Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Uygulama Iı

Dersin Kodu : RPD422

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 11

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. SABAHATTİN ÇAM
Öğr.Gör. İSMAİL SANBERK
Doç.Dr. MERAL ATICI KILIÇ
Dr.Öğr. ÜyesiDr. FULYA CENKSEVEN ÖNDER

Dersin Öğrenme Kazanımları : Öğrencilerin rehberlik ihtiyaçlarının hangi konu/problem alanıyla ilgili olduğunu belirler.
Grup rehberliği etkinliklerini yürütürken psikolojik danışma becerilerini uygun biçimde kullanır.
Sınıf rehberliği etkinliğini planlayarak yürütür.
Grup ve sınıf rehberliği sırasında davranış yönetimi becerilerini kullanır.
Bir grup veya sınıfa psikolojik ölçme araçlarını uygulayıp değerlendirir.
Veli ve öğretmenlerle konsültasyon yapar.
Akranlarının çalışmalarına geribildirim verir.
Kendi çalışmalarına verilen geribildirim ve önerileri değerlendirir.
Öğrencilerin ihtiyaçlarına uygun 8-10 oturumdan oluşan bir grup rehberliği planı yapar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı, ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında belirli bir konu (çatışma çözme, sosyal beceri, benlik saygısı) alanına yönelik grup rehberliği etkinliklerinin planlanıp yürütülmesi, psikolojik ölçme araçlarının uygulanması ve değerlendirilmesi, öğretmen ve velilerle konsültasyon yapılması ve program değerlendirme konularında bilgi ve beceri kazanmaktır.

Dersin İçeriği : Belirli bir konu alanına özgü (çatışma çözme, sosyal beceri, benlik saygısı, mesleki danışma gibi) grup rehberliği, psikolojik ölçme araçları, konsültasyon, program değerlendirme

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Toplantı salonu


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dersin içeriği, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme yöntemi Derste yapılacak uygulamaların ve kaynakların gözden geçirilmesi Düz anlatım, tartışma
2 Uygulama grubundaki öğrencilerle tanışma, psikolojik ölçme aracını uygulama ve grup kurallarını belirleme Uygulama grubundaki öğrencilerle tanışma, psikolojik ölçme aracını uygulama ve grup kurallarını belirleme için hazırlık yapılması Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, psikolojik danışma teknikleri
3 Grup rehberliği planı, programdaki ilk etkinlik Grup rehberliği planı ve ilk etkinlik için hazırlık yapılması Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, rol yapma, psikolojik danışma teknikleri
4 Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; programdaki ikinci etkinlik Bir önceki etkinliği değerlendirme ve ikinci etkinlik için hazırlık yapılması Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, rol yapma, psikolojik danışma teknikleri
5 Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; programdaki üçüncü etkinlik Bir önceki etkinliği değerlendirme ve üçüncü etkinlik için hazırlık yapılması Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, psikolojik danışma teknikleri
6 Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; programdaki dördüncü etkinlik Bir önceki etkinliği değerlendirme ve dördüncü etkinlik için hazırlık yapılması Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, rol yapma, psikolojik danışma teknikleri
7 Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; programdaki beşinci etkinlik Bir önceki etkinliği değerlendirme ve beşinci etkinlik için hazırlık yapılması Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, rol yapma, psikolojik danışma teknikleri
8 Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; Sınıf rehberliği, konsültasyon, bireysel psikolojik danışma Sınıf rehberliği uygulaması, konsültasyon ve bireysel psikolojik danışma için hazırlık yapılması Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, gösterim psikolojik danışma teknikleri
9 Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; programdaki altıncı etkinlik Bir önceki etkinliği değerlendirme ve programdaki altıncı etkinlik için hazırlık yapılması Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, rol yapma, psikolojik danışma teknikleri
10 Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; programdaki yedinci etkinlik; sınıf rehberliği Bir önceki etkinliği değerlendirme, yedinci etkinlik ve sınıf rehberliği için hazırlık yapılması Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, rol yapma, psikolojik danışma teknikleri
11 Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; programdaki sekizinci etkinlik Bir önceki etkinliği değerlendirme ve programdaki sekizinci etkinlik için hazırlık yapılması Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, rol yapma, psikolojik danışma teknikleri
12 Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; değerlendirme etkinliği Bir önceki etkinliği değerlendirme ve değerlendirme etkinliği için hazırlık yapılması Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, psikolojik danışma teknikleri
13 Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; sınıf rehberliği ve konsültasyon Bir önceki etkinliği değerlendirme, sınıf rehberliği ve konsültasyon için hazırlık yapılması Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, psikolojik danışma teknikleri
14 Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; sınıf rehberliği ve konsültasyon Bir önceki etkinliği değerlendirme, sınıf rehberliği ve konsültasyon için hazırlık yapılması Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, psikolojik danışma teknikleri
15 Sınıf rehberliği; konsültasyon; psikolojik ölçme aracı uygulama ve değerlendirme; bireysel psikolojik danışma Bir önceki etkinliği değerlendirme, sınıf rehberliği, konsültasyon, psikolojik ölçme aracı uygulama değerlendirme ve bireysel psikolojik danışma için hazırlık yapılması Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, psikolojik danışma teknikleri
16/17 Dönem boyunca yapılan tüm çalışmaların değerlendirilmesi, öneriler Dönem boyunca yapılan tüm çalışmaların değerlendirilmesi için hazırlık yapılması Tartışma, beyin fırtınası


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar   Türnüklü, A., Kaçmaz, T., İkiz, E., & Balcı, F. (2009). Anlaşmazlık çözümü, müzakere ve akran arabuluculuk eğitimi programı. Ankara: Maya Akademi.
  Selçuk, Z., & Güner, N. (2003). Sınıf içi rehberlik uygulamaları (3. baskı). Ankara: Pegem A Yayınevi. Diğer Kaynaklar
 Aydın, B., İmamoğlu, S., Canel, N. ve Yaycı, L. (2005). Ergenlikten yetişkinliğe grup çalışmaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
 Erkan, S. (2000). Örnek grup rehberliği etkinlikleri (Genişletilmiş 4. baskı). Ankara: Pegem A Yayınevi.
  Çetin, F., Bilbay, A. A., & Albayrak Kaymak, D. (2002). Çocuklarda sosyal beceriler. İstanbul: Epsilon.
 Erkan, S. (2001). Okul psikolojik danışma ve rehberlik programlarının hazırlanması. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
 Erkan, S. Ve Kaya, A. (2005). Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik uygulamaları. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  Morganett, S. R. (2005). Yaşam becerileri: ergenler için grupla psikolojik danışma uygulamaları (S. S. Güçray, A. Kaya ve M. Saçkes, Çev.). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  Pişkin, M. (1999). Özsaygıyı geliştirme eğitimi. İçinde Y. Kuzgun (Ed.), İlköğretimde rehberlik (s.95-120). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  Voltan-Acar, N. (2002). Grupla psikolojik danışmada alıştırmalar, deneyler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  Yananer-Eroğlu, E.Ç. ve Bilge, F. (2001). Sınıfta rehberlik etkinlikleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  Yeşilyaprak, B. (2000). Eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
 Kulaksızoğlu, A. (2003). Kişisel gelişim uygulamaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 13 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar 1
2 Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler 1
3 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir 5
4 Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar 1
5 Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar 3
6 Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar 1
7 Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar 5
8 Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar 5
9 Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar 3
10 Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir 5
11 Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar 5
12 Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder 2
13 Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır 5
14 Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır 5
15 İçgörü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur 5
16 İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır 4
17 Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır 4
18 Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır 5
19 Mesleki etik ilkelere uygun davranır 5
20 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 4 52
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 10 130
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 13 5 65
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 282
Toplam İş Yükü / 25 (s): 11.28
Dersin AKTS Kredisi: 11