|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Özel Eğitim |
|
Dersin Kodu |
: |
E 314 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. AYPERİ DİKİCİ SIĞIRTMAÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri bilir, ayırteder. Özel gereksinimli çocuklara yönelik bireysel eğitim planı hazırlar. Kaynaştırma eğitiminde üstüne düşen görev ve sorumlukları ayırteder. Aile eğitimi ve katılımını sağlar. Erken eğitim ve aile ile işbirliğinin önemini bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özelliklerini ve eğitimsel ihtiyaçlarını bilir, aile ile işbirliği sağlayarak erken eğitimi destekler, kaynaştırma eğitiminde üstüne düşen görevleri ayırteder ve yerine getirir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Özel eğitimin tanımı, Özel eğitimin temel ilkeleri, yetersizliği oluşturan nedenler, erken teşhis ve tedavinin önemi, engele bakış ile ilgili tarihsel yaklaşım, zihinsel yetersizlik, işitme yetersizliği, görme yetersizliği, ortopedik yetersizlik, dil ve iletişim yetersizliğiolan, süreğen hastalığı olan, özel öğrenme güçlüğü gösteren, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan, otistik ve üstün yetenekli çocukların özellikleri ve eğitimleri, farklı gelişen çocukların oyun yoluyla eğitimi, özel eğitime ihtiyaç duyan çocukların ailelerinde gözlenen tepkiler, ülkemizde ve dünyada özel eğitimin durumu, bu amaçla kurulmuş kurum ve kuruluşlar konularına yer verilecektir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Okul Öncesi Dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Özel eğitimin tanımı, kapsamı, ilkeleri, tarihçesi, yönetmelikleri |
konu ile ilgili bilgileri okuma |
Düz anlatım |
|
2 |
Kaynaştırma eğitimi |
konu ile ilgili bilgileri okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Özel gereksinimli çocuk ve aile |
konu ile ilgili bilgileri okuma |
Düz anlatım, soru-cevap |
|
4 |
Film izleme ve film üzerine tartışma |
konu ile ilgili bilgileri okuma |
Gösterim, tartışma |
|
5 |
Zihinsel yetersizliği olan çocuklar ve eğitimi |
konu ile ilgili bilgileri okuma, okul gezisi |
Düz anlatım, tartışma, grup çalışması |
|
6 |
Üstün yetenekli çocuklar ve eğitimi |
konu ile ilgili bilgileri okuma, okul gezisi |
Düz anlatım, tartışma |
|
7 |
Öğrenme güçlüğü olan çocuklar ve eğitimi |
konu ile ilgili bilgileri okuma, okul gezisi |
Düz anlatım, tartışma |
|
8 |
Vize |
Ara sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
9 |
Görme yetersizliği olan çocuklar ve eğitimi |
konu ile ilgili bilgileri okuma, okul gezisi |
Düz anlatım, grup çalışması, soru-cevap |
|
10 |
İşitme yetersizliği olan çocuklar ve eğitimi |
konu ile ilgili bilgileri okuma, okul gezisi |
Düz anlatım, tartışma |
|
11 |
Dil ve konuşma bozukluğu olan çocuklar ve eğitimi |
konu ile ilgili bilgileri okuma, okul gezisi |
Düz anlatım, tartışma |
|
12 |
Ortopedik yetersizliği olan çocuklar ve eğitimi |
konu ile ilgili bilgileri okuma, okul gezisi |
Düz anlatım, grup çalışması, tartışma |
|
13 |
Süreğen hastalığı olan çocuklar ve eğitimi |
konu ile ilgili bilgileri okuma, hastane okulu gezisi |
Düz anlatım, tartışma |
|
14 |
Duygusal ve davranış bozukluğu olan çocuklar ve eğitimi |
konu ile ilgili bilgileri okuma, okul gezisi |
Düz anlatım, tartışma |
|
15 |
Kaynaştırma sınıflarında gözlem |
konu ile ilgili bilgileri okuma, okul gezisi |
Tartışma, gösterim |
|
16/17 |
Final |
Final sınavı hazırlığı |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
ATAMAN,A.(2003). ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLAR VE ÖZEL EĞİTİME GİRİŞ.GÜNDÜZ EĞİTİM YAYINCILIK
CAVKAYTAR,A.,DİKEN,İ.H.(2006).ÖZEL EĞİTİME GİRİŞ.KÖK YAYINCILIK
DİKİCİ-SIĞIRTMAÇ, A., DERETARLA-GÜL, E. (2008).OKUL ÖNCESİNDE ÖZEL EĞİTİM. KÖK YAYINCILIK
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar |
0 |
|
2 |
Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular |
5 |
|
3 |
Etkin dinleme,empati kurma,kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir |
3 |
|
4 |
Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar |
2 |
|
5 |
Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak yıllık-günlük plan hazırlar |
2 |
|
6 |
Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır |
3 |
|
7 |
Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar |
0 |
|
8 |
Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular |
3 |
|
9 |
Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler. |
2 |
|
10 |
Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer,hazırlar ve kullanır. |
4 |
|
11 |
Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır |
4 |
|
12 |
Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma,keşfetme,alternatif çözüm yolları üretme,bilgiye ulaşma,eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. |
2 |
|
13 |
Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır |
2 |
|
14 |
Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. |
2 |
|
15 |
Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar |
0 |
|
16 |
Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir |
1 |
|
17 |
Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir |
3 |
|
18 |
Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. |
3 |
|
19 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefik ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir |
1 |
|
20 |
Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
3 |
3 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
6 |
6 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
8 |
8 |
|
Toplam İş Yükü: | 101 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.04 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|