Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Doğum Ve Kadın Sağlığı Hemşireliği

Dersin Kodu : HML224

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 10

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. EVŞEN NAZİK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Kadın sağlığının önemini kavrar, kadın ve üreme sağlığı ile ilgili temel kavramları tanımlar.
Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve postpartum dönemde kadının/fetüsün/ yenidoğanın izlem ve bakımını yapar.
Kadın üreme sağlığı konusunda toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verir
Bilimsel düşünme yönteminin yaşamı anlama ve sorgulamadaki yeri ve önemini anlar
Kazandığı teorik bilgilerle diğer derslerde kazanmış olduğu bilgileri sentez eder ve hemşirelik bakımı gerektiren durumlarda problem çözme becerisini etkili bir şekilde kullanır.
kadının tüm yaşam evrelerine özgü bakım gereksinimlerine yönelik hemşirelik girişimlerini uygular.
Üreme sisteminin ve gebeliğin fizyolojisini açıklar
Kadın sağlığı hastalıkları hemşireliği konusunda bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izler, literatür tarar, bu konuda araştırma ve inceleme yapar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : HML117 Hemşirelik Esasları I

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Kadın sağlığı ve üreme sağlığı kavramlarını inceleyerek, tüm yaşam dönemlerinde kadın ve ailesinin üreme sağlığını koruyup geliştirmek, bozulduğu durumlarda bütünsel yaklaşımla bakım gereksinimlerini karşılama ve bunun için gerekli bilgi /beceri kazandırmak.

Dersin İçeriği : Bu derste sağlıklı/hasta kadın ve ailenin hemşirelik bakımı ve üreme sağlığı ile ilgili konular yer alır

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Teorik dersler Yüksekokulda Zemin Kat Amfi, Uygulamalar hastanede yapılmaktadır.


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Kadın sağlığının önemi ve kadın sağlığını etkileyen faktörler Kadın ve erkek üreme organları anatomisi Konu ile ilgili bilgilerin okunması Anlatım, soru cevap, beyin fırtınası
2 Üreme sisteminin fizyolojisi Konu ile ilgili bilgilerin okunması Anlatım, soru cevap, video, demonstrasyon
3 Genetik danışmanlık ve prenatal tanı Gebeliğin fizyolojisi, gebelikte annenin fizyolojisi Konu ile ilgili bilgilerin okunması Anlatım, soru cevap, video, demonstrasyon
4 Doğum öncesi bakım Konu ile ilgili bilgilerin okunması, laboratuar hazırlığı Anlatım, soru cevap, demonstrasyon, laboratuar, hasta başı tartışma
5 Riskli gebelikler ve hemşirelik yaklaşımı Konu ile ilgili bilgilerin okunması Anlatım, soru cevap, hasta başı tartışma
6 Riskli gebelikler ve hemşirelik yaklaşımı Konu ile ilgili bilgilerin okunması Anlatım, soru cevap, hasta başı tartışma
7 Normal doğum eylemi ve hemşirelik yaklaşımı Konu ile ilgili bilgilerin okunması, laboratuar hazırlığı Anlatım, soru cevap, video, demonstrasyon, laboratuar
8 Vize Ara sınav hazırlığı Yazılı Sınav, Hasta başı uygulama değerlendirme
9 Normal yenidoğanın fizyolojisi Riskli doğum eylemi ve hemşirelik yaklaşımı Konu ile ilgili bilgilerin okunması Anlatım, soru cevap, video, demonstrasyon
10 Normal doğum sonu dönem ve hemşirelik yaklaşımı, Riskli doğum sonu dönem ve hemşirelik yaklaşımı Konu ile ilgili bilgilerin okunması Anlatım, soru cevap, video, demonstrasyon, hasta başı tartışma
11 Kadın hayatının evreleri Cinsel sağlık/Üreme sağlığı Aile planlaması Konu ile ilgili bilgilerin okunması Anlatım, soru cevap, video, demonstrasyon
12 İnfertilite ve hemşirelik yaklaşımı Jinekolojik tanı ve tedavi yöntemleri Konu ile ilgili bilgilerin okunması Anlatım, soru cevap, video, demonstrasyon
13 Disfonksiyonel uterus kanamaları, Konu ile ilgili bilgilerin okunması Anlatım, soru cevap, video, demonstrasyon, hasta başı tartışma
14 Pelvik destek yapılarının bozulması ve fistüller Konu ile ilgili bilgilerin okunması Anlatım, soru cevap, video, demonstrasyon
15 Genital yol enfeksiyonları ve hemşirelik yaklaşımı Jinekolojik kanserler ve hemşirelik yaklaşımı Konu ile ilgili bilgilerin okunması Anlatım, soru cevap, video, demonstrasyon, hasta başı tartışma
16/17 Final Ara sınav hazırlığı Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Taşkın L. (2011) Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Sistem Ofset
 Taşkın L.(2002)Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum El Kitabı. Palme Yayıncılık, Ankara.
 Coşkun A., Kızılkaya Beji N., Hotun Şahin N. ve ark.( 2004) Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersi Uygulama Rehberi. Dilek Ofset, İstanbul.
  Eileen T. Breslin, Vicki A. Lucas (2003) Women’s Health Nursing, Toward Evidence-Based Practice, W.B.Saunders Company, Philadelphia.
 Taşkın L., Eroğlu K., Terzioğlu F. ve ark. ( 2004) Hemşire ve Ebeler için Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi, Palme Yayıncılık.
 Murray S.S., McKinney E.S. Foundation of Maternal Newborn Nursing,Sounders Elseiver Inc., Missouri, 2006.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 60
    Ödev/Proje/Diğer 5 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. 5
2 Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 5
3 Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. 3
4 İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar . 5
5 Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. 5
6 Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. 5
7 İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. 5
8 Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. 3
9 Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. 3
10 Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. 4
11 Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3
12 Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. 5
13 Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. 3
14 Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. 3
15 Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. 3
16 Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. 4
17 Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. 3
18 Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. 3
19 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. 4
20 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 11 154
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 2 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 2 4
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 256
Toplam İş Yükü / 25 (s): 10.24
Dersin AKTS Kredisi: 10