|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sanat Felsefesi |
|
Dersin Kodu |
: |
SRS208 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. NERMİN TANBUROĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Birey, tarihsel süreç içerisinde düşünce yapısının değişmesiyle birlikte sanata farklı anlamlar yüklendiğini öğrenir Sanata ilişkin çeşitli sorunlar üzerine farklı bakışlar ışığında çeşitli yorum yapma becerisi kazanır. Sanatın çok boyutlu anlamlandırılmasında sanat felsefesinin önemini ve gerekliliğinin farkına varır. Estetik farkındalık konusunda bilgi edinir ve birey kendine özgü bir estetik beğeni geliştirir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Çeşitli düşünürlerin çağlar boyunca sanatı tanımlama biçimleri, sanatçı, sanat yapıtı, sanatın işlevleri, sanatın kökeni, felsefe-sanat ilişikisi vs. gibi sanat sorunları üzerine tartışmalar ve bu bilgiler ışığında bireye kendine özgü sanat bakışı kazandırmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Çeşitli dönemlerde filozofların sanat üzerine düşünme biçimleri (Platon, Aristoteles, Plotinos, Kant, Hegel vs.), sanatçı kimlik tartışmaları, sanat yapıtı çözümlemesi, sanatın kökeni ve doğuşu, sanatın işlevleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin içeriği, kapsamı ve kaynakların tanıtılması |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
2 |
Estetik biliminin bir kolu olarak Sanat Felsefesi üzerine açıklamalar |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
3 |
Sanatın tanımlanma biçimleri; Yansıtma Kuramı (Platon, Aristoteles, Plotinos) |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
4 |
Devam: Yansıtma Kuramı; Marksist Estetik |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
5 |
Devam: Sanatçıyı merkez alan sanat kuramları |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
6 |
Devam: Sanat yapıtını merkez alan sanat kuramları |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
7 |
Devam: Sanat alımlayıcısını merkez alan sanat kuramları |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
8 |
Vize Sınavı |
Soru Hazırlama |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Sanatçı kimlik üzerine tartışma |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
10 |
Sanat yapıtı çözümlemesi (sanat yapıtının katmanları) |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
11 |
Sanatın işlevleri; çeşitli dönemlerde ve günümüzde |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
12 |
Sanatın kökeni üzerine |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
13 |
Sanatın doğuşu |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
14 |
Felsefe- sanat ilişkisi |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
15 |
Genel Tekrar ve Değerlendirme |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
16/17 |
Final |
Soru Hazırlama |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Berna MORAN,Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, Cem Yayınevi, İstanbul, 1991
H. Mehmet DOĞAN, 100 Soruda Estetik, Gerçek Yayınevi, İstanbul
S. M. KAGAN, Estetik ve Sanat Notları, Karakalem Kitabevi, İzmir, 2008
Ayla ERSOY, Sanat Kavramlarına Giriş, Beta Yayıncılık, İstanbul, 1988
Hülya YETİŞKEN, Estetiğin ABC Sİ, Simavi Yayınları, İstanbul, 1991
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Çok boyutlu algılar, duyusal algıyı somutlaştırabilir |
4 |
|
2 |
Eleştirel düşünebilme, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirme yetisi gelişmiştir
|
4 |
|
3 |
Toplumsal, bilimsel, sanatsal, mesleki, etik ve sorumluluk bilincine sahiptir |
4 |
|
4 |
Bilgiye ulaşır, yönetir ve kurgular |
0 |
|
5 |
El becerisi ve göz koordinasyonu gelişmiştir
|
0 |
|
6 |
Zamanı verimli ve planlı kullanır |
3 |
|
7 |
Sanat kuramı, estetik ve sanat felsefesi konularında yetkindir |
5 |
|
8 |
Kavramları özgün sanat yapıtlarına dönüştürür |
0 |
|
9 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı düzeyinde, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
|
0 |
|
10 |
Sorunu doğru şekilde tanımlar ve yorumlar, soruna yaratıcı, özgün, estetik, sanatsal ve teknik çözümler bulur
|
3 |
|
11 |
Uzmanlık alanına ve konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır
|
0 |
|
12 |
Bireysel ve grup halinde etkin çalışma, sorumluluk alma becerisi vardır |
0 |
|
13 |
Uzmanlık alanında ve projesinde ihtiyaç duyduğu farklı disiplinlerle uyumlu çalışır |
0 |
|
14 |
Sanat ve tasarım ile ilgili toplumsal, evrensel etkileri ve değişimleri takip eder
|
4 |
|
15 |
Yaşam boyu öğrenme bilinci ile gelişmeleri izleme ve kendini sürekli olarak yenileme becerisine sahiptir |
3 |
|
16 |
Farklı malzemeler, üretim yöntemleri ve tekniklerini kullanma konusunda bilgi, beceri ve tecrübe sahibidir |
0 |
|
17 |
Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahiptir
|
4 |
|
18 |
Bir yabancı dili en az Avrupa dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri takip eder |
0 |
|
19 |
Tasarladığı projenin teknik ve teknolojik olarak üretilebilirliğini değerlendirir |
0 |
|
20 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
5 |
4 |
20 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
4 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 70 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.8 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|