Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Uygarlık Tarihi

Dersin Kodu : ICM105

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. NERMİN TANBUROĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : İnsanın uygarlık öncesi kültürlerinin uygar yaşam biçiminden farklı olan özelliklerini öğrenir.
İnsanın uygarlık öncesi kültürünün kimi özelliklerinin günümüz insan davranışlarına olan etkilerinin farkına varır.
İlkel yaşam biçiminin uzun sürmesine karşın uygar yaşam biçiminin insanlığın sadece son beş bin yıllık zamanını oluşturduğunu öğrenir.
İnsanın ilkel yaşam döneminde farklılaşmamış yapıların, ekonomik, düşünsel, toplumsal yapıların farklılaşması sonucu uygar yaşam biçimine geçtiğini öğrenir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İnsanın insanlaşma sürecinde geçirdiği kültürel evreler ve insanın uygar yaşam biçimini oluşturma koşullarının kavratılması amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği : İnsanın Uygar yaşama biçimini oluşturmasını tarihsel süreç içerisinde belirlemek. Uygarlığın oluşumunu sağlayan ekonomik, toplumsal, düşünsel yapıların İlkel yaşamdan farklılaşma sürecini ortaya koymak. Bu doğrultuda bireye insanlık toplumunu tarihsel bütünlüğü içinde kavratmak ve belirli bir kültürel anlayış kazandırmak.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Güzel Sanatlar Fakültesi Seminer Salonu 1


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Ders İçeriği, Kaynakların Tanıtımı ve Temel Kavramlar (Uygar, Uygarlık, İlkel, Barbar, Kültür). Kaynak Okuma Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt
2 Uygarlığın Oluşum Koşullarını İnceleyen Bilim Dalları (Antropoloji, Etnoloji, Arkeoloji, Mitoloji vs.). Kaynak Okuma Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt
3 Uygarlığı Oluşturan Kurumlar ve Farklılaşma Süreçleri (Ekonomik, Siyasal, Toplumsal, Düşünsel). Kaynak Okuma Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt
4 Uygarlık Öncesi (İlkel Topluluklar) Dönemlerde Ekonomik, Toplumsal ve Düşünsel Yapıların Gelişmesi. Kaynak Okuma Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt
5 Toplayıcılık, Avcı- Toplayıcı ve Uzman Avcılık Dönemlerinin Ekonomik, Toplumsal, Düşünsel Yapıların Etkileşimi Kaynak Okuma Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt
6 İlkel Topluluktan Uygar Topluma Geçiş Aşaması: Mezolitik Topluluklar. Kaynak Okuma Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt
7 İlkel Topluluktan Uygar Topluma Geçiş Aşaması: Neolitik Dönem Kültürleri. Kaynak Okuma Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt
8 Ara sınav Yazılı sınav
9 Neolitik Dönemde Çiftçi, Geçim, Yaşam ve Düşün Biçimi. Kaynak Okuma Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt
10 Neolitik Dönemde Çoban, Geçim, Yaşam ve Düşün Biçimi. Kaynak Okuma Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt
11 Mezopotamya Bölgesinde Uygar Kent Devletlerinin Kurulması ve Tarım Kültürü Kaynak Okuma Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt
12 Uygarlığın Yayılması ( Ticaret Yoluyla, Düşünsel Etkileme Yoluyla, Üretim ve Savaş Teknolojisi ile Yayılması). Kaynak Okuma Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt
13 Tarım Kültüründen Sanayi Kültürüne Geçiş ve Ekonomik, Toplumsal, Düşünsel Yapılarda Farklılaşma Süreci. Kaynak Okuma Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt
14 Uygarlığın Temel Taşları (İlk Araçlar, Ateş, Yazı, Tekerlek, Barut, İnternet vs.). Kaynak Okuma Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt
15 Genel Tekrar ve Değerlendirme Kaynak Okuma Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt
16/17 Final sınavı Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Alaeddin ŞENEL,İlkel Topluluktan Uygar Topluma, Bilim ve Sanat Yayınevi, Ankara,1995.
 Sever TANİLLİ, Uygarlık Tarihi, Say Yayınları, İstanbul, 1982.
 Server TANİLLİ, Yüzyılların Gerçeği ve Mirası, İnsanlık Tarihine Giriş, 4 Cilt, İstanbul, 1990.
 M.İlin, E. Segal, İnsan Nasıl İnsan Oldu, Say Yayınları, İstanbul, 2001.
 Taciser SİVAS (Editör), Uygarlık Tarihi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, 2008.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 6 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme becerisi ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi, 1
2 Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olma, bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla tespit edebilme becerisi, 0
3 İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yenileme becerisi, 0
4 İç mimarlık alanındaki kavramlara, tartışmalara ve gelişmelere dair bilgiye sahip olma, 0
5 İç mimarlık konusunda mesleki yazını ve uluslararası diğer gelişmeleri takip edip, kullanabilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olma bilgisi, 0
6 İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularının farkında olmak, 0
7 Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilgi sahibi olma, 0
8 Görsel elemanlarla sunabilme ve gerektiğinde konuyla ilgili rapor yazabilme bilgisi, 0
9 İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgisine sahip olma, 0
10 Mesleki bir fikre ya da bir mimari projeye ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirme bilgisi, 0
11 İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçları hakkında farkında olma, 0
12 Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri iç mimari tasarım önerileri ve uygulamaları geliştirmek için bir arada kullanabilme becerisi, 0
13 Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında ve estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarını çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerileri oluşturabilme ve uygulayabilme becerisi, 1
14 İç mimarlık alanındaki projelerin tasarımdan uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında tasarımcı kavrayışı ile hareket edebilme becerisi; bu süreçte kullanacağı projelendirme, tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri seçebilme ve etkin kullanabilme becerisi, 0
15 Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliği, 3
16 İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk yetkinliği, 1
17 Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme becerisine sahip olma 3
18 Takım çalışması yapabilme, çok disiplinli alanlarda bir takım halinde etkin çalışabilme, iletişim kurabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliği, 3
19 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliği, 3
20 İç Mimarlık alanında tartışmalı kavramsal amaçlı kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını araştırabilme yetkinliği, 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 6 3 18
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 50
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2
Dersin AKTS Kredisi: 2