|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Grup Rehberliği Etkinlikleri |
|
Dersin Kodu |
: |
RPD322 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. İSMAİL SANBERK Doç.Dr. MERAL ATICI KILIÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Grup rehberliği etkinliklerinin yürütülmesi sırasında izlenen aşamaları, yapılan işlemleri bilir
Grup rehberliği etkinlikleri sırasında kullanılacak psikolojik danışmanlık becerilerine sahiptir. Grup rehberliği etkinlikleri sırasında kullanılan psikolojik danışma becerilerini kullanır. Bir grup rehberliği etkinliğini planlayarak yürütür.
İlköğretim ve ortaöğretim öğrencilerine uygun kişisel-sosyal, eğitsel ve mesleki grup rehberliği etkinliklerini belirler.
İlköğretim ve ortaöğretim öğrencilerine için bir dönem boyunca yapılacak grup rehberliği etkinliklerinin planını yapar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, grup rehberliği etkinliklerini planlama ve uygulama konusunda bilgi ve beceri kazanmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
İletişim, kendini tanıma, duygular, benlik algısı, benlik saygısı, kişiler arası ilişkiler gibi kişisel-sosyal alanla ilgili etkinlikler |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
PDR birimi |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin içeriği, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme
|
Dersle ilgili ünite ve kaynakların gözden geçirilmesi |
Düz anlatım |
|
2 |
Grup rehberliği etkinliklerinin amacı, içeriği, uygulanması sırasında kullanılacak beceriler
|
Dersle ilgili konu ve uygulamalara hazırlık yapılması
|
Düz anlatım, tartışma |
|
3 |
İletişim engelleri
|
Etkinlikle ilgili gerekli hazırlıkların yapılması
|
Rol yapma, tartışma, psikolojik danışma teknikleri |
|
4 |
İletişimde geri bildirim ve etkin dinleme
|
Etkinlikle ilgili gerekli hazırlıkların yapılması
|
Rol yapma, tartışma, psikolojik danışma teknikleri |
|
5 |
Kendini tanıma, anlama ve kendini kabul
|
Etkinlikle ilgili gerekli hazırlıkların yapılması
|
Rol yapma, tartışma, psikolojik danışma teknikleri |
|
6 |
Kişilik özellikleri, başkalarına benzer ve farklı olan özellikler
|
Etkinlikle ilgili gerekli hazırlıkların yapılması
|
Rol yapma, tartışma, psikolojik danışma teknikleri |
|
7 |
Çekingenlik, girişkenlik ve saldırganlık
|
Etkinlikle ilgili gerekli hazırlıkların yapılması
|
Rol yapma, tartışma, psikolojik danışma teknikleri |
|
8 |
Ödev teslimi |
|
|
|
9 |
Duygular, duyguları ifade etme, duygu düşünce ilişkisi
|
Etkinlikle ilgili gerekli hazırlıkların yapılması
|
Rol yapma, tartışma, psikolojik danışma teknikleri |
|
10 |
Akılcı olmayan düşünceler ve bu düşünceleri değiştirme
|
Etkinlikle ilgili gerekli hazırlıkların yapılması
|
Rol yapma, tartışma, beyin fırtınası, psikolojik danışma teknikleri |
|
11 |
Öfke ile baş etme
|
Etkinlikle ilgili gerekli hazırlıkların yapılması
|
Rol yapma, tartışma, beyin fırtınası psikolojik danışma teknikleri |
|
12 |
Kişilerarası ilişkilerde beklentilerin ifade edilmesi
|
Etkinlikle ilgili gerekli hazırlıkların yapılması
|
Rol yapma, tartışma, beyin fırtınası, |
|
13 |
Benlik saygısı
|
Etkinlikle ilgili gerekli hazırlıkların yapılması
|
Rol yapma, tartışma, psikolojik danışma teknikleri |
|
14 |
Kişilerarası ilişkilerde olumlu geribildirimin önemi
|
Etkinlikle ilgili gerekli hazırlıkların yapılması |
Rol yapma, tartışma, psikolojik danışma teknikleri |
|
15 |
Dersle ilgili genel değerlendirme
|
Derste yapılan etkinlik ve dersin değerlendirilmesi
|
Tartışma, beyin fırtınası |
|
16/17 |
Dönem sonu sınavı
|
Yıl sonu sınavı için hazırlık yapılması |
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Yananer-Eroğlu, E.Ç. ve Bilge, F. (2001). Sınıfta rehberlik etkinlikleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Türnüklü, A., Kaçmaz, T., İkiz, E., & Balcı, F. (2009). Anlaşmazlık çözümü, müzakere ve akran arabuluculuk eğitimi programı. Ankara: Maya Akademi.
Corey, G., Corey, M. S., Calland, P ve Russell, J. M. (1992). Group techniques. California: Brooks Cole Publishing Company.
Yeşilyaprak, B. (2000). Eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
Aydın, B., İmamoğlu, S., Canel, N. ve Yaycı, L. (2005). Ergenlikten yetişkinliğe grup çalışmaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Çetin, F., Bilbay, A. A., & Albayrak Kaymak, D. (2002). Çocuklarda sosyal beceriler. İstanbul: Epsilon.
Erkan, S. (2001). Okul psikolojik danışma ve rehberlik programlarının hazırlanması. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Özgüven, İ. E. (2001). Çağdaş eğitimde psikolojik danışma ve rehberlik. Ankara: PDREM Yayınları.
Voltan-Acar, N. (2002). Grupla psikolojik danışmada alıştırmalar, deneyler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Erkan, S. Ve Kaya, A. (2005). Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik uygulamaları. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Gibson, R.L. ve Mitchell, M. H. (2003). Introduction to counseling and guidance. New Jersey: Merrill Prentice Hall.
Kulaksızoğlu, A. (2003). Kişisel gelişim uygulamaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Kuzgun, Y. (1997). Grup rehberliği el kitabı. Ankara. MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
Morganett, S. R. (2005). Yaşam becerileri: ergenler için grupla psikolojik danışma uygulamaları (S. S. Güçray, A. Kaya ve M. Saçkes, Çev.). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Pişkin, M. (1999). Özsaygıyı geliştirme eğitimi. İçinde Y. Kuzgun (Ed.), İlköğretimde rehberlik (s.95-120). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Selçuk, Z., & Güner, N. (2003). Sınıf içi rehberlik uygulamaları (3. baskı). Ankara: Pegem A Yayınevi.
Türnüklü, A. (2006). Sınıf ve okul disiplinine çağdaş bir yaklaşım: Onarıcı disiplin. Ankara: Ekinoks.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar |
3 |
|
2 |
Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler |
2 |
|
3 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
5 |
|
4 |
Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar |
0 |
|
5 |
Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar |
0 |
|
6 |
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar |
0 |
|
7 |
Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar |
5 |
|
8 |
Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar |
3 |
|
9 |
Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar |
2 |
|
10 |
Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir |
3 |
|
11 |
Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar |
4 |
|
12 |
Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder |
0 |
|
13 |
Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır |
5 |
|
14 |
Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır |
3 |
|
15 |
İçgörü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur |
5 |
|
16 |
İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır |
4 |
|
17 |
Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır |
5 |
|
18 |
Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır |
2 |
|
19 |
Mesleki etik ilkelere uygun davranır |
3 |
|
20 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
|
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
2 |
26 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
15 |
15 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 108 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.32 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|