|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Hasta Hakları Ve Malpraktis |
|
Dersin Kodu |
: |
HML316 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. SERAP TORUN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenciler kendilerinin ve hastaların güvenliğini sağlamak ve devam ettirmek üzere gerekli kavram, bilgi ve yasaları inceler. Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamalar ile gelecekte çalışma yaşantıları sırasında malpraktis kapsamına giren durumları değerlendirebilmelerini ve önlemler almalarını sağlar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencinin mesleki hataları tanıyarak eğitim ve çalışma yaşantısı sürecinde hasta ve çalışan güvenliğini sağlamasına katkıda bulunmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Malpraktis, kavramsal çerçeve, Malpraktise özgü tanımlar, Hasta hakları, Sağlık çalışanı hakları, Hasta Güvenliği, Sağlık çalışanı güvenliği, Kusur ve Sorumluluk, Sağlık Çalışanlarının Hukuki Sorumlulukları, Olay Raporlama, Malpraktis- Komplikasyon Ayrımı, Tıbbi Malpraktis ve Risk Yönetimi, Hemşirelerin Sık Karşılaştıkları Malpraktis Durumları, Mesleki Sorumluluk Sigortası, Örnek vakalar ve analizleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Malpraktis, kavramsal çerçeve |
konuya yönelik okuma |
Anlatım, beyin fırtınası, tartışma |
|
2 |
Malpraktise özgü tanımlar |
konuya yönelik okuma |
Anlatım, beyin fırtınası, tartışma |
|
3 |
Hasta hakları |
konuya yönelik okuma |
Anlatım, beyin fırtınası, tartışma |
|
4 |
Hasta Güvenliği |
konuya yönelik okuma |
Anlatım, beyin fırtınası, tartışma |
|
5 |
Sağlık çalışanı hakları ve güvenliği |
konuya yönelik okuma |
Anlatım, beyin fırtınası, tartışma |
|
6 |
Kusur ve Sorumluluk |
konuya yönelik okuma |
Anlatım, beyin fırtınası, tartışma |
|
7 |
Sağlık Çalışanlarının Hukuki Sorumlulukları |
konuya yönelik okuma |
Anlatım, beyin fırtınası, tartışma |
|
8 |
Ara Sınav |
Derse yönelik okuma |
yazılı soru ve cevap |
|
9 |
Olay Raporlama |
konuya yönelik okuma |
Anlatım, beyin fırtınası, tartışma |
|
10 |
Malpraktis- Komplikasyon Ayrımı |
konuya yönelik okuma |
Anlatım, beyin fırtınası, tartışma |
|
11 |
Tıbbi Malpraktis ve Risk Yönetimi |
konuya yönelik okuma |
Anlatım, beyin fırtınası, tartışma |
|
12 |
Hemşirelerin Sık Karşılaştıkları Malpraktis Durumları |
konuya yönelik okuma |
Anlatım, beyin fırtınası, tartıma |
|
13 |
Mesleki Sorumluluk Sigortası |
konuya yönelik okuma |
Anlatım, beyin fırtınası, tartışma |
|
14 |
Malpraktiste cezai yaptırımlar |
konuya yönelik okuma |
Anlatım, beyin fırtınası, tartışma |
|
15 |
Örnek vakalar ve analizleri |
konuya yönelik okuma |
Anlatım, beyin fırtınası, tartışma |
|
16/17 |
Final |
Derse yönelik okuma |
yazılı soru ve cevap |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Atabek E., Değer M. Tıbbi Deontoloji Konuları.İstanbul Üniversitesi Yayınları. İstanbul; 2000.
Arda B., Oğuz Y., Şahinoğlu-Pelin S. Deontoloji Kitabı. Genişletilmiş 2. Baskı, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Antıp A.Ş. Yayınları. Ankara; 1999.
Eren N. Sağlık Meslekleri Tarihi ve Deontoloji.
Sert G: Hasta Hakları-Uluslararası Belgeler ve Tıp Etiği Çerçevesinde. Babil Yay. İstanbul; 2004.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. |
3 |
|
2 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir |
5 |
|
3 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. |
5 |
|
4 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar .
|
1 |
|
5 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. |
3 |
|
6 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. |
3 |
|
7 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. |
1 |
|
8 |
Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. |
3 |
|
9 |
Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. |
5 |
|
10 |
Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
5 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
5 |
|
12 |
Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. |
4 |
|
13 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. |
4 |
|
14 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. |
2 |
|
15 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. |
3 |
|
16 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır.
|
3 |
|
17 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. |
5 |
|
18 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. |
5 |
|
19 |
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. |
5 |
|
20 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
16 |
2 |
32 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
2 |
32 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 72 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|