|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türk Dili I |
|
Dersin Kodu |
: |
TD 101 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Okutman AYŞE BAŞÇETİNÇELİK Okutman HATİCE NEŞE APAYDIN Okutman MUSTAFA YILMAZ Okutman IŞIL ÇOKUĞURLUEL Okutman GÖKHAN AKINBİNGÖL Okutman CENGİZ VELİ KURMUŞ Okutman SEVGİ SAYALI Prof.Dr. ERMAN ARTUN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Dilin birey ve toplum için önemini kavrar. Dilin toplum için önemini kavrar. Kültürün temel unsurlarını bilerek dille olan ilişkisini açıklar. Ana dili, ortak dil, konuşma dili, yazı dili, edebi dil, lehçe ve ağız gibi kavramları doğru kullanır. Dil mantığını, dünyadaki dillerin oluşum evresini açıklar. Türkçenin bu diller arasındaki yerini açıklar. Türkçenin tarihi gelişimini açıklar. Dil Devrimi´nin Türkçenin tarihi gelişiminde nasıl bir işleve sahip olduğunu anlatır. Türkçenin ses yapısını ve bu yapının gerektirdiği ses olaylarını yazılı ve sözlü olarak doğru kullanır. Yazım kurallarına uyar. Yazışma kurallarını bilir ve örnekler sunar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Türkçenin zenginliğini kavratmak, yazılı ve sözlü olarak doğru ve etkili bir Türkçe kullandırabilmek, dil ve kültür arasındaki ilişkiyi kavratarak dilin önemini aşılamak, yazışmalarda dikkat edilmesi gereken kuralları kavratmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Dil nedir ? Dilin sosyal bir kurum olarak millet hayatındaki yeri ve önemi. Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri ve Türk dilinin tarihi devreleri. Türkçede sesler ve sınıflandırılması, Türkçenin ses özellikleri ve ses bilgisi ile ilgili kurallar. Türkçenin yapım ekleri ve uygulaması, kompozisyonla ilgili genel bilgiler. Kompozisyon yazmada kullanılacak plan ve uygulaması. Dilekçe ve özgeçmiş yazımı. İmlâ ve noktalama. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dilin tanımı, birey ve toplum için önemi
|
Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak.
|
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
|
|
2 |
Dil ile kültür ilişkisi
|
Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak.
|
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
|
|
3 |
Dilin Türleri
|
Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak.
|
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
|
|
4 |
Dillerin doğuşu ve Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri
|
Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak.
|
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
|
|
5 |
Türkçenin gelişimi ve tarihi evreleri
|
Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak.
|
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
|
|
6 |
Türkiye Türkçesi
|
Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak.
|
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
|
|
7 |
Ses Bilgisi
|
Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak.
|
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
|
|
8 |
Ara sınav
|
Örnek sorular için sınavdan 1 hafta önce fotokopi dağıtılacak
|
Yazılı
|
|
9 |
Ses Olayları
|
Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak.
|
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
|
|
10 |
Ses Olayları
|
Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak.
|
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
|
|
11 |
Yazım Kuralları
|
Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak.
|
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
|
|
12 |
Yazım Kuralları
|
Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak.
|
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
|
|
13 |
Noktalama İşaretleri
|
Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak.
|
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
|
|
14 |
Yazışmalar
|
Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak.
|
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
|
|
15 |
Yazışma Uygulamaları ve değerlendirmeleri
|
Her öğrenci en az iki türde yazışma örneği hazırlayacak.
|
Yazılı
|
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavı
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
Yazılı, Çoktan Seçmeli Soru |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım , Yazar: Nurettin Demir, Emine Yılmaz
Türk Dili Dil ve Anlatım, Yazar: Atilla Özkırımlı
Türkçenin Gücü, Yazar: Doğan Aksan
Türkçe “OFF”, Yazar: Feyza Hepçilingirler
İki Dirhem Bir Çekirdek, Yazar: İskender Pala
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Üniversiteler için Türk Dili, Yazar: Muharrem Ergin
Üniversite Öğrencileri için Uygulamalı Türk Dili-1, Yazar: Yusuf Çotuksöken
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 57 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.28 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|