|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Doğum Ve Kadın Sağlığı Hemşireliği |
|
Dersin Kodu |
: |
HML224 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
10 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. EVŞEN NAZİK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kadın sağlığının önemini kavrar, kadın ve üreme sağlığı ile ilgili temel kavramları tanımlar. Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve postpartum dönemde kadının/fetüsün/ yenidoğanın izlem ve bakımını yapar.
Kadın üreme sağlığı konusunda toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verir
Bilimsel düşünme yönteminin yaşamı anlama ve sorgulamadaki yeri ve önemini anlar Kazandığı teorik bilgilerle diğer derslerde kazanmış olduğu bilgileri sentez eder ve hemşirelik bakımı gerektiren durumlarda problem çözme becerisini etkili bir şekilde kullanır. kadının tüm yaşam evrelerine özgü bakım gereksinimlerine yönelik hemşirelik girişimlerini uygular. Üreme sisteminin ve gebeliğin fizyolojisini açıklar Kadın sağlığı hastalıkları hemşireliği konusunda bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izler, literatür tarar, bu konuda araştırma ve inceleme yapar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
HML117 Hemşirelik Esasları I
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kadın sağlığı ve üreme sağlığı kavramlarını inceleyerek, tüm yaşam dönemlerinde kadın ve ailesinin üreme sağlığını koruyup geliştirmek, bozulduğu durumlarda bütünsel yaklaşımla bakım gereksinimlerini karşılama ve bunun için gerekli bilgi /beceri kazandırmak.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste sağlıklı/hasta kadın ve ailenin hemşirelik bakımı ve üreme sağlığı ile ilgili konular yer alır |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Teorik dersler Yüksekokulda Zemin Kat Amfi, Uygulamalar hastanede yapılmaktadır. |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kadın sağlığının önemi ve kadın sağlığını etkileyen faktörler
Kadın ve erkek üreme organları anatomisi |
Konu ile ilgili bilgilerin okunması |
Anlatım, soru cevap, beyin fırtınası |
|
2 |
Üreme sisteminin fizyolojisi
|
Konu ile ilgili bilgilerin okunması |
Anlatım, soru cevap, video, demonstrasyon |
|
3 |
Genetik danışmanlık ve prenatal tanı
Gebeliğin fizyolojisi, gebelikte annenin fizyolojisi |
Konu ile ilgili bilgilerin okunması |
Anlatım, soru cevap, video, demonstrasyon |
|
4 |
Doğum öncesi bakım |
Konu ile ilgili bilgilerin okunması, laboratuar hazırlığı |
Anlatım, soru cevap, demonstrasyon, laboratuar, hasta başı tartışma |
|
5 |
Riskli gebelikler ve hemşirelik yaklaşımı |
Konu ile ilgili bilgilerin okunması |
Anlatım, soru cevap,
hasta başı tartışma |
|
6 |
Riskli gebelikler ve hemşirelik yaklaşımı |
Konu ile ilgili bilgilerin okunması |
Anlatım, soru cevap,
hasta başı tartışma |
|
7 |
Normal doğum eylemi ve hemşirelik yaklaşımı
|
Konu ile ilgili bilgilerin okunması, laboratuar hazırlığı |
Anlatım, soru cevap, video, demonstrasyon, laboratuar |
|
8 |
Vize |
Ara sınav hazırlığı |
Yazılı Sınav,
Hasta başı uygulama değerlendirme |
|
9 |
Normal yenidoğanın fizyolojisi
Riskli doğum eylemi ve hemşirelik yaklaşımı
|
Konu ile ilgili bilgilerin okunması |
Anlatım, soru cevap, video, demonstrasyon |
|
10 |
Normal doğum sonu dönem ve hemşirelik yaklaşımı,
Riskli doğum sonu dönem ve hemşirelik yaklaşımı
|
Konu ile ilgili bilgilerin okunması |
Anlatım, soru cevap, video, demonstrasyon,
hasta başı tartışma |
|
11 |
Kadın hayatının evreleri
Cinsel sağlık/Üreme sağlığı
Aile planlaması |
Konu ile ilgili bilgilerin okunması |
Anlatım, soru cevap, video, demonstrasyon |
|
12 |
İnfertilite ve hemşirelik yaklaşımı
Jinekolojik tanı ve tedavi yöntemleri |
Konu ile ilgili bilgilerin okunması |
Anlatım, soru cevap, video, demonstrasyon |
|
13 |
Disfonksiyonel uterus kanamaları, |
Konu ile ilgili bilgilerin okunması |
Anlatım, soru cevap, video, demonstrasyon,
hasta başı tartışma |
|
14 |
Pelvik destek yapılarının bozulması ve fistüller
|
Konu ile ilgili bilgilerin okunması |
Anlatım, soru cevap, video, demonstrasyon |
|
15 |
Genital yol enfeksiyonları ve hemşirelik yaklaşımı
Jinekolojik kanserler ve hemşirelik yaklaşımı |
Konu ile ilgili bilgilerin okunması |
Anlatım, soru cevap, video, demonstrasyon,
hasta başı tartışma |
|
16/17 |
Final |
Ara sınav hazırlığı |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Taşkın L. (2011) Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Sistem Ofset
Taşkın L.(2002)Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum El Kitabı. Palme Yayıncılık, Ankara.
Coşkun A., Kızılkaya Beji N., Hotun Şahin N. ve ark.( 2004) Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersi Uygulama Rehberi. Dilek Ofset, İstanbul.
Eileen T. Breslin, Vicki A. Lucas (2003) Women’s Health Nursing, Toward Evidence-Based Practice, W.B.Saunders Company, Philadelphia.
Taşkın L., Eroğlu K., Terzioğlu F. ve ark. ( 2004) Hemşire ve Ebeler için Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi, Palme Yayıncılık.
Murray S.S., McKinney E.S. Foundation of Maternal Newborn Nursing,Sounders Elseiver Inc., Missouri, 2006.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. |
5 |
|
2 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir |
5 |
|
3 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. |
3 |
|
4 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar .
|
5 |
|
5 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. |
5 |
|
6 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. |
5 |
|
7 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. |
5 |
|
8 |
Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. |
3 |
|
9 |
Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. |
3 |
|
10 |
Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
4 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
3 |
|
12 |
Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. |
5 |
|
13 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. |
3 |
|
14 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. |
3 |
|
15 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. |
3 |
|
16 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır.
|
4 |
|
17 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. |
3 |
|
18 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. |
3 |
|
19 |
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. |
4 |
|
20 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
11 |
154 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
6 |
84 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
2 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
2 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 256 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 10.24 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 10 |
|
|
|