

Dersin İçeriği : Çeşitli dönemlerde filozofların sanat üzerine düşünme biçimleri (Platon, Aristoteles, Plotinos, Kant, Hegel vs.), sanatçı kimlik tartışmaları, sanat yapıtı çözümlemesi, sanatın kökeni ve doğuşu, sanatın işlevleri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dersin içeriği, kapsamı ve kaynakların tanıtılması Kaynak Okuma Teorik Anlatım, Tartışma
2 Estetik biliminin bir kolu olarak Sanat Felsefesi üzerine açıklamalar Kaynak Okuma Teorik Anlatım, Tartışma
3 Sanatın tanımlanma biçimleri; Yansıtma Kuramı (Platon, Aristoteles, Plotinos) Kaynak Okuma Teorik Anlatım, Tartışma
4 Devam: Yansıtma Kuramı; Marksist Estetik Kaynak Okuma Teorik Anlatım, Tartışma
5 Devam: Sanatçıyı merkez alan sanat kuramları Kaynak Okuma Teorik Anlatım, Tartışma
6 Devam: Sanat yapıtını merkez alan sanat kuramları Kaynak Okuma Teorik Anlatım, Tartışma
7 Devam: Sanat alımlayıcısını merkez alan sanat kuramları Kaynak Okuma Teorik Anlatım, Tartışma
8 Vize Sınavı Soru Hazırlama Yazılı Sınav
9 Sanatçı kimlik üzerine tartışma Kaynak Okuma Teorik Anlatım, Tartışma
10 Sanat yapıtı çözümlemesi (sanat yapıtının katmanları) Kaynak Okuma Teorik Anlatım, Tartışma
11 Sanatın işlevleri; çeşitli dönemlerde ve günümüzde Kaynak Okuma Teorik Anlatım, Tartışma
12 Sanatın kökeni üzerine Kaynak Okuma Teorik Anlatım, Tartışma
13 Sanatın doğuşu Kaynak Okuma Teorik Anlatım, Tartışma
14 Felsefe- sanat ilişkisi Kaynak Okuma Teorik Anlatım, Tartışma
15 Genel Tekrar ve Değerlendirme Kaynak Okuma Teorik Anlatım, Tartışma
16/17 Final Soru Hazırlama Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Berna MORAN,Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, Cem Yayınevi, İstanbul, 1991
  H. Mehmet DOĞAN, 100 Soruda Estetik, Gerçek Yayınevi, İstanbul
  S. M. KAGAN, Estetik ve Sanat Notları, Karakalem Kitabevi, İzmir, 2008
 Ayla ERSOY, Sanat Kavramlarına Giriş, Beta Yayıncılık, İstanbul, 1988
  Hülya YETİŞKEN, Estetiğin ABC Sİ, Simavi Yayınları, İstanbul, 1991
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 5 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Çok boyutlu algılar, duyusal algıyı somutlaştırabilir 4
2 Eleştirel düşünebilme, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirme yetisi gelişmiştir 4
3 Toplumsal, bilimsel, sanatsal, mesleki, etik ve sorumluluk bilincine sahiptir 4
4 Bilgiye ulaşır, yönetir ve kurgular 0
5 El becerisi ve göz koordinasyonu gelişmiştir 0
6 Zamanı verimli ve planlı kullanır 3
7 Sanat kuramı, estetik ve sanat felsefesi konularında yetkindir 5
8 Kavramları özgün sanat yapıtlarına dönüştürür 0
9 Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı düzeyinde, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır 0
10 Sorunu doğru şekilde tanımlar ve yorumlar, soruna yaratıcı, özgün, estetik, sanatsal ve teknik çözümler bulur 3
11 Uzmanlık alanına ve konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır 0
12 Bireysel ve grup halinde etkin çalışma, sorumluluk alma becerisi vardır 0
13 Uzmanlık alanında ve projesinde ihtiyaç duyduğu farklı disiplinlerle uyumlu çalışır 0
14 Sanat ve tasarım ile ilgili toplumsal, evrensel etkileri ve değişimleri takip eder 4
15 Yaşam boyu öğrenme bilinci ile gelişmeleri izleme ve kendini sürekli olarak yenileme becerisine sahiptir 3
16 Farklı malzemeler, üretim yöntemleri ve tekniklerini kullanma konusunda bilgi, beceri ve tecrübe sahibidir 0
17 Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahiptir 4
18 Bir yabancı dili en az Avrupa dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri takip eder 0
19 Tasarladığı projenin teknik ve teknolojik olarak üretilebilirliğini değerlendirir 0
20 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 5 4 20
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 4 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 70
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.8
Dersin AKTS Kredisi: 3