Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İlk Yardım/acil Bakım Hemşireliği

Dersin Kodu : HML314

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. SEVBAN ARSLAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : İlk yardıma ilişkin temel kavramları ve malzemeleri tanır. Acil bakım, yönetilmi ve yasal yönleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur
İnsan vücudu hakkındaki bilgilerin tekrarlanarak pekiştirilip, sistemlerde sorun olduğunda hangi yaşamsal bulgulara dikkat edilmesi gerektiğini öğrenir. Acil bakımda önceliklerin belirlenmesi ve acil hastanın fiziksel tanılamasını yapar.
Temel ve ileri yaşam desteğine gereksinim duyan hastalara yapılacak ilk yardım ve acil bakım hakkında bilgi ve beceri kazanır, maket üzerinde yapılan uygulamalarla bilgisini pekiştirir
Kanamalı ve /veya şoktaki hastanın ilk yardım ve acil bakımı hakkında bilgi, beceri kazanır
Bilinç bozukluğu olan hastayı tanılar, uygun bakımı planlayıp uygular.
Travmalı hastanın ilk yardım ve acil bakım metodları hakkında bilgi ve beceri sahibi olur.
Kırık, burkulma ve çıkıklarda uygun tespit ve sargı yöntemlerini en iyi şekilde uygular.
Yanıklar, donuklar, elektrik çarpması, sıcak ve güneş çarpması, boğulmalar, radyoaktif maddelere maruz kalma durumlarında ilk yardım ve acil bakım hakkında bilgi sahibi olur
Zehirlenmeler, ısırma ve sokmalar, yabancı cisim aspirasyonlarında ilk yardım / acil bakım yapar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İlk yardım ve acil bakımı konusunda bilgi ve beceri sahibi olma, toplumu bilinçlendirme, triyaj yapabilme, ilk yardımı ve acil bakımı en iyi şekilde uygulayabilme, yönlendirebilme ve organizasyon yeteneğini kazandırmaktır.

Dersin İçeriği : Afetlerde bakım ve ilk yardımın yanında acil bakımı da kapsayan temel kavramların öğrenilmesi, kazazedenin ilk yardım girişiminin yapılabilmesi ve acil bakımının yürütülmesi, homeostazisin sürdürülmesi için gerekli olacak teorik ve uygulama becerilerinin ders ve teknik laboratuvar ortamında kazandırılması.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Zemin kat amfide yürütülüyor.


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 İlk yardıma giriş. Acil bakım, yönetimi ve yasal yönleri Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım
2 Acil hastasının fiziksel tanılaması. Acil bakımda önceliklerin belirlenmesi(triyaj) Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım
3 Temel ve ileri yaşam desteği Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım,demonstrasyon
4 Kanamalar ve şok Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım
5 Bilinç bozuklukları, yaralar Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım
6 Pansuman ve sargılar Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım,demonstrasyon
7 Travmalar Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım
8 Vize Derse ilişkin kaynakların okunması yazılı soru ve cevap
9 Kırıklar, burkulmalar, çıkıklar Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım
10 Yanıklar, donuklar, elektrik çarpması Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım
11 Sıcak ve güneş çarpması, boğulmalar, radyoaktif maddelerle yaralanma Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım
12 Zehirlenmeler, hayvan ısırma ve sokması, yabancı cisim kaçmaları Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım
13 Nörolojik, kardiyovasküler ve pulmoner acil durumlarda bakım Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım
14 Metabolik, gastrointestinal ve çevresel acil durumlarda bakım Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım
15 Metabolik, gastrointestinal ve çevresel acil durumlarda bakım Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım
16/17 final Derse ilişkin kaynakların okunması yazılı soru ve cevap


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Acil Bakım (Ed; Prof Dr. Deniz Şelimen, Yüce Yayım)
 Acil Yardım ve Travma El Kitabı (Ed; Sözüer E., Nobel tıp kitapevi
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. 3
2 Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 0
3 Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. 0
4 İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar . 4
5 Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. 0
6 Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. 5
7 İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. 5
8 Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. 4
9 Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. 4
10 Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. 3
11 Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 4
12 Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. 5
13 Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. 0
14 Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. 4
15 Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. 5
16 Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. 0
17 Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. 0
18 Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. 0
19 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. 5
20 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 76
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.04
Dersin AKTS Kredisi: 3