|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Uygulama Iı |
|
Dersin Kodu |
: |
RPD422 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
11 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. SABAHATTİN ÇAM Öğr.Gör. İSMAİL SANBERK Doç.Dr. MERAL ATICI KILIÇ Dr.Öğr. ÜyesiDr. FULYA CENKSEVEN ÖNDER |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrencilerin rehberlik ihtiyaçlarının hangi konu/problem alanıyla ilgili olduğunu belirler.
Grup rehberliği etkinliklerini yürütürken psikolojik danışma becerilerini uygun biçimde kullanır.
Sınıf rehberliği etkinliğini planlayarak yürütür.
Grup ve sınıf rehberliği sırasında davranış yönetimi becerilerini kullanır.
Bir grup veya sınıfa psikolojik ölçme araçlarını uygulayıp değerlendirir.
Veli ve öğretmenlerle konsültasyon yapar.
Akranlarının çalışmalarına geribildirim verir.
Kendi çalışmalarına verilen geribildirim ve önerileri değerlendirir.
Öğrencilerin ihtiyaçlarına uygun 8-10 oturumdan oluşan bir grup rehberliği planı yapar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında belirli bir konu (çatışma çözme, sosyal beceri, benlik saygısı) alanına yönelik grup rehberliği etkinliklerinin planlanıp yürütülmesi, psikolojik ölçme araçlarının uygulanması ve değerlendirilmesi, öğretmen ve velilerle konsültasyon yapılması ve program değerlendirme konularında bilgi ve beceri kazanmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Belirli bir konu alanına özgü (çatışma çözme, sosyal beceri, benlik saygısı, mesleki danışma gibi) grup rehberliği, psikolojik ölçme araçları, konsültasyon, program değerlendirme |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Toplantı salonu |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin içeriği, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme yöntemi
|
Derste yapılacak uygulamaların ve kaynakların gözden geçirilmesi
|
Düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Uygulama grubundaki öğrencilerle tanışma, psikolojik ölçme aracını uygulama ve grup kurallarını belirleme
|
Uygulama grubundaki öğrencilerle tanışma, psikolojik ölçme aracını uygulama ve grup kurallarını belirleme için hazırlık yapılması
|
Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, psikolojik danışma teknikleri
|
|
3 |
Grup rehberliği planı, programdaki ilk etkinlik
|
Grup rehberliği planı ve ilk etkinlik için hazırlık yapılması
|
Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, rol yapma, psikolojik danışma teknikleri
|
|
4 |
Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; programdaki ikinci etkinlik |
Bir önceki etkinliği değerlendirme ve ikinci etkinlik için hazırlık yapılması |
Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, rol yapma, psikolojik danışma teknikleri
|
|
5 |
Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; programdaki üçüncü etkinlik
|
Bir önceki etkinliği değerlendirme ve üçüncü etkinlik için hazırlık yapılması |
Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, psikolojik danışma teknikleri |
|
6 |
Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; programdaki dördüncü etkinlik |
Bir önceki etkinliği değerlendirme ve dördüncü etkinlik için hazırlık yapılması
|
Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, rol yapma, psikolojik danışma teknikleri
|
|
7 |
Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; programdaki beşinci etkinlik |
Bir önceki etkinliği değerlendirme ve beşinci etkinlik için hazırlık yapılması |
Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, rol yapma, psikolojik danışma teknikleri
|
|
8 |
Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; Sınıf rehberliği, konsültasyon, bireysel psikolojik danışma |
Sınıf rehberliği uygulaması, konsültasyon ve bireysel psikolojik danışma için hazırlık yapılması
|
Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, gösterim psikolojik danışma teknikleri |
|
9 |
Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; programdaki altıncı etkinlik |
Bir önceki etkinliği değerlendirme ve programdaki altıncı etkinlik için hazırlık yapılması |
Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, rol yapma, psikolojik danışma teknikleri
|
|
10 |
Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; programdaki yedinci etkinlik; sınıf rehberliği |
Bir önceki etkinliği değerlendirme, yedinci etkinlik ve sınıf rehberliği için hazırlık yapılması |
Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, rol yapma, psikolojik danışma teknikleri
|
|
11 |
Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; programdaki sekizinci etkinlik
|
Bir önceki etkinliği değerlendirme ve programdaki sekizinci etkinlik için hazırlık yapılması
|
Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, rol yapma, psikolojik danışma teknikleri |
|
12 |
Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; değerlendirme etkinliği
|
Bir önceki etkinliği değerlendirme ve değerlendirme etkinliği için hazırlık yapılması |
Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, psikolojik danışma teknikleri |
|
13 |
Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; sınıf rehberliği ve konsültasyon |
Bir önceki etkinliği değerlendirme, sınıf rehberliği ve konsültasyon için hazırlık yapılması
|
Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, psikolojik danışma teknikleri
|
|
14 |
Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; sınıf rehberliği ve konsültasyon |
Bir önceki etkinliği değerlendirme, sınıf rehberliği ve konsültasyon için hazırlık yapılması |
Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, psikolojik danışma teknikleri
|
|
15 |
Sınıf rehberliği; konsültasyon; psikolojik ölçme aracı uygulama ve değerlendirme; bireysel psikolojik danışma
|
Bir önceki etkinliği değerlendirme,
sınıf rehberliği, konsültasyon, psikolojik ölçme aracı uygulama değerlendirme ve bireysel psikolojik danışma için hazırlık yapılması |
Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, psikolojik danışma teknikleri
|
|
16/17 |
Dönem boyunca yapılan tüm çalışmaların değerlendirilmesi, öneriler |
Dönem boyunca yapılan tüm çalışmaların değerlendirilmesi için hazırlık yapılması |
Tartışma, beyin fırtınası |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Türnüklü, A., Kaçmaz, T., İkiz, E., & Balcı, F. (2009). Anlaşmazlık çözümü, müzakere ve akran arabuluculuk eğitimi programı. Ankara: Maya Akademi.
Selçuk, Z., & Güner, N. (2003). Sınıf içi rehberlik uygulamaları (3. baskı). Ankara: Pegem A Yayınevi.
Diğer Kaynaklar
Aydın, B., İmamoğlu, S., Canel, N. ve Yaycı, L. (2005). Ergenlikten yetişkinliğe grup çalışmaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Erkan, S. (2000). Örnek grup rehberliği etkinlikleri (Genişletilmiş 4. baskı). Ankara: Pegem A Yayınevi.
Çetin, F., Bilbay, A. A., & Albayrak Kaymak, D. (2002). Çocuklarda sosyal beceriler. İstanbul: Epsilon.
Erkan, S. (2001). Okul psikolojik danışma ve rehberlik programlarının hazırlanması. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Erkan, S. Ve Kaya, A. (2005). Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik uygulamaları. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Morganett, S. R. (2005). Yaşam becerileri: ergenler için grupla psikolojik danışma uygulamaları (S. S. Güçray, A. Kaya ve M. Saçkes, Çev.). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Pişkin, M. (1999). Özsaygıyı geliştirme eğitimi. İçinde Y. Kuzgun (Ed.), İlköğretimde rehberlik (s.95-120). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Voltan-Acar, N. (2002). Grupla psikolojik danışmada alıştırmalar, deneyler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Yananer-Eroğlu, E.Ç. ve Bilge, F. (2001). Sınıfta rehberlik etkinlikleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Yeşilyaprak, B. (2000). Eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
Kulaksızoğlu, A. (2003). Kişisel gelişim uygulamaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
13 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar |
1 |
|
2 |
Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler |
1 |
|
3 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
5 |
|
4 |
Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar |
1 |
|
5 |
Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar |
3 |
|
6 |
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar |
1 |
|
7 |
Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar |
5 |
|
8 |
Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar |
5 |
|
9 |
Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar |
3 |
|
10 |
Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir |
5 |
|
11 |
Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar |
5 |
|
12 |
Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder |
2 |
|
13 |
Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır |
5 |
|
14 |
Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır |
5 |
|
15 |
İçgörü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur |
5 |
|
16 |
İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır |
4 |
|
17 |
Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır |
4 |
|
18 |
Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır |
5 |
|
19 |
Mesleki etik ilkelere uygun davranır |
5 |
|
20 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
|
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
4 |
52 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
10 |
130 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
13 |
5 |
65 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
15 |
15 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 282 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 11.28 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 11 |
|
|
|