|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sporda İlkyardım |
|
Dersin Kodu |
: |
AY 370 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. DİLEK SEVİMLİ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Spor sakatlıkları terminolojisini öğrenir Spor Sakatlıklarına Zemin Hazırlayan Etmenleri bilir Spor Sakatlıklarının Önlenmesinde yapılması gereken temel görevleri kavrar Spor Sakatlığı tipleri (Kas Yaralanmaları, Burkulmalar, Kırıklar, Çıkıklar vb. semptomları, ilk müdahale bilgilerini uygular Temel yaşam desteği prensiplerini öğrenir PRİCES yöntemini ve ABC kuralını anlayabilme ve uygular Suni solunum ve kalp masajını yapar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sağlık bilgisi ve ilkyardım konularında temel düzeyde farkındalık, bilgi, beceri ve tutum sahibi olma. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sağlıklı yaşam, bileşenleri ve sağlık eğitimi, bireysel hijyen, yeterli ve dengeli beslenme, vücut ağırlığının değerlendirilmesi, yeme davranışı bozuklukları, alkol, madde, tütün kullanımı ve insan sağlığına etkileri, sağlık sorumluluğu, sağlıklı giyinme, düzenli yaşam ve uyku, günlük yaşamda streslerle başa çıkma, zaman yönetimi, sağlıklı çalışma ortamı, hastalıklardan korunma, ilkyardımın öncelikli amaçları, temel uygulamaları, temel yaşam desteği, hasta/yaralının ve olay yerinin değerlendirilmesi, bilinç bozuklukları, kanama, şok, kesici delici yaralanmalar, kırık ve çıkıklar, yanık, donma, sıcak çarpması, havale, göğüs ağrısı, zehirlenmeler, hasta/yaralı taşınmasında genel kurallar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
BESYO Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Spor sakatlıkları terminolojisi
|
konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme. |
|
2 |
Spor Sakatlıklarını Hazırlayan Faktörler, Sporcuları Sakatlanmaya İten Sebepler,
|
konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme. |
|
3 |
Spor Sakatlıklarının Önlenmesi ve ilkyardım prensipleri (PRICES uygulaması),
|
konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme. |
|
4 |
Spor sakatlık tipleri :Kas Yaralanmaları, Burkulmalar, Kırıklar
Çıkıklar vb. semptomları ve tedavi yöntemleri
|
konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme. |
|
5 |
Spor sakatlık tipleri :Kas Yaralanmaları, Burkulmalar, Kırıklar
Çıkıklar vb. semptomları ve tedavi yöntemleri
|
konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme. |
|
6 |
Spor sakatlık tipleri :Kramplar,yumuşak doku yaralanmaları, kas spazmı vb. durumların semptomları ve tedavi yöntemleri
|
konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme. |
|
7 |
Temel yaşam desteği |
konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme. |
|
8 |
vize sınavı |
vize sınavı |
vize sınavı |
|
9 |
ABC kuralı ve uygulama yöntemleri |
konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme. |
|
10 |
Manken üzerinde temel yaşam desteği uygulamaları |
konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme, Uygulama |
|
11 |
Manken üzerinde temel yaşam desteği uygulamaları |
konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım ve Uygulama |
|
12 |
Manken üzerinde temel yaşam desteği uygulamaları |
konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım ve Uygulama |
|
13 |
Manken üzerinde temel yaşam desteği uygulamaları |
konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım ve Uygulama |
|
14 |
Konuların tekrar edilip gözden geçirilmesi |
konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme, Uygulama |
|
15 |
Konuların tekrar edilip gözden geçirilmesi |
konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme, Uygulama |
|
16/17 |
Final sınavı |
final |
final |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Grıffıth, H. W.: Spor Sakatlıkları Rehberi, (çev. Şamil Erdoğan), Birol basın yayın dağıtım
ve ticaret A.Ş., İstanbul 2000.
-Kabasakal. K.: Spor Yaralanmalarından Korunma Şuuru ve İlk Yardım, Eğitaş yayınları,
Konya 2001.
-Bağrıaçık, A.,Açak, M.: Spor Yaralanmaları ve Hastalıkları, Medya Eren, İstanbul 2000.
Süzen, B., İnan, H.: İlk Yardım, Birol basın yayın dağıtım ve ticaret A.Ş., İstanbul 2003.
Hlobll, H. (1987) . Spor Sakatlanmaları Nasıl Engellenebilir. T.C. G.S.G.M.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
3 |
|
2 |
Spora ve antrenmana katılım stratejilerini aktif olarak kullanır |
3 |
|
3 |
Spor ile ilgili temel kavram ve kuramları açıklar |
1 |
|
4 |
Spor eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve spor eğitim programını açıklar |
1 |
|
5 |
Spor alanlarında bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir. |
1 |
|
6 |
Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma,keşfetme,alternatif çözüm yolları üretme,bilgiye ulaşma,eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. |
4 |
|
7 |
Etkin dinleme,empati kurma,kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir |
1 |
|
8 |
Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. |
3 |
|
9 |
Farklı eğitim kademesindeki sporculara yönelik antrenman uygulamaları yapar |
2 |
|
10 |
Sporculara ve takıma uygun antrenman ortamını tasarlar ve düzenler
|
3 |
|
11 |
Sporcuların kişisel ve kültürel farklılıklar konusunda duyarlı ve hoşgörülü davranır. |
1 |
|
12 |
Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. |
2 |
|
13 |
Spor bilimlerinde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar |
3 |
|
14 |
Sporcuların gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak yıllık-günlük antrenman planları hazırlar |
3 |
|
15 |
Spor branşı ile ilgili bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar |
3 |
|
16 |
Farklı gelişim ve özelliklere uygun antrenman uygulamalarının neler olduğunu açıklar |
3 |
|
17 |
Sporcuların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü antrenman metotları kullanır. |
2 |
|
18 |
Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır |
4 |
|
19 |
Sporcuların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer,hazırlar ve kullanır.
|
3 |
|
20 |
Mesleki etik ilkelere uygun davranır |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
3 |
39 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 71 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.84 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|