|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Enfeksiyonların Epidemiyolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
MİK-507 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. TOĞRUL NAĞIYEV |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Enfeksiyon hastalıklarının epidemiyolojisinde kullanılan temel kavramları tanımlar. Surveyans programlarınıın hedeflerini ve surveyans yöntemlerini listeler. Temel sürveyans yöntemlerini açıklar. Sürveyans sistemi kapsamında bildirimi zorunlu enfeksiyonların kriterlerini listeler. Grup A, B, C ve D hastalıkları ve bildirim sistemlerini tanımlar. Surveyans çalışmalarında mikrobiyoloji laboratuvarının görevleri ve önemini açıklar.
Enfeksiyona neden olan bakteri, virus ve mantarların surveyansında kullanılan fenotipik ve genotipik yöntemleri listeler.
Salgınların surveyansında fenotipik ve genotipik yöntemleri karşılaştırır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Enfeksiyon hastalıklarına sebep olan mikroorganizmaların toplum içindeki hareketlerinin izlenmesinde kullanılan epidemiyolojik sürveyans yöntemleri hakkında bilgi vermek amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Enfeksiyon hastalıklarının epidemiyolojisinde kullanılan temel kavramlar ve tanımları, epidemiyolojik veri kaynakları,epidemiyolojik ölçütler, surveyans programlarının hedefleri ve planlanmaları,temel sürveyans yöntemleri, Grup A, B,C ve D hastalıkları ve bildirim sistemleri ve enfeksiyona neden olan bakteri, virus ve mantarların surveyansında kullanılan fenotipik ve genotipik yöntemler |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Ç.Ü Tıp Fakültesi Tıbbı Mikrobiyoloji AnaBilim Dalı Toplantı Salonu ve laboratuvarları |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Enfeksiyon hastalıklarının epidemiyolojisinde kullanılan temel kavramlar ve tanımları |
Konuyla ilgili ders notlarının ve kaynakların okunması |
Düz anlatım,gösterim |
|
2 |
Enfeksiyon hastalıklarının epidemiyolojisinde kullanılan temel kavramlar ve tanımları |
Konuyla ilgili ders notlarının ve kaynakların okunması |
Düz anlatım,gösterim |
|
3 |
Epidemiyolojik veri kaynakları
Epidemiyolojik ölçütler
Surveyans programlarınıın hedefleri ve planlanmaları
|
Konuyla ilgili ders notlarının ve kaynakların okunması |
Düz anlatım,gösterim |
|
4 |
Temel sürveyans yöntemleri |
Konuyla ilgili ders notlarının ve kaynakların okunması |
Düz anlatım,gösterim |
|
5 |
Temel sürveyans yöntemleri |
Konuyla ilgili ders notlarının ve kaynakların okunması |
Düz anlatım,gösterim |
|
6 |
Sürveyans sistemi kapsamında bildirimi zorunlu enfeksiyon hastalıklarının standart vaka tanımları, laboratuvar tanı kriterleri ve epidemiyolojik kriterler |
Konuyla ilgili ders notlarının ve kaynakların okunması |
Düz anlatım,gösterim |
|
7 |
Surveyans çalışmalarında mikrobiyoloji laboratuvarının görevleri ve önemi |
Konuyla ilgili ders notlarının ve kaynakların okunması |
Düz anlatım,gösterim |
|
8 |
Ara sınav |
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
9 |
Grup A ve B hastalıkları ve bildirim sistemleri
Grup C ve D hastalıkları ve bildirim sistemleri |
Konuyla ilgili ders notlarının ve kaynakların okunması |
Düz anlatım,gösterim |
|
10 |
Enfeksiyona neden olan bakteri, virus ve mantarların surveyansında kullanılan fenotipik yöntemler
(Biyotiplendirme,Serotiplendirme,Bakteriyofaj tiplendirmesi, Bakteriyosin tiplendirmesi)
|
Konuyla ilgili ders notlarının ve kaynakların okunması |
Düz anlatım,gösterim |
|
11 |
Enfeksiyona neden olan bakteri, virus ve mantarların surveyansında kullanılan fenotipik yöntemler
(Antibiyotiklere duyarlılık profili, Protein bazlı yöntemlerdir.) |
Konuyla ilgili ders notlarının ve kaynakların okunması |
Düz anlatım,gösterim |
|
12 |
Enfeksiyona neden olan bakteri, virus ve mantarların surveyansında kullanılan genotipik yöntemler
Restriction fragment length polymorphism” (RFLP),
Ribozomal DNA RFLP analizi (ribotipleme), PCR bazlı ribotipleme, PFGE
|
Konuyla ilgili ders notlarının ve kaynakların okunması |
Düz anlatım,gösterim |
|
13 |
Enfeksiyona neden olan bakteri, virus ve mantarların surveyansında kullanılan genotipik yöntemler
PCR bazlı tipleme yöntemleri, AP-PCR, RAPD ve DAF tipleme yöntemleri, Tekrarlayan DNA dizilerine dayalı PCR (rep-PCR) tiplemesi
|
Konuyla ilgili ders notlarının ve kaynakların okunması |
Düz anlatım,gösterim |
|
14 |
Enfeksiyona neden olan bakteri, virus ve mantarların surveyansında kullanılan genotipik yöntemler
Amplified fragment length polymorphism (AFLP), Multilocus sequence typing (MLST), High-density DNA array” ve “DNA chips |
Konuyla ilgili ders notlarının ve kaynakların okunması |
Düz anlatım,gösterim |
|
15 |
Salgınların surveyansında fenotipik ve genotipik yöntemlerin karşılaştırılması |
Konuyla ilgili ders notlarının ve kaynakların okunması |
Düz anlatım,gösterim |
|
16/17 |
Ara sınav |
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Ders notları ve slaytlar
Durmaz B. Hastane infeksiyonlarında klinik mikrobiyoloji laboratuvarının rolü. Günaydın
M, Esen Ş, Saniç A, Leblebicioğlu H (editörler). Sterilizasyon, Dezenfeksiyon ve Hastane İnfeksiyonları. Samsun: Kaya Basım, 2002:295-305
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mikroorganizmaların morfolojik ve fizyolojik özelliklerini tanımlar.
|
1 |
|
2 |
Mikroorganizmaların genomik yapıları tanımlar.
|
3 |
|
3 |
Mikroorganizmaların virulans faktörlerini ve enfeksiyon oluşturma mekanizmaları açıklar.
|
2 |
|
4 |
Mikroorganizmalara karşı gelişen immun cevabı ve savunma mekanizmalarını tanımlar.
|
0 |
|
5 |
Mikroorganizmalara karşı etkili antimikrobiyal ajanları listeler.
. |
0 |
|
6 |
Mikroorganizmaların antimikrobiyallere karşı direnç geliştirme mekanizmalarını açıklar. |
4 |
|
7 |
Enfeksiyöz mikroorganizmaların laboratuvar tanısında kullanılan mikroskobi, kültür, serolojik tanı ve moleküler tanı prensiplerini listeler.
|
4 |
|
8 |
Mikroorganizmaların tanımlanabilmeleri için gerekli mikrobiyolojik testleri listeler. |
4 |
|
9 |
Klinik örneklerin alınmasından etken mikroorganizmanın tanımlanmasına kadar geçen süreçte kullanılan yöntemleri planlar ve uygular. |
5 |
|
10 |
Mİkroorganizmaları klinik örneklerden üretmek ve tanımlamak amacıyla uygun kültür ortamlarını, boyama yöntemlerini, biyokimyasal testleri ve moleküler tanı yöntemlerini uygular.
|
5 |
|
11 |
Mikroskobik inceleme için gerekli temel mikrobiyolojik boyama yöntemlerini ve biyokimyasal testleri uygular.
|
3 |
|
12 |
Mikroorganizmaları temel moleküler tanı yöntemlerini kullanarak tespit eder.
|
3 |
|
13 |
Alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür. |
1 |
|
14 |
Yürütülen araştırma projeleri kapsamında verilen görevleri yapar. |
1 |
|
15 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir. |
1 |
|
16 |
Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirir. |
1 |
|
17 |
Etkili iletişim kurar.
|
1 |
|
18 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek düşüncelerini ve çözüm önerilerini sözlü ve görsel olarak aktarabilir. |
1 |
|
19 |
Alanı ile ilgili araştırma çalışmalarının yapılması, değerlendirilmesi ve sonuçların paylaşılması sırasında etik ilkelere uymayı gözetir. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
3 |
3 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 112 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|