|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Spor Sosyolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
AY 369 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. ZEYNEP FİLİZ DİNÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Genel sosyoloji ve spor sosyolojisi kavramlarını bilir Toplumsal süreçlerle sporun ilişkilisini anlar Sporda Özdeşleşme, Biz ve Başkası Duygusunu bilir Sosyolojik Açıdan Spor ve Medya kavramını açıklar Spor Endüstrisi ve Sporun Ticarileşmesini anlar Sosyoloji ve Tarih Açısından Sporun Kurumsallaşmasını anlar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sosyolojinin temel kavramlarının sporla ilişkisi, sporcu, spor kurumları ve sportif
aktivitelerdeki değişik görünümlerinin verilmesi.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Kültür, Toplum ve Spor
Sosyoloji İle İlgili Konu ve Kavramlar
Spor Sosyolojisinde Yöntem ve Teknikler
Toplumsal Süreçler ve Spor
Spor Eğitimi ve Toplum-Fert İlişkileri
Sporda Özdeşleşme, Biz ve Başkası Duygusu
Sporda Sapma ve Şiddet
Sosyolojik Açıdan Spor ve Medya
Popüler Kültür ve Spor
Spor Endüstrisi ve Sporun Ticarileşmesi
Spor ve Siyaset İlişkisinin Ulusal ve Uluslararası Boyutları
Bir Alt Sistem Olarak Spor
Sporda Amatörlük ve Profesyonellik
Sosyoloji ve Tarih Açısından Sporun Kurumsallaşması |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
BESYO derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kültür, Toplum ve Spor
|
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
2 |
Sosyoloji İle İlgili Konu ve Kavramlar |
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
3 |
Spor Sosyolojisinde Yöntem ve Teknikler
|
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
4 |
Toplumsal Süreçler ve Spor
|
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
5 |
Spor Eğitimi ve Toplum-Fert İlişkileri
|
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
6 |
Sporda Özdeşleşme, Biz ve Başkası Duygusu
|
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
7 |
Sporda Sapma ve Şiddet |
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
8 |
Vize sınavı |
Sınav hazırlığı |
Yazılı sınav |
|
9 |
Sosyolojik Açıdan Spor ve Medya
|
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
10 |
Popüler Kültür ve Spor
|
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
11 |
Spor Endüstrisi ve Sporun Ticarileşmesi
|
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
12 |
Spor ve Siyaset İlişkisinin Ulusal ve Uluslararası Boyutları
|
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
13 |
Bir Alt Sistem Olarak Spor
|
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
14 |
Sporda Amatörlük ve Profesyonellik |
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
15 |
Sosyoloji ve Tarih Açısından Sporun Kurumsallaşması |
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınav hazırlığı |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Talimciler, A. Sporun Sosyolojisi Sosyolojinin Sporu, Bağlam Yayınları, İstanbul 2010.
Voigt, Dieter. (Çev: Ayşe Atalay), Spor Sosyolojisi, Alkım Yayınları. İstanbul, 1998.
Dever, A. Spor Sosyolojisi Tarihsel ve Güncel Boyutlarıyla Spor ve Toplum, Başlık Yayın Grubu, İstanbul, 2010.
Yetim A. Sosyoloji ve Spor, Morpa Kültür Yayınları, İstanbul, 2006. * Şahin M. Sporda Şiddet ve Saldırganlık. Nobel Yayın Dağıtım.2003.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
4 |
|
2 |
Spora ve antrenmana katılım stratejilerini aktif olarak kullanır |
3 |
|
3 |
Spor ile ilgili temel kavram ve kuramları açıklar |
1 |
|
4 |
Spor eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve spor eğitim programını açıklar |
1 |
|
5 |
Spor alanlarında bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir. |
1 |
|
6 |
Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma,keşfetme,alternatif çözüm yolları üretme,bilgiye ulaşma,eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. |
3 |
|
7 |
Etkin dinleme,empati kurma,kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir |
3 |
|
8 |
Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. |
2 |
|
9 |
Farklı eğitim kademesindeki sporculara yönelik antrenman uygulamaları yapar |
2 |
|
10 |
Sporculara ve takıma uygun antrenman ortamını tasarlar ve düzenler
|
3 |
|
11 |
Sporcuların kişisel ve kültürel farklılıklar konusunda duyarlı ve hoşgörülü davranır. |
2 |
|
12 |
Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. |
3 |
|
13 |
Spor bilimlerinde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar |
2 |
|
14 |
Sporcuların gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak yıllık-günlük antrenman planları hazırlar |
3 |
|
15 |
Spor branşı ile ilgili bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar |
3 |
|
16 |
Farklı gelişim ve özelliklere uygun antrenman uygulamalarının neler olduğunu açıklar |
4 |
|
17 |
Sporcuların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü antrenman metotları kullanır. |
1 |
|
18 |
Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır |
4 |
|
19 |
Sporcuların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer,hazırlar ve kullanır.
|
2 |
|
20 |
Mesleki etik ilkelere uygun davranır |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 72 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|