|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Uygulama I |
|
Dersin Kodu |
: |
RPD419 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
10 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. İSMAİL SANBERK Dr.Öğr. ÜyesiDr. SABAHATTİN ÇAM Doç.Dr. MERAL ATICI KILIÇ Dr.Öğr. ÜyesiDr. FULYA CENKSEVEN ÖNDER |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Grup rehberliği etkinliği yapılacak olan öğrencilerin rehberlik ihtiyaçlarını belirler.
Öğrencilerin ihtiyaçlarına uygun bir dönemlik bir grup rehberliği planı yapar.
Sınıf rehberliği etkinliğini planlayarak yürütür.
Grup rehberliği etkinliklerini yürütürken psikolojik danışma becerilerini uygun biçimde kullanır.
Grup ve sınıf rehberliği sırasında davranış yönetimi becerilerini kullanır.
Bir grup veya sınıfa uygulanan bireyi tanıma tekniklerini değerlendirir.
Akranlarının çalışmalarına geribildirim verir.
Kendi çalışmalarına verilen geribildirim ve önerileri değerlendirir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında grup ve sınıf rehberliği etkinliklerinin planlanıp yürütülmesi, bireyi tanıma tekniklerinin uygulanması ve değerlendirilmesi, konsültasyon, bireysel psikolojik danışma ve program değerlendirme konularında bilgi ve beceri kazanmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sınıf rehberliği, grup rehberliği, bireyi tanıma tekniklerinin uygulanması ve değerlendirilmesi, konsültasyon, bireysel psikolojik danışma ve program değerlendirme. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Toplantı Salonu. |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin içeriği, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme hakkında bilgi
|
Derste yapılacak uygulamaların ve kaynakların gözden geçirilmesi
|
Düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Uygulama grubundaki öğrencilerle tanışma, rehberlik ihtiyaçlarını ve grup kurallarını belirleme
|
Öğrencilerle tanışma, rehberlik ihtiyaçlarını ve grup kurallarını belirleme için hazırlık yapılması
|
Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, psikolojik danışma teknikleri |
|
3 |
Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme; iletişim engelleri
|
İletişim engelleri etkinliği için hazırlık yapılması |
Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, gösterim, problem çözme, rol yapma, psikolojik danışma teknikleri |
|
4 |
Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme; iletişimde ben dili & sen dili
|
İletişimde ben dili & sen dili etkinliği için hazırlık yapılması |
Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, gösterim, problem çözme, rol yapma, psikolojik danışma teknikleri |
|
5 |
Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme; benlik algısı; bireyi tanıma teknikleri
|
Benlik algısı etkinliği ve bireyi tanıma tekniği uygulaması için hazırlık yapılması |
Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, gösterim, problem çözme, psikolojik danışma teknikleri |
|
6 |
Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme; verimli ders çalışma; sınıf rehberliği
|
Verimli ders çalışma etkinliği ve sınıf rehberliği uygulaması için hazırlık yapılması |
Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, gösterim, problem çözme, psikolojik danışma teknikleri |
|
7 |
Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme; zamanı etkin kullanma
|
Zamanı etkin kullanma etkinliği için hazırlık yapılması |
Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, gösterim, problem çözme, psikolojik danışma teknikleri |
|
8 |
Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme; sınıf rehberliği; bireyi tanıma teknikleri
|
Bireyi tanıma teknikleri ve sınıf rehberliği uygulaması için hazırlık yapılması |
Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, problem çözme, psikolojik danışma teknikleri |
|
9 |
Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme; duygular
|
Duygular etkinliği uygulaması için hazırlık yapılması |
Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, problem çözme, psikolojik danışma teknikleri |
|
10 |
Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme; duygular (öfkeyle baş etme); sınıf rehberliği
|
Öfkeyle baş etme etkinliği ve sınıf rehberliği uygulaması için hazırlık yapılması |
Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, problem çözme, rol yapma, psikolojik danışma teknikleri |
|
11 |
Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme; üst eğitim kurumları ve geleceğe yönelik plan yapma
|
Üst eğitim kurumları ve geleceğe yönelik plan yapma etkinliği için hazırlık yapılması |
Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, problem çözme, psikolojik danışma teknikleri |
|
12 |
Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme; lgi, yetenekler ve mesleklerle ilişkisi; bireyi tanıma teknikleri
|
İlgi, yetenekler ve mesleklerle ilişkisi etkinliği ve bireyi tanıma tekniği uygulaması için hazırlık yapılması |
Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, psikolojik danışma teknikleri |
|
13 |
Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme; meslekler
|
Meslekleri tanımayla ilgili etkinlik için hazırlık yapılması
|
Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, problem çözme, psikolojik danışma teknikleri |
|
14 |
Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme; benlik saygısı; değerlendirme anketi
|
Benlik saygısı etkinliği ve değerlendirme anketi için hazırlık yapılması |
Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay, rol yapma, psikolojik danışma teknikleri |
|
15 |
Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme; değerlendirme etkinliğinin planlanması
|
Değerlendirme etkinliği için hazırlık yapılması |
Tartışma, beyin fırtınası, psikolojik danışma teknikleri |
|
16/17 |
Dönem boyunca yapılan çalışmaları değerlendirme |
Dönem boyunca yapılan tüm çalışmaların sunumu ve değerlendirilmesi için hazırlık yapılması |
Tartışma, beyin fırtınası,
psikolojik danışma teknikleri |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Erkan, S. Ve Kaya, A. (2005). Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik uygulamaları. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Aydın, B., İmamoğlu, S., Canel, N. ve Yaycı, L. (2005). Ergenlikten yetişkinliğe grup çalışmaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Kulaksızoğlu, A. (2003). Kişisel gelişim uygulamaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Yananer-Eroğlu, E.Ç. ve Bilge, F. (2001). Sınıfta rehberlik etkinlikleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Selçuk, Z., & Güner, N. (2003). Sınıf içi rehberlik uygulamaları (3. baskı). Ankara: Pegem A Yayınevi.
Yeşilyaprak, B. (2000). Eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
Çetin, F., Bilbay, A. A., & Albayrak Kaymak, D. (2002). Çocuklarda sosyal beceriler. İstanbul: Epsilon.
Erkan, S. (2001). Okul psikolojik danışma ve rehberlik programlarının hazırlanması. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Morganett, S. R. (2005). Yaşam becerileri: ergenler için grupla psikolojik danışma uygulamaları (S. S. Güçray, A. Kaya ve M. Saçkes, Çev.). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Yananer-Eroğlu, E.Ç. ve Bilge, F. (2001). Sınıfta rehberlik etkinlikleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
13 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar |
1 |
|
2 |
Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler |
1 |
|
3 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
5 |
|
4 |
Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar |
1 |
|
5 |
Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar |
2 |
|
6 |
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar |
2 |
|
7 |
Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar |
5 |
|
8 |
Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar |
3 |
|
9 |
Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar |
2 |
|
10 |
Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir |
4 |
|
11 |
Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar |
5 |
|
12 |
Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder |
1 |
|
13 |
Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır |
5 |
|
14 |
Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır |
4 |
|
15 |
İçgörü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur |
5 |
|
16 |
İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır |
4 |
|
17 |
Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır |
5 |
|
18 |
Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır |
5 |
|
19 |
Mesleki etik ilkelere uygun davranır |
4 |
|
20 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
|
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
4 |
52 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
8 |
104 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
13 |
4 |
52 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 238 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 9.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 10 |
|
|
|