|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Psikoloji-Sanat İlişkisi ve Yaratıcılık |
|
Dersin Kodu |
: |
STY 705 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. ÜSTÜN ÖNGEL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Psikolojinin temel kavramlarını öğrenerek kişisel ve akademik yaşamı içerisinde karşılaştığı birçok kavramı detaylı bir şekilde öğrenebilir. Öğrendiği yeni kavram ve bilgiler kişisel anlamda farkındalığını artırır ve bu durum da kişisel gelişimini olumlu etkiler. Öğrendiği yeni bilgilerle birlikte olaylara ve kişilere olan bakış açısı değişebilir ve gelişebilir. Öğrendiği bilgileri kişilerarası iletişimini güçlendirmek için kullanabilir. Eğitim alanı olan tiyatro sanatı ve oyunları içerisinde yeralan psikolojik karakterleri ve bu karakterlerin gelişimini daha iyi tanır. Oyunlarında, hakkında daha detaylı bilgi sahibi olduğu psikolojik karakterleri ve rahatsızlık düzeyindeki patolojik karakterleri daha etkili bir şekilde canlandırır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Psikolojik yaklaşımların / kavramların / modellerin hayata uygulanması, psikolojik yardım hizmetlerinden endüstriye ve çalışma hayatına, okuldan ve eğitim dünyasından sanata kadar birçok alanda söz konusu olabilir. Bu derste (seminerde), öğrenci ve öğretim elemanını birlikte oluşturacağı açık uçlu bir içerik çerçevesinde, psikoloji - sanat ilişkisi ve genelde yaratıcılık, özelde sanatla / tiyatroda yaratıcılık konuları ele alınacaktır |
|
Dersin İçeriği |
: |
Psikoloji biliminin doğası, yaratıcı benlik ve yaratma edimi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Psikoloji biliminin doğası, Değişik yaklaşım türleri (Nörobiyolojik yaklaşım, Davranışsal yaklaşım, Bilişsel yaklaşım, Psikanalitik yaklaşım, Fenomonolojik yaklaşım) |
Araştırma |
Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası |
|
2 |
Psikoljinin tanımı, Psikolojinin alanları (Deneysel psikoloji, fizyolojik yaklaşım, Gelişimsel psikolji, kişilik psikolojisi, Sosyal psikoloji, Bilişsel psikoloji, Klinik ve Rehberlik psikolojisi, Okul ve eğitim psikolojisi,,Endüstri psikolojisi) Araştırma yöntemleri (Deneysel yöntem, Gözlem yöntemi, Tarama yöntemi, Test yöntemi, Vaka tarihçesi yöntemi) |
Araştırma |
Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası |
|
3 |
Duyum ve algılama |
Araştırma |
Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası |
|
4 |
Öğrenme |
Araştırma |
Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası |
|
5 |
Güdülenme |
Araştırma |
Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası |
|
6 |
Heyecan, Heyecanların incelenmesi |
Araştırma |
Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası |
|
7 |
Heyecan, Heyecanların incelenmesi |
Araştırma |
Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası |
|
8 |
Ara Sınav |
|
|
|
9 |
Kaygı, Engellenme, Çatışma |
Araştırma |
Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası |
|
10 |
Yaşam boyu gelişim, Bireyin bedensel, bilişsel, sosyal ve duygusal gelişimi |
Ödev 1: S. Freud "Sanat ve Sanatçılar Üzerine" okuma - hazırlık |
Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası |
|
11 |
Kişilik psikolojisi ve Sanatsal yaratı üzerine S. Freud´un yaklaşımı. |
Araştırma |
Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası |
|
12 |
Yaratma Edimi üzerine Rollo may´in Yaklaşımı. |
Ödev 2: Rollo May "Yaratma Cesareti" okuma - hazırlık |
Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası |
|
13 |
Yaratıcı benlik üzerine tartışma. |
Araştırma |
Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası |
|
14 |
Yaratıcı benlik üzerine tartışma. |
Araştırma |
Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası |
|
15 |
Dönem analizi ve genel tekrar |
|
Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası |
|
16/17 |
Final |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sahne sanatlarından yola çıkarak geçmişten geleceğe tiyatro ve Opera sanatının gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. |
0 |
|
2 |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
0 |
|
3 |
Opera Şan eğitiminin karşılığı olarak sahne üzerinde ses mekanizmasını doğru ve etkin kullanma,nefes koordinasyonunu sağlama ve sesin sağlığını koruma becerisi kazanır. |
0 |
|
4 |
Ulusal ve uluslararası Tiyatro ve Opera literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. |
0 |
|
5 |
Tiyatro-Oyunculuk ve Opera - Şan Sanatları öznelinde sahne sanatlarının yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım tekniklerini ve onların davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile ilişkisini bilir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. |
5 |
|
6 |
Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. |
0 |
|
7 |
Tiyatro-Oyunculuk ve opera -şan sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. |
0 |
|
8 |
Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazandırır. |
5 |
|
9 |
Ulusuna,kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlılığını kazanır. |
5 |
|
10 |
Sahne sanatları ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
0 |
|
11 |
Değişik kitlelere Tiyatro - Oyunculuk / Opera - Şan öznelinde Sahne Sanatları alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazandırır. |
0 |
|
12 |
Çalışmakla yükümlü olduğu eserle ilgili çalışma sürecini bireysel olarak yürütebilme becerisi kazanır. |
3 |
|
13 |
Sanat insanı olarak kendini sürekli olarak geliştirir, sanatıyla ilgili güncel aktiviteleri yakından takip eder |
3 |
|
14 |
Sesin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını ses ve konuşma tekniği, şan,solfej ve kulak eğitimi ile destekleyerek gösterir ve sağlar. |
0 |
|
15 |
Sahne sanatlarının gerektirdiği iletişim,sosyal yetkinlik becerisi ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
2 |
|
16 |
Profesyonel Sahne Sanatçısı (Tiyatro - Oyunculuk / Opera -Şan) nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı ve bilincini kazanır. |
0 |
|
17 |
Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. |
3 |
|
18 |
Sahne teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. |
0 |
|
19 |
Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
16 |
2 |
32 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
4 |
64 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
2 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 104 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.16 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|