|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Hemşirelikte Yönetim |
|
Dersin Kodu |
: |
HML310 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. NURİYEKABUKÇU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Yönetim ve hemşirelik yönetiminin temel kavram ve kuramlarını tanır. Hemşirelik hizmetleri yönetimi felsefe ve standartlarını kavrar.
Hemşirelik Hizmetleri Yönetiminin mevcut durumunu modern yönetim ilkeleri doğrultusunda değerlendirir.
Hemşirelik Hizmetleri Yönetiminin görev yetki ve sorumluluklarını bilir,hemşirelik personelinin görev tanımlarını açıklar Yöneticilik ve liderlik özelliklerini kıyaslayabilir ,liderliğin yönetimdeki başarı için önemini bilir
Kliniklerde veya hastanede en az bir yönetimsel sorunu sorun analizi tekniğiyle analiz ederek çözüm önerileri ve eylem basamaklarını belirler.
Değişim yönetimi, zaman yönetimi, bilgi ve teknoloji yönetiminin hemşirelik yönetimi ile ilişkisini tanımlar.
Yönetimde iletişim ve motivasyon gibi insani boyutların önemini açıklar.
Sağlık bakımı yönetim sistemlerinde etik ve yasal konuları analiz eder.
Hemşirelik hizmetlerinde hizmetiçi eğitim gereksinimlerini belirleyerek,eğitimleri planlayıp uygular. Hemşirelik hizmetlerinde insan gücü planlama yöntemlerini bilir ve uygular Hemşirelik Hizmetlerinde performans değerlendirme ilkelerini bilir ve uygular Hemşirelik Mesleği ile ilgili yasa ve yönetmelikleri bilir,takip eder Ulusal ve Uluslararası meslek kuruluşlarını tanır,kuruluş amaçlarını izah eder Toplam Kalite Yönetimi ilkelerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Yönetim ve hemşirelik hizmetleri yönetimi ile ilgili temel kavram, kuram ve ilkelerin bilincinde, Hemşirelik hizmetlerinde verimlilik ve kaliteyi artıracak, günün koşullarına en uygun hemşirelik hizmeti sunacak, yönetici olabilmek için gerekli olan bilgi,beceri ve tutumu kazanmış hemşireler yetiştirmektir. Yönetim ve hemşirelik hizmetleri yönetimi ile ilgili temel kavram, kuram ve ilkelerin bilincinde, Hemşirelik hizmetlerinde verimlilik ve kaliteyi artıracak, günün koşullarına en uygun hemşirelik hizmeti sunacak, yönetici olabilmek için gerekli olan bilgi,beceri ve tutumu kazanmış hemşireler yetiştirmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ders kapsamında, yönetim kavram ve kuramları, yönetim süreci (veri toplama, planlama, örgütleme, yöneltme ve kontrol), hemşirelik hizmetlerinde yönetim, hemşirelik organizasyon şeması oluşturma, hemşirelik iş analizi yapma ve hemşirelik iş tanımları hazırlama, hemşire insan gücü planlaması yapma, hasta bakımının organizasyonu, serviste hemşirelik hizmetinin/ bakımın performansını izleme, hemşire personelin performansını değerlendirme konuları işlenmektedir |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin ve kaynakların tanıtımı,proje ödevlerinin belirlenmesi,dağıtımı |
konuyu değişik kaynaklardan araştırma,inceleme,örneklerle açıklama |
Sözel ve görsel sunum,anlatım,soru cevap,örnek vaka tartışması |
|
2 |
Yönetimin Fonksiyonları,Yönetim Teorileri,Çağdaş Yönetim Teknikleri |
konuyu değişik kaynaklardan araştırma,inceleme,örneklerle açıklama |
Sözel ve görsel sunum,anlatım,soru cevap,örnek vaka tartışması |
|
3 |
Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi,Yönetici Hemşirede olması gereken yönetim becerileri |
konuyu değişik kaynaklardan araştırma,inceleme,örneklerle açıklama |
Sözel ve görsel sunum,anlatım,soru cevap,örnek vaka tartışması |
|
4 |
Hemşirelik Hizmetleri ile ilgili Yasa ve Yönetmelikler |
konuyu değişik kaynaklardan araştırma,inceleme,örneklerle açıklama |
Sözel ve görsel sunum,anlatım,soru cevap,örnek vaka tartışması |
|
5 |
Hemşirelik Hizmetlerinde Etik ilke ve Sorumluluklar |
konuyu değişik kaynaklardan araştırma,inceleme,örneklerle açıklama |
Sözel ve görsel sunum,anlatım,soru cevap,örnek vaka tartışması |
|
6 |
Hemşirelik Hizmetlerinin Örgütlenmesi Ulusal ve Uluslararası Hemşirelik Örgütleri |
konuyu değişik kaynaklardan araştırma,inceleme,örneklerle açıklama |
Sözel ve görsel sunum,anlatım,soru cevap,örnek vaka tartışması |
|
7 |
Türkiye´de Sağlık Sistemi |
konuyu değişik kaynaklardan araştırma,inceleme,örneklerle açıklama |
Sözel ve görsel sunum,anlatım,soru cevap,örnek vaka tartışması |
|
8 |
Ara Sınav |
|
|
|
9 |
Sağlık Kurumlarında Hemşirelik Personel Sayısının Belirlenmesi
Hemşirelik Hizmetlerinde Görev Tanımları |
konuyu değişik kaynaklardan araştırma,inceleme,örneklerle açıklama |
Sözel ve görsel sunum,anlatım,soru cevap,örnek vaka tartışması |
|
10 |
Değişim,Hemşirelikte Değişimi Yönetme Süreci,(inovasyon) |
konuyu değişik kaynaklardan araştırma,inceleme,örneklerle açıklama |
Sözel ve görsel sunum,anlatım,soru cevap,örnek vaka tartışması |
|
11 |
Hemşirelik Hizmetlerinde Performans Değerlendirmesi |
konuyu değişik kaynaklardan araştırma,inceleme,örneklerle açıklama |
Sözel ve görsel sunum,anlatım,soru cevap,örnek vaka tartışması |
|
12 |
Hemşirelik Hizmetlerinde Karar Verme ve Problem Çözme |
konuyu değişik kaynaklardan araştırma,inceleme,örneklerle açıklama |
Sözel ve görsel sunum,anlatım,soru cevap,örnek vaka tartışması |
|
13 |
Etkili İletişim Yöntemleri,Motivasyon ve İş Doyumu |
konuyu değişik kaynaklardan araştırma,inceleme,örneklerle açıklama |
Sözel ve görsel sunum,anlatım,soru cevap,örnek vaka tartışması |
|
14 |
Hemşirelik Hizmetlerinde Hizmet içi Eğitimler
Hemşirelik Hizmetlerinde Liderlik,Stres Yönetimi |
konuyu değişik kaynaklardan araştırma,inceleme,örneklerle açıklama |
Sözel ve görsel sunum,anlatım,soru cevap,örnek vaka tartışması |
|
15 |
Toplam Kalite Yönetimi
|
konuyu değişik kaynaklardan araştırma,inceleme,örneklerle açıklama |
Sözel ve görsel sunum,anlatım,soru cevap,örnek vaka tartışması |
|
16/17 |
Final Sınavı
Final Sınavı
|
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1.Erçetin Ş, Lider Sarmalında Vizyon,Nobel Yayın ve Dağıtım,Yayın no 186,Ankara, 2000.
2.Abaan S,Argon G,Kocaman G,Oktay S,Uyer G ,Uyer G (ed),Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi El Kitabı,Vehbi Koç Vakfı Yayınları No:15,İstanbul,1996.
3.Paksoy M,Çalışma Ortamında İnsan ve Toplam Kalite Yönetimi,İstanbul, 2002.
4.Genç N,Yönetim ve Organizasyon,Çağdaş Sistemler ve Yaklaşımlar,Ankara,2007.
5-Uyer G.,Hemşirelik ve Yönetim,Hürbilek Matbaacılık,Ankara,1993.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. |
5 |
|
2 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir |
5 |
|
3 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. |
5 |
|
4 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar .
|
3 |
|
5 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. |
4 |
|
6 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. |
5 |
|
7 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. |
3 |
|
8 |
Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. |
5 |
|
9 |
Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. |
5 |
|
10 |
Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
4 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
5 |
|
12 |
Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. |
5 |
|
13 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. |
5 |
|
14 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. |
5 |
|
15 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. |
5 |
|
16 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır.
|
5 |
|
17 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. |
5 |
|
18 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. |
5 |
|
19 |
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. |
4 |
|
20 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 60 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|