|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Kemistatistik |
|
Dersin Kodu |
: |
BİK-552 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ABDULLAH TULİ Prof.Dr. LEVENT KAYRIN Doç.Dr. TAMER C. İNAL Dr.Öğr. ÜyesiDr. ÖZLEM GÖRÜROĞLU ÖZTÜRK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İstatistik kavramı ve biyokimyada uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olur. Biyokimyasal sonuçları etkileyebilecek varyasyon kavramı, çeşitleri ve ölçüm yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. Örneklem büyüklüğünün önemini bilir ve bunu test edebilir. Örneklem dağılımının önemini, çeşitlerini ve bunları test edecek yöntemleri bilip uygulayabilir. Güven aralığı kavramını ve önemini bilir. Bir önermeyi test edebilme bilgi ve becerisine sahip olur. Laboratuvarlarda temel istatistiksel kavramlar hakkında bilgi sahibi olup uygulayabilir. Laboratuvar verilerinin istatistiksel değerlendirmesi hakkında bilgi sahibi olup yapabilir. Tanısal yeterlilik testlerini bilir ve uygulayabilir. Referans aralık kavramını tanımlayabilir ve istatistiksel analizini yapabilir. Yöntem seçimi ve değerlendirmesini bilir ve uygulayabilir. Kalite güvencesi, kalite kontrol kavramları ve bunların uygulama yöntemlerini bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Klinik kararları tehlikeye sokacak tüm laboratuvar sonuçlarının maruz kaldığı varyasyonları, varyasyon çeşitleri, varyasyonları ölçecek istatistiksel değişkenleri, dağılım tiplerini ve önemini, güven aralığı kavramını, bir hipotezi test etmeyi, betimleyici istatistiksel değişkenleri, referans aralığı (tanımlaması, veri toplaması ve istatistiksel analizini), tanısal etkinliği, yöntem seçim ve değerlendirmesini, kalite güvencesi, kalite kontrol kavramlarını ve istatistiksek bileşenlerini öğretmek ve uygulamaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Varyasyon tanımı, çeşitleri ve istatistiksel ölçüm yöntemleri; Dağılım tipleri, önemi ve örnek dağılım değerledirme ölçütleri; Betimleyici istatistik kavramları, değişkenleri ve değerledirme değişkenleri; Referans aralık tanımı, veri toplaması ve istatistiksel analizi; Tanısal etkinlik, prediktif değer kuramı; Yöntem seçimi ve değerlendirilmesi; Kalite güvencesi ve kalite kontrol kavramları ve istaistiksel uygulamalar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İstatistik ve laboratuvar istatistiğine giriş: Tanım ve kavramlar |
İlgili kaynakları okuma ve anlama |
İnteraktif ders, uygulama, ödev |
|
2 |
Varyasyon kavramı, tanımı, çeşitleri ve ölçme yöntemleri |
İlgili kaynakları okuma ve anlama |
İnteraktif ders, uygulama, ödev |
|
3 |
Örneklem büyüklüğü, seçimi ve doğrulama yöntemleri |
İlgili kaynakları okuma ve anlama |
İnteraktif ders, uygulama, ödev |
|
4 |
Örneklem dağılımı, önemi ve test etme yöntemleri |
İlgili kaynakları okuma ve anlama |
İnteraktif ders, uygulama, ödev |
|
5 |
Güven aralığı kavramı, önemi ve test etme |
İlgili kaynakları okuma ve anlama |
İnteraktif ders, uygulama, ödev |
|
6 |
Referans aralık kavramı |
İlgili kaynakları okuma ve anlama |
İnteraktif ders, uygulama, ödev |
|
7 |
Laboratuvarda temel istatistiksel kavramlar-1 |
İlgili kaynakları okuma ve anlama |
İnteraktif ders, uygulama, ödev |
|
8 |
Ara Sınav |
|
|
|
9 |
Laboratuvarda temel istatistiksel kavramlar-2 |
İlgili kaynakları okuma ve anlama |
İnteraktif ders, uygulama, ödev |
|
10 |
Laboratuvar verilerinin istatiksel değerlendirmesi-1 |
İlgili kaynakları okuma ve anlama |
İnteraktif ders, uygulama, ödev |
|
11 |
Laboratuvar verilerinin istatiksel değerlendirmesi-2 |
İlgili kaynakları okuma ve anlama |
İnteraktif ders, uygulama, ödev |
|
12 |
Tanısal yeterlilik testleri |
İlgili kaynakları okuma ve anlama |
İnteraktif ders, uygulama, ödev |
|
13 |
Yöntem seçimi ve değerlendirmesi |
İlgili kaynakları okuma ve anlama |
İnteraktif ders, uygulama, ödev |
|
14 |
Ölçüm yöntemlerinin değerlendirilmesi |
İlgili kaynakları okuma ve anlama |
İnteraktif ders, uygulama, ödev |
|
15 |
Kalite güvencesi ve kalite kontrol kavramları |
İlgili kaynakları okuma ve anlama |
İnteraktif ders, uygulama, ödev |
|
16/17 |
Sınav |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Lehmann CA. Saunders Manual of Clinical Laboratory Science, 1st Ed., Saunders, 1998.
Burtis CA, Ashwood ER, Bruns DE. Tietz Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics, 5th Ed., Elsevier, 2012.
Taga Y, Aslan D, Güner G, Kutay FZ. Klinik Laboratuvarlarda Standardizasyon ve Kalite Güvencesi, Türk Biyokimya Derneği, 2001.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Laboratuvar işlemlerinde yenilikleri araştırarak uygulayabilir. |
3 |
|
2 |
Biyokimyanın diğer bilim dalları ile olan ilişkisini kavrar. |
3 |
|
3 |
Biyokimyada deneysel yöntemleri bilir. |
2 |
|
4 |
in vitro/in vivo hayvan çalışmalarında yer alabilir. |
0 |
|
5 |
Biyokimya ile ilgili alanlardaki çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütür. |
2 |
|
6 |
Sürekli mesleki gelişim becerilerini kazanır. |
3 |
|
7 |
Biyokimya alanı ile ilgili temel bilgileri kavrar. |
0 |
|
8 |
Ne tür etkenlerin laboratuvar sonuçlarını nasıl ve hangi basamakta etkileyebileceğini yorumlar. |
4 |
|
9 |
laboratuvar araç ve gereçlerini kullanabilir. |
0 |
|
10 |
Laboratuvar işlemlerinin etik ve yasal yönlerini bilir ve ülke için ekonomik değerini değerlendirir. |
3 |
|
11 |
Bilimsel bir çalışmaya destek olabilir. |
2 |
|
12 |
Gerçekleştirdiği bilimsel çalışma sonuçlarını yorumlayabilir. |
4 |
|
13 |
Bilimsel çalışma sonuçlarını bir rapor haline getirebilir. |
3 |
|
14 |
Biyokimyasal örnekleme kurallarını bilir. |
3 |
|
15 |
Labarotuvar ortamında çalışma ve araştırma yapabilir. |
3 |
|
16 |
Takım arkadaşları ile duyarlı ve etkili iletişim kurabilir, bilgilendirir, bütünsel duyarlı ve saygılı yaklaşabilir. |
3 |
|
17 |
Biyokimyada verileri ve kuramsal kavramları ilşkilendirir ve yorumlar. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
5 |
25 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 125 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|