Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Alan Bilgisi Sd4 (Spor Psikolojisi)

Dersin Kodu : BOS412

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. ZEYNEP FİLİZ DİNÇ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Sportif performansın arttırılmasında, spor psikolojisinin önemini öğrenir.
Korku, kaygı, stres, uyarılmışlık kavramlarını öğrenerek, sportif performansa hangi düzeyde etki ettiklerini kavrar.
Psikolojik hazırlığın ön koşullarını öğrenir Antrenörün sporcuya yaklaşımı ve iletişimi nasıl olmalı; yapması ve yapmaması gerekenleri bilir.
Sporcunun müsabakaya psikolojik yönden nasıl hazırlanması gerektiğini öğrenir.
Sporcuların karşılaştığı belirli problemleri öğrenerek, sporcuları motive ederken dikkat etmesi gereken önemli noktaları kavrar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Sportif performansın arttırılmasında, spor psikolojisinin önemini öğrenir.

Dersin İçeriği : Spor psikolojisine giriş Kişilik ve spor Kişilik ve spor Sporda kaygı ve uyarılmışlık Uyarılmışlığı düzenleme stratejileri Sporda motivasyon Sporda kendine güven Sporda nedensel yüklemeler Sporda Grup bütünlüğü Sporda liderlik Sporda taraftar etkisi Sporda şiddet Sporda şiddetin önlenmesi

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : BESYO Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Psikolojinin tanımı; Psikolojik araştırma yöntemleri. Spor psikolojisinin tanımı, tarihçesi, Neyi amaçladığı? Günümüzde spor psikolojisi çalışmaların Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri
2 Sportif psikolojisinde uygulamanın genel hatları, ruhsal ve zihinsel etkinlikler. Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri
3 Kişilik; belirleyen kriterleri, Sporun kişilik gelişimine katkıları, kişilik kuramları, sporcuların kişiliklerinin araştırılması. Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri
4 Zihinsel antrenman, imgeleme kavramlarının tanımı, basamakları, sınıfta uygulama yapılması. Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri
5 Kaygı, korku, stres, uyarılmışlık kavramlarının tanımı, sportif performansa etkileri. uyarılmışlık- performans ilişkisi kuramları. Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri
6 Sporda motivasyon; motivasyon kuramları; başarı güdülenmesi, hedefi gerçekleştirme, yüklemleme kuramları Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri
7 Performansı engelleyen faktörlerin giderilmesi ve psikoregülasyon teknikleri.; gevşeme teknikleri; Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri
8 Vize sınavı Sınav hazırlığı Yazılı sınav
9 Hedef belirleme, sportif hedefler basamağı, hedef belirlemede dikkat edilecek noktalar. Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri
10 Grup ve grup dinamiğinin spordaki görünümü; oluşum evreleri, takım ruhu oluşturma, geliştirme, güven çalışmaları ve uygulamaları. Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri
11 Antrenör sporcu iletişimi ve önemi. Antrenörün sporcuya psikolojik destekteki rolü. Antrenörün sporcuya yaklaşımı ve iletişimi nasıl olmalı; Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri
12 Algı, dikkat, konsantrasyon; dikkatin sosyo-psikolojik kuramları. Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri
13 Sürentrenman tanımı, nedenleri, belirtileri, giderilmesine yönelik uygulamalar. Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri
14 Yarışma öncesi, yarışma, yarışma sonrası sporcuya verilmesi gereken psikolojik destek Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri
15 Geribildirimlerin alınması, değerlendirme yapılması Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri
16/17 Final sınavı Sınav hazırlığı Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Kuter, M; Öztürk, F: Antrenör ve Sporcu Elkitabı. Bağırgan Yayınevi. Bursa. 1997.
 Biçer T. Yaşamda ve Sporda Doruk Performans, Başarının Zihinsel Dinamikleri, Beyaz Yayınları 3. Baskı, İstanbul,1998.
 Weinberg R.S., Gould D.,; Foundations of Sport and Exercise Psychology.thırd edition, Human Kinetics,USA.2003.
 Başer E. Uygulamalı Tiryaki Ş.; Spor Psikolojisi, Kavramlar, Kuramlar ve Uygulama.Eylül Kitap ve Yayınevi, Yenişehir, Ankara,2000.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 2 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Beden eğitimi ve sporda öğretim yöntemleri derslerinde edindiği bilgilerle hareket öğretim basamaklarını uygulayabilme becerisi kazanır 3
2 Öğrencilerin kendi gelişimlerin değerlendirmelerini sağlar ve bu sonuçları öğretimi geliştirmek için kullanır.Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerini bilir ve uygular. 4
3 Beden eğitimi ve spor alanında yeterli düzeyde bilgi sahibi olma ve bilgilerini aktarabilme becerisi kazanır. Öğretim kalitesini arttırmak için gerekli bilişim, iletişim ve öğretim teknolojilerini kullanabilme becerisi kazanır. 4
4 Öğrencileri yeteneklerine göre spor branşlarına yönlendirir. Spor organizasyonları düzenler ve yürütür. 23 Nisan ve 19 Mayıs bayramlarını hazırlama ve yönetme becerileri kazanır. Öğrencileri yaş grubu ve seviyelerine uygun sportif yüklenme ve antrenman yöntemleri uygular. 2
5 Sözlü ve yazılı olarak kendini ifade edebilme becerisi kazanır 5
6 Öğretmenlik meslek bilgisi derslerinde edinilen bilgileri uygulayabilme becerisi kazanır. 1
7 Öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri izleyip yeterli düzeyde anlayabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir. 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 8 4 32
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 2 4
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 66
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.64
Dersin AKTS Kredisi: 3