Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Fizikçiler ve Mühendisler için Anatomi (Z)

Dersin Kodu : MEDF-505

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 7

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. BEHİCE DURGUN
Prof.Dr. ÖZKAN OĞUZ
Prof.Dr. MEMDUHA GÜLHAL BOZKIR
Prof.Dr. AHMET HİLMİ YÜCEL

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1. İnsan anatomisinin tanımı.
2. Kemikler, eklemler, kaslar, lenfatikler hakkında genel bilgiler ile sinirsel innervasyonları açıklama.
3. Hareket sistemi ve üst ekstretimeyi verme.
4. Hareket sistemi ve alt ekstremiteyi verme.
5. Hareket sistemi ve baş boyun oluşumlarını verme.
6. Dolaşım ve solunum sistemlerini verme.
7. Sindirim ve boşaltım sistemini verme.
8. Sinir sisteminin dış ve iç yapısını açıklama.
9. Endokrin ve üreme sistemini verme.
10. Özel duyuları tanımlama.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İnsan vucudunun yapısını makroskopik ve kesitsel anatomi ile birlikte vermek.

Dersin İçeriği : İnsan vücudunun medikal görüntüleme ile ilgili olarak çalışılmasına sistematik bir yaklaşım: iskelet (hareket) sistemi, solunum sistemi, kalp damar sistemi, sindirim sistemi, boşaltım sistemi, baş ve boyun, merkezi sinir sistemi. Dersler, kliniklerde görülecek olan iki ve üç boyutlu fonksiyonel görüntü örnekleriyle (CT,MRI,PET,SPECT,US,v.b) güçlendirilir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik, laboratuvar


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 İnsan anatomisi tanımı. Kaynak okuma Anlatım, tartışma, grup çalışması, standart derslik teknolojileri
2 Kemikler hakkında genel bilgi. Kaynak okuma Anlatım, tartışma, grup çalışması, standart derslik teknolojileri
3 Eklemler ve kaslar hakkında genel bilgi. Kaynak okuma Anlatım, tartışma, grup çalışması, standart derslik teknolojileri
4 Ödev1 Öğrenci ilgili bölümü kitaptan ve literatürden okur Öğrenci anlatır, sınıfta tartışma, standart derslik teknolojileri
5 Organ ve oluşumlarının innervasyonu. Kaynak okuma Anlatım, tartışma, grup çalışması, standart derslik teknolojileri
6 Ödev2 Öğrenci ilgili bölümü kitaptan ve literatürden okur Öğrenci anlatır, sınıfta tartışma, standart derslik teknolojileri
7 Alt ekstremite. Kaynak okuma, İki ve üç boyutlu fonksiyonel görüntü örneklerinin incelenmesi. Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay, grup çalışması, standart derslik teknolojileri.
8 Üst ekstremite. Baş ve boyun anatomisi. Kaynak okuma, İki ve üç boyutlu fonksiyonel görüntü örneklerinin incelenmesi. Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay, grup çalışması, standart derslik teknolojileri.
9 Dolaşım sistemi. Solunum sistemi. Kaynak okuma, İki ve üç boyutlu fonksiyonel görüntü örneklerinin incelenmesi. Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay, grup çalışması, standart derslik teknolojileri.
10 Ödev3 Öğrenci ilgili bölümü kitaptan ve literatürden okur Öğrenci anlatır, sınıfta tartışma, standart derslik teknolojileri
11 Sindirim sistemi. Boşaltım sistemi. Kaynak okuma, İki ve üç boyutlu fonksiyonel görüntü örneklerinin incelenmesi. Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay, grup çalışması, standart derslik teknolojileri.
12 Ödev4 Öğrenci ilgili bölümü kitaptan ve literatürden okur Öğrenci anlatır, sınıfta tartışma, standart derslik teknolojileri
13 Sinir sisteminin dış ve iç yapısı. Özel duyular. Kaynak okuma, İki ve üç boyutlu fonksiyonel görüntü örneklerinin incelenmesi. Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay, grup çalışması, standart derslik teknolojileri.
14 Endokrin sistem. Üreme sistemi. Kaynak okuma, İki ve üç boyutlu fonksiyonel görüntü örneklerinin incelenmesi. Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay, grup çalışması, standart derslik teknolojileri.
15 Ödev5 Öğrenci ilgili bölümü kitaptan ve literatürden okur Öğrenci anlatır, sınıfta tartışma, standart derslik teknolojileri
16/17 Dönem sonu sınavı Kaynak okuma yazılı sözlü, uygulamalı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1. Anatomi Atlası ve Ders Kitabı. Fahri DERE
 2. Gray´s Anatomy. Editor-in Chief: Susan Standrink.
 3. İnternet ve kütüphane veri tabanları.
 4. Nöroanatomi. Fonksiyonel Nöroloji Atlası ve Ders Kitabı. Fahri DERE
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 40
    Ödev/Proje/Diğer 5 60
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sağlık örgütlerinin fonksiyonlarını listeler ve açıklar; ulusal ve uluslararası sağlık kuruluşlarının nasıl örgütlendiğini açıklar; kliniklerin nasıl yönetildiğini açıklar. 0
2 Medikal Fizik uygulamasıyla ilgili olarak insan biyolojik bilimine ait bazı bölümlere sahiptir (anatomi, fizyoloji, pataloji, hücresel ve biyomoleküler yapı, radyolojik anatomi vb.). 5
3 Sağlık hizmeti mesleği alanıyla ilgili olarak etik ve hukuksal konuları açıklar ve tartışır (örneğin araştırma etiği, verilerin korunması, özel hayat, itibar, etik yönetimi). 0
4 Medikal Fiziğin kendi geleceğinde nitelikli servis için gerekli teknik altyapıyı açıklar. 0
5 Medikal Fizik konusuyla ilgili olarak Avrupa Topluluğuna ait ve ulusal yasal çerçeveleri, düzenlemeleri, rehberleri ve uygulama kodlarını açıklar. 0
6 Medikal Fiziği kapsayan alanlarda yapıyı, fonksiyonu, karakteristiği ve sınırlamaları açıklayabilmek için fiziksel kavramlar, prensipler ve teorileri detaylı ve sayısal olarak kullanır; medikal cihazların medikal fiziğin kendi alanındaki kullanımını açıklar. 0
7 Detaylı ve niceliksel olarak iyonlaştırıcı radyasyonun (elektromanyetik, elektronlar, iyonlar, nötronlar) ve diğer fiziksel ajanların (elektrik enerjisi, statik elektrik/magnetik alanlar, iyonize olmayan elektromanyetik radyasyon, vibrasyon, ses ve ultrason, lazer) özelliklerini açıklar. 0
8 İyonlaştırıcı radyasyonun ve medikal cihazlarla bağlantısı olan farklı fiziksel ajanların faydalı ve ters/zararlı biyolojik etkilerini biyolojik modellerle sayısal olarak açıklar. Biyolojik etkinin büyüklüğünü etkileyen faktörleri açıklar. Kliniksel çıktıları geliştirmek için manipülasyon yollarını açıklar. 0
9 Her fiziksel ajanla ilgili olarak deterministik/stokastik, erken/geç, teratogenik/genetik etkileri açıklar. 0
10 Medikal Fizik uygulama alanında sistematik bir biçimde bir şeyi gözden geçirebilmek için Genel Fizik, Medikal Fizik ve Sağlık Fiziğiyle ilgili literatür içerisinden bir liste çıkarır. 3
11 Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini medikal cihazların klinikteki kullanımları, iyonlaşma radyasyonuyla ilgili emniyet/risk yönetimi gibi konularla ilgili olarak klinik problemlerine uygular. 0
12 Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini, kliniksel çevreye yeni cihazları ve ilgili teknikleri transfer etmek için kullanır. 0
13 Titiz ve özenli bir istatistiksel tabana dayanan ve sayısal olan kliniksel ve biyomedikal çalışmalar tasarlar. 0
14 Kliniksel ve biyomedikal verilerin analizi için istatistiksel paketler kullanır. 0
15 Medikal Fizikte kullanılan medikal dosimetrelerin kullanımını fiziksel kavramlar, prensipler ve teorilere dayanarak anlatır. 0
16 Medikal Fizik ile ilgili olarak herbir kliniksel süreçte hasta dozimetrik niceliklerini tanımlar ve bunların ölçülmesi için yöntemleri açıklar. 0
17 Kullanılan değişik dosimetrik nicelikleri tanımlar ve açıklar; dozimetrik nicelikler arasındaki bağıntıyı açıklar (enerji akısı, kerma, soğurulan doz). 0
18 Biyolojik monitoring ve dozimetrinin prensiplerini açıklar. 0
19 Anatomik medikal görüntülerin doğasını anlar. 5
20 İyonlaştırıcı radyasyonun hastaya verilmesi sırasında yöntem belirler ve bu yöntemi geliştirmek için değişik uygulamalar tasarlar. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 10 50
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 172
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.88
Dersin AKTS Kredisi: 7