|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Medikal Fizikçiler için Radyobiyoloji ve Biyofizik (Z) |
|
Dersin Kodu |
: |
MEDF-503 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. İSMAİL GÜNAY |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Radyasyonun çeşitlerini öğrenir iyonize ve iyonize olmayan radyasyonların etkilerini tartışır Moleküler bağların ve bağ enerjilerini önemi bilir Radyobiyolojinin temel ilkelerini anlar moleküler radyobiyolojiyi öğrenir radyasyonundeterministik etkilerini kavrar Radyasyonun stokastik etkilerini kavrar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Biyolojik madde ve iyonize radyasyon etkileşmelerini, radyasyon etkilerinde doz-yanıt ilişkilerini sayısal örneklerle öğretmek ve açıklamak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Temel radyoloji kavramları, atomun yapısı, moleküler bağlar ve bağ enerjileri, elektromanyetik enerji ve iyonizasyon, insan biyolojisi, radyobiyolojinin temel ilkeleri, moleküler radyobiyoloji, hücresel radyobiyoloji, radyasyonun deterministik etkileri, radyasyonun stokastik etkileri, ödev1,2,3,4, final sınavı |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Radyolojik bilimin temel kavramları |
Dersten önce ilgili bölümü okur |
Hoca tarafından dersin anlatılması, sınıfta tartışma, problem çözümü, açık kitap testleri, eve verilen testler |
|
2 |
Maddenin yapısı ve Atom |
Dersten önce ilgili bölümü okur |
Hoca tarafından dersin anlatılması, sınıfta tartışma, problem çözümü, açık kitap testleri, eve verilen testler |
|
3 |
Moleküler bağlar ve bağ enerjileri |
Dersten önce ilgili bölümü okur |
Hoca tarafından dersin anlatılması, sınıfta tartışma, problem çözümü, açık kitap testleri, eve verilen testler |
|
4 |
Elektromanyetik enerji ve iyonlaşma |
Dersten önce ilgili bölümü okur |
Hoca tarafından dersin anlatılması, sınıfta tartışma, problem çözümü, açık kitap testleri, eve verilen testler |
|
5 |
İnsan Biyolojisi |
Dersten önce ilgili bölümü okur |
Hoca tarafından dersin anlatılması, sınıfta tartışma, problem çözümü, açık kitap testleri, eve verilen testler |
|
6 |
İnsan Biyolojisi |
Dersten önce ilgili bölümü okur |
Hoca tarafından dersin anlatılması, sınıfta tartışma, problem çözümü, açık kitap testleri, eve verilen testler |
|
7 |
Radyobiyolojinin temel ilkeleri |
öğrenci dersten önce ilgili bölümü okur |
Hoca tarafından dersin anlatılması, sınıfta tartışma, problem çözümü, açık kitap testleri, eve verilen testler |
|
8 |
Moleküler radyobiyoloji |
Öğrenci dersten önce ilgili bölümü okur |
Hoca tarafından dersin anlatılması, sınıfta tartışma, problem çözümü, açık kitap testleri, eve verilen testler |
|
9 |
ödev1 |
öğrenci ilgili konuyu kitaptan ve literatürden okur |
öğreci sunar, sınıfta tartışma |
|
10 |
Hücresel radyobiyoloji |
Öğrenci dersten önce ilgili konuyu okur |
Hoca tarafından dersin anlatılması, sınıfta tartışma, problem çözümü |
|
11 |
ödev2 |
öğrenci ilgili konuyu kitaptan ve literatürden okur |
öğreci sunar, sınıfta tartışma |
|
12 |
Radyasyonun deterministik etkileri |
öğrenci dersten önce ilgili bölümü okur |
Hoca tarafından dersin anlatılması, sınıfta tartışma, problem çözümü |
|
13 |
ödev3 |
öğrenci ilgili konuyu kitaptan ve literatürden okur |
öğreci sunar, sınıfta tartışma |
|
14 |
Radyasyonun stokastik etkileri |
öğrenci dersten önce ilgili bölümü okur |
Hoca tarafından dersin anlatılması, sınıfta tartışma, problem çözümü, |
|
15 |
ödev4 |
öğrenci ilgili konuyu kitaptan ve literatürden okur |
öğreci sunar, sınıf tartışması |
|
16/17 |
Dönem sonu sınavı |
|
sözlü, yazılı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Radyolojistler için radyobiyoloji, Eric J Hall, Amato J Giaccia, Wolters Kluwer, Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 2012
Teknologlar için Radyolojik bilim, Stewart Carlyle Bushong, Elsevier, 2013
Radyasyon biyolojisi ve korunmanın esasları, Steve Forsier, Delmar, Cengage Learning, USA 2002
Nükleer tıp ve PET/CT teknoloji ve teknikler, Paul E Christian, Kristen M Waterstram-Rich, MOSBY, 2007
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Prof. Dr. İsmail Günay, Ders Notları
Prof. Dr. İsmail Günay, Uygulama notları
İnternet veritabanları
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sağlık örgütlerinin fonksiyonlarını listeler ve açıklar; ulusal ve uluslararası sağlık kuruluşlarının nasıl örgütlendiğini açıklar; kliniklerin nasıl yönetildiğini açıklar. |
1 |
|
2 |
Medikal Fizik uygulamasıyla ilgili olarak insan biyolojik bilimine ait bazı bölümlere sahiptir (anatomi, fizyoloji, pataloji, hücresel ve biyomoleküler yapı, radyolojik anatomi vb.). |
3 |
|
3 |
Sağlık hizmeti mesleği alanıyla ilgili olarak etik ve hukuksal konuları açıklar ve tartışır (örneğin araştırma etiği, verilerin korunması, özel hayat, itibar, etik yönetimi). |
3 |
|
4 |
Medikal Fiziğin kendi geleceğinde nitelikli servis için gerekli teknik altyapıyı açıklar. |
3 |
|
5 |
Medikal Fizik konusuyla ilgili olarak Avrupa Topluluğuna ait ve ulusal yasal çerçeveleri, düzenlemeleri, rehberleri ve uygulama kodlarını açıklar. |
3 |
|
6 |
Medikal fiziği kapsayan alanlarda yapıyı, fonksiyonu, karakteristiği ve sınırlamaları açıklayabilmek için fiziksel kavramlar, prensipler ve teorileri detaylı ve sayısal olarak kullanır; medikal cihazların medikal fiziğin kendi alanındaki kullanımını açıklar. |
5 |
|
7 |
Detaylı ve niceliksel olarak iyonlaştırıcı radyasyonun (elektromanyetik, elektronlar, iyonlar, nötronlar) ve diğer fiziksel ajanların (elektrik enerjisi, statik elektrik/magnetik alanlar, iyonize olmayan elektromanyetik radyasyon, vibrasyon, ses ve ultrason, lazer) özelliklerini açıklar. |
5 |
|
8 |
İyonlaştırıcı radyasyonun ve medikal cihazlarla bağlantısı olan farklı fiziksel ajanların faydalı ve ters/zararlı biyolojik etkilerini biyolojik modellerle sayısal olarak açıklar. Biyolojik etkinin büyüklüğünü etkileyen faktörleri açıklar. Kliniksel çıktıları geliştirmek için manipülasyon yollarını açıklar. |
5 |
|
9 |
Her fiziksel ajanla ilgili olarak deterministik/stokastik, erken/geç, teratogenik/genetik etkileri açıklar. |
5 |
|
10 |
Medikal Fizik uygulama alanında sistematik bir biçimde bir şeyi gözden geçirebilmek için Genel Fizik, Medikal Fizik ve Sağlık Fiziğiyle ilgili literatür içerisinden bir liste çıkarır. |
3 |
|
11 |
Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini medikal cihazların klinikteki kullanımları, iyonlaşma radyasyonuyla ilgili emniyet/risk yönetimi gibi konularla ilgili olarak klinik problemlerine uygular. |
2 |
|
12 |
Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini, kliniksel çevreye yeni cihazları ve ilgili teknikleri transfer etmek için kullanır. |
3 |
|
13 |
Titiz ve özenli bir istatistiksel tabana dayanan ve sayısal olan kliniksel ve biyomedikal çalışmalar tasarlar. |
2 |
|
14 |
Kliniksel ve biyomedikal verilerin analizi için istatistiksel paketler kullanır. |
2 |
|
15 |
Medikal Fizikte kullanılan medikal dosimetrelerin kullanımını fiziksel kavramlar, prensipler ve teorilere dayanarak anlatır. |
1 |
|
16 |
Medikal Fizik ile ilgili olarak herbir kliniksel süreçte hasta dozimetrik niceliklerini tanımlar ve bunların ölçülmesi için yöntemleri açıklar. |
0 |
|
17 |
Kullanılan değişik dosimetrik nicelikleri tanımlar ve açıklar; dozimetrik nicelikler arasındaki bağıntıyı açıklar (enerji akısı, kerma, soğurulan doz). |
0 |
|
18 |
Biyolojik monitoring ve dozimetrinin prensiplerini açıklar. |
0 |
|
19 |
Anatomik medikal görüntülerin doğasını anlar. |
0 |
|
20 |
İyonlaştırıcı radyasyonun hastaya verilmesi sırasında yöntem belirler ve bu yöntemi geliştirmek için değişik uygulamalar tasarlar. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
4 |
16 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 104 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.16 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|