|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İlk Yardım/acil Bakım Hemşireliği |
|
Dersin Kodu |
: |
HML314 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. SEVBAN ARSLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İlk yardıma ilişkin temel kavramları ve malzemeleri tanır. Acil bakım, yönetilmi ve yasal yönleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur İnsan vücudu hakkındaki bilgilerin tekrarlanarak pekiştirilip, sistemlerde sorun olduğunda hangi yaşamsal bulgulara dikkat edilmesi gerektiğini öğrenir. Acil bakımda önceliklerin belirlenmesi ve acil hastanın fiziksel tanılamasını yapar. Temel ve ileri yaşam desteğine gereksinim duyan hastalara yapılacak ilk yardım ve acil bakım hakkında bilgi ve beceri kazanır, maket üzerinde yapılan uygulamalarla bilgisini pekiştirir Kanamalı ve /veya şoktaki hastanın ilk yardım ve acil bakımı hakkında bilgi, beceri kazanır Bilinç bozukluğu olan hastayı tanılar, uygun bakımı planlayıp uygular. Travmalı hastanın ilk yardım ve acil bakım metodları hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. Kırık, burkulma ve çıkıklarda uygun tespit ve sargı yöntemlerini en iyi şekilde uygular. Yanıklar, donuklar, elektrik çarpması, sıcak ve güneş çarpması, boğulmalar, radyoaktif maddelere maruz kalma durumlarında ilk yardım ve acil bakım hakkında bilgi sahibi olur Zehirlenmeler, ısırma ve sokmalar, yabancı cisim aspirasyonlarında ilk yardım / acil bakım yapar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İlk yardım ve acil bakımı konusunda bilgi ve beceri sahibi olma, toplumu bilinçlendirme, triyaj yapabilme, ilk yardımı ve acil bakımı en iyi şekilde uygulayabilme, yönlendirebilme ve organizasyon yeteneğini kazandırmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Afetlerde bakım ve ilk yardımın yanında acil bakımı da kapsayan temel kavramların öğrenilmesi, kazazedenin ilk yardım girişiminin yapılabilmesi ve acil bakımının yürütülmesi, homeostazisin sürdürülmesi için gerekli olacak teorik ve uygulama becerilerinin ders ve teknik laboratuvar ortamında kazandırılması.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Zemin kat amfide yürütülüyor. |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İlk yardıma giriş. Acil bakım, yönetimi ve yasal yönleri |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
2 |
Acil hastasının fiziksel tanılaması. Acil bakımda önceliklerin belirlenmesi(triyaj) |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
3 |
Temel ve ileri yaşam desteği |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım,demonstrasyon |
|
4 |
Kanamalar ve şok |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
5 |
Bilinç bozuklukları, yaralar |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
6 |
Pansuman ve sargılar |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım,demonstrasyon |
|
7 |
Travmalar
|
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
8 |
Vize |
Derse ilişkin kaynakların okunması |
yazılı soru ve cevap |
|
9 |
Kırıklar, burkulmalar, çıkıklar |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
10 |
Yanıklar, donuklar, elektrik çarpması |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
11 |
Sıcak ve güneş çarpması, boğulmalar, radyoaktif maddelerle yaralanma |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
12 |
Zehirlenmeler, hayvan ısırma ve sokması, yabancı cisim kaçmaları |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
13 |
Nörolojik, kardiyovasküler ve pulmoner acil durumlarda bakım |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
14 |
Metabolik, gastrointestinal ve çevresel acil durumlarda bakım |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
15 |
Metabolik, gastrointestinal ve çevresel acil durumlarda bakım |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
16/17 |
final |
Derse ilişkin kaynakların okunması |
yazılı soru ve cevap |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Acil Bakım (Ed; Prof Dr. Deniz Şelimen, Yüce Yayım)
Acil Yardım ve Travma El Kitabı (Ed; Sözüer E., Nobel tıp kitapevi
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. |
3 |
|
2 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir |
0 |
|
3 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. |
0 |
|
4 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar .
|
4 |
|
5 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. |
0 |
|
6 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. |
5 |
|
7 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. |
5 |
|
8 |
Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. |
4 |
|
9 |
Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. |
4 |
|
10 |
Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
3 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
4 |
|
12 |
Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. |
5 |
|
13 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. |
0 |
|
14 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. |
4 |
|
15 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. |
5 |
|
16 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır.
|
0 |
|
17 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. |
0 |
|
18 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. |
0 |
|
19 |
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. |
5 |
|
20 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
2 |
2 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 76 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.04 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|