|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Moleküler Mikrobiyoloji |
|
Dersin Kodu |
: |
KMB-507 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. FATİH KÖKSAL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
PCR ve PCR bazlı yöntemlerini tanımlar. İleri Elektroforez yöntemlerini açıklar.
Dizi analizi yöntemi ile SNP´lerin tespitini tanımlar. PFGE yöntemini uygular.
AFLP yöntemini uygular. Spoligotipleme yöntemini uygular.
MIRU-VNTR yöntemlerini uygular.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Enfeksiyon hastalıklarının tanısı ve epidemiyolojisinde kullanılan moleküler yöntemler, uygulamaları, avantaj ve dezavantajları hakkında temel bilgileri öğretmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste enfeksiyonların epidemiyolojik değerlendirmesinde kullanılan moleküler yöntemler, bunların avantaj ve dezavantajları anlatılıp, bakteri hücresinin moleküler yapısı ve bunların tanımlanmasında kullanılan AP-PCR, PCR-RFLP, Multipleks- PCR ve Real Time PCR, Elektroforez teknikleri, AFLP, PFGE, MIRU-VNTR, Spoligo tipleme ve Dizi analizi gibi moleküler yöntemler teorik ders, tartışma ve uygulama yoluyla öğretilmektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Ç.Ü Tıp Fakültesi Tıbbi Mikrobiyoloji Anabilim Dalı toplantı salonu ve laboratuvarları |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Enfeksiyon epidemiyolojisi ve moleculer yöntemler |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, gösterim |
|
2 |
Moleküler yöntemlerin avantaj ve dezavantajları |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, gösterim |
|
3 |
Bakteri Hücresi ve moleküler yapısı |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, gösterim |
|
4 |
DNA yapı ve replikasyonu,
DNA’da SNP, delesyon ve insersiyon mutasyonları |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım,gösterim, tartışma |
|
5 |
RNA yapısal özellikler |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, gösterim, tartışma |
|
6 |
Protein ve bakteri hücre proteinleri |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, gösterim, tartışma |
|
7 |
İn-vitro şartlarda DNA replikasyonu: PCR ve türleri |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, gösterim, tartışma |
|
8 |
Vize |
Arasınav Hazırlığı |
Yazılı sınav |
|
9 |
Elektroforez teknikleri SDS-PAGE, Western Blotting ve Southern blotting yöntemleri |
Laboratuvar hazırlığı |
Laboratuvar |
|
10 |
AP-PCR, PCR-RFLP, Multipleks- PCR ve Real Time PCR |
Laboratuvar hazırlığı |
Laboratuvar |
|
11 |
AFLP yöntemi |
Laboratuvar hazırlığı |
Laboratuvar |
|
12 |
PFGE yöntemi |
Laboratuvar hazırlığı |
Laboratuvar |
|
13 |
MIRU-VNTR yöntemi |
Laboratuvar hazırlığı |
Laboratuvar |
|
14 |
Spoligo tipleme yöntemi |
Laboratuvar hazırlığı |
Laboratuvar |
|
15 |
Dizi analizi yöntemi |
Laboratuvar hazırlığı |
Laboratuvar |
|
16/17 |
Final |
Final sınavına hazırlık |
Uygulamalı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Molecular_Bacteriology Robert G. 2008
Ders Notları ve slaytlar
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Advances in Applied Microbiology A.I.Laskın ELSEVİER 2006
Quantitative PCR Protocols R.Udo. 2007
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mikroorganizmaların morfolojik ve fizyolojik özelliklerini tanımlar.
|
5 |
|
2 |
Mikroorganizmaların genomik yapıları tanımlar.
|
5 |
|
3 |
Mikroorganizmaların virulans faktörlerini ve enfeksiyon oluşturma mekanizmaları açıklar.
|
0 |
|
4 |
Mikroorganizmalara karşı gelişen immun cevabı ve savunma mekanizmalarını tanımlar.
|
0 |
|
5 |
Mikroorganizmalara karşı etkili antimikrobiyal ajanları listeler.
. |
0 |
|
6 |
Mikroorganizmaların antimikrobiyallere karşı direnç geliştirme mekanizmalarını açıklar. |
0 |
|
7 |
Enfeksiyöz mikroorganizmaların laboratuvar tanısında kullanılan mikroskobi, kültür, serolojik tanı ve moleküler tanı prensiplerini listeler.
|
5 |
|
8 |
Mikroorganizmaların tanımlanabilmeleri için gerekli mikrobiyolojik testleri listeler. |
5 |
|
9 |
Klinik örneklerin alınmasından etken mikroorganizmanın tanımlanmasına kadar geçen süreçte kullanılan yöntemleri planlar ve uygular. |
5 |
|
10 |
Mİkroorganizmaları klinik örneklerden üretmek ve tanımlamak amacıyla uygun kültür ortamlarını, boyama yöntemlerini, biyokimyasal testleri ve moleküler tanı yöntemlerini uygular.
|
5 |
|
11 |
Mikroskobik inceleme için gerekli temel mikrobiyolojik boyama yöntemlerini ve biyokimyasal testleri uygular.
|
5 |
|
12 |
Mikroorganizmaları temel moleküler tanı yöntemlerini kullanarak tespit eder.
|
5 |
|
13 |
Alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür. |
0 |
|
14 |
Yürütülen araştırma projeleri kapsamında verilen görevleri yapar. |
0 |
|
15 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir. |
0 |
|
16 |
Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirir. |
0 |
|
17 |
Etkili iletişim kurar.
|
0 |
|
18 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek düşüncelerini ve çözüm önerilerini sözlü ve görsel olarak aktarabilir. |
0 |
|
19 |
Alanı ile ilgili araştırma çalışmalarının yapılması, değerlendirilmesi ve sonuçların paylaşılması sırasında etik ilkelere uymayı gözetir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
2 |
2 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 98 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|