Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sporda İlkyardım

Dersin Kodu : AY 370

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. DİLEK SEVİMLİ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Spor sakatlıkları terminolojisini öğrenir
Spor Sakatlıklarına Zemin Hazırlayan Etmenleri bilir
Spor Sakatlıklarının Önlenmesinde yapılması gereken temel görevleri kavrar
Spor Sakatlığı tipleri (Kas Yaralanmaları, Burkulmalar, Kırıklar, Çıkıklar vb. semptomları, ilk müdahale bilgilerini uygular
Temel yaşam desteği prensiplerini öğrenir
PRİCES yöntemini ve ABC kuralını anlayabilme ve uygular
Suni solunum ve kalp masajını yapar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Sağlık bilgisi ve ilkyardım konularında temel düzeyde farkındalık, bilgi, beceri ve tutum sahibi olma.

Dersin İçeriği : Sağlıklı yaşam, bileşenleri ve sağlık eğitimi, bireysel hijyen, yeterli ve dengeli beslenme, vücut ağırlığının değerlendirilmesi, yeme davranışı bozuklukları, alkol, madde, tütün kullanımı ve insan sağlığına etkileri, sağlık sorumluluğu, sağlıklı giyinme, düzenli yaşam ve uyku, günlük yaşamda streslerle başa çıkma, zaman yönetimi, sağlıklı çalışma ortamı, hastalıklardan korunma, ilkyardımın öncelikli amaçları, temel uygulamaları, temel yaşam desteği, hasta/yaralının ve olay yerinin değerlendirilmesi, bilinç bozuklukları, kanama, şok, kesici delici yaralanmalar, kırık ve çıkıklar, yanık, donma, sıcak çarpması, havale, göğüs ağrısı, zehirlenmeler, hasta/yaralı taşınmasında genel kurallar.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : BESYO Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Spor sakatlıkları terminolojisi konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme.
2 Spor Sakatlıklarını Hazırlayan Faktörler, Sporcuları Sakatlanmaya İten Sebepler, konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme.
3 Spor Sakatlıklarının Önlenmesi ve ilkyardım prensipleri (PRICES uygulaması), konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme.
4 Spor sakatlık tipleri :Kas Yaralanmaları, Burkulmalar, Kırıklar Çıkıklar vb. semptomları ve tedavi yöntemleri konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme.
5 Spor sakatlık tipleri :Kas Yaralanmaları, Burkulmalar, Kırıklar Çıkıklar vb. semptomları ve tedavi yöntemleri konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme.
6 Spor sakatlık tipleri :Kramplar,yumuşak doku yaralanmaları, kas spazmı vb. durumların semptomları ve tedavi yöntemleri konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme.
7 Temel yaşam desteği konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme.
8 vize sınavı vize sınavı vize sınavı
9 ABC kuralı ve uygulama yöntemleri konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme.
10 Manken üzerinde temel yaşam desteği uygulamaları konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme, Uygulama
11 Manken üzerinde temel yaşam desteği uygulamaları konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Anlatım ve Uygulama
12 Manken üzerinde temel yaşam desteği uygulamaları konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Anlatım ve Uygulama
13 Manken üzerinde temel yaşam desteği uygulamaları konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Anlatım ve Uygulama
14 Konuların tekrar edilip gözden geçirilmesi konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme, Uygulama
15 Konuların tekrar edilip gözden geçirilmesi konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme, Uygulama
16/17 Final sınavı final final


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Grıffıth, H. W.: Spor Sakatlıkları Rehberi, (çev. Şamil Erdoğan), Birol basın yayın dağıtım ve ticaret A.Ş., İstanbul 2000.
 -Kabasakal. K.: Spor Yaralanmalarından Korunma Şuuru ve İlk Yardım, Eğitaş yayınları, Konya 2001.
 -Bağrıaçık, A.,Açak, M.: Spor Yaralanmaları ve Hastalıkları, Medya Eren, İstanbul 2000.
 Süzen, B., İnan, H.: İlk Yardım, Birol basın yayın dağıtım ve ticaret A.Ş., İstanbul 2003.
 Hlobll, H. (1987) . Spor Sakatlanmaları Nasıl Engellenebilir. T.C. G.S.G.M.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 3
2 Spora ve antrenmana katılım stratejilerini aktif olarak kullanır 3
3 Spor ile ilgili temel kavram ve kuramları açıklar 1
4 Spor eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve spor eğitim programını açıklar 1
5 Spor alanlarında bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir. 1
6 Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma,keşfetme,alternatif çözüm yolları üretme,bilgiye ulaşma,eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. 4
7 Etkin dinleme,empati kurma,kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir 1
8 Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. 3
9 Farklı eğitim kademesindeki sporculara yönelik antrenman uygulamaları yapar 2
10 Sporculara ve takıma uygun antrenman ortamını tasarlar ve düzenler 3
11 Sporcuların kişisel ve kültürel farklılıklar konusunda duyarlı ve hoşgörülü davranır. 1
12 Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. 2
13 Spor bilimlerinde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar 3
14 Sporcuların gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak yıllık-günlük antrenman planları hazırlar 3
15 Spor branşı ile ilgili bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar 3
16 Farklı gelişim ve özelliklere uygun antrenman uygulamalarının neler olduğunu açıklar 3
17 Sporcuların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü antrenman metotları kullanır. 2
18 Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır 4
19 Sporcuların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer,hazırlar ve kullanır. 3
20 Mesleki etik ilkelere uygun davranır 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 71
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.84
Dersin AKTS Kredisi: 3