|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İç Mekan Restorasyon Projesi |
|
Dersin Kodu |
: |
ICM312 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. TUNÇ ASLAN TÜLÜCÜ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Koruma kavramı, koruma kavramının dünyada ve Türkiye´de tarihsel gelişimi, Türkiye´de korumanın yasal ve örgütsel yapısını anlatabilecekler.
Yapıları korunmaya değer kılan ölçütlerin neler olduğunu açıklayabilecekler.
Korunması gerekli yapılara müdahale biçimleri ve restorasyon tekniklerini anlatabilecekler.
Korunması gerekli yapıların yeniden işlevlendirilmesinde işlev seçimini etkileyen faktörleri ve yaklaşımları açıklayabilecekler.
Ülkemizde ve dünyada yeniden işlevlendirilmiş tarihi yapı örneklerinin müdahale süreci ve yaklaşımlarının değerlendirebilecekler.
Tarihi bir yapının yeniden işlevlendirilmesine yönelik bir proje yapabilecekler.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tarihsel çevrelerde iç mekan restorasyonlarının öğretilmesi ve kullanılmasının özendirilmesi.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Koruma Düşüncesinin Gelişimi: Romantik görüş, Tarihi restorasyon, Çağdaş restorasyon; Korunacak değerler ve değerlendirme ölçüleri: Taşınır kültür varlıkları, Taşınmaz kültür ve doğa varlıkları, koruma ölçütleri; Anıtlarda bozulmaya neden olan etkenler: İç nedenler, Dış nedenler; İç mimarlıkta restorasyon teknikleri: uygulama örnekleri; Restorasyon öncesinde yapılacak çalışmalar: Tarihi ve arkeolojik çalışmalar, Sanat tarihi araştırmaları, Teknik araştırmalar; Restorasyon projesinin hazırlanması: Rölöve çalışmaları, Fotoğrafla belgeleme, Analiz çalışmaları, Restitüsyon, Restorasyon projesi; Restorasyon projesinin hazırlanılması: Çeşitli uygulamalar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İç Mimari Stüdyo 2 |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Restorasyon kavramı, iç mimarlıkla ilişkisi, salt iç mekân restorasyonu yeterlimidir.
|
Kuramsal anlatım
|
Bireysel çalışma
|
|
2 |
Kültür varlığı kavramı, yasalar ve koruma eğitimi.
|
Kuramsal anlatım
|
Grafik uygulamaları
|
|
3 |
Korunacak değerler ve değerlendirme ölçüleri: Taşınır kültür varlıkları, taşınmaz kültür ve doğa varlıkları, koruma ölçütleri, taşınmaz kültür varlıklarının değerlendirilmesi. |
Kuramsal anlatım ve araştırma
|
Anket çalışmaları
|
|
4 |
Koruma düşüncesinin gelişimi: Romantik görüş, stilistik restorasyon, tarihi restorasyon, çağdaş restorasyon anlayışı.
|
Kuramsal ve filozofik anlatım
|
Bireysel çalışma
|
|
5 |
Obje restorasyonu kavramı, temel öğeleri, koruma planlaması.
|
Kuramsal anlatım ve uygulama
|
Bireysel çalışma
|
|
6 |
İç mimarlıkta bezeme restorasyonu.
|
Kuramsal anlatım
|
Bireysel çalışma
|
|
7 |
Anıtlarda bozulmaya neden olan iç ve dış etkenler.
|
Kuramsal anlatım
|
Uygulama
|
|
8 |
Ara sınav
|
Değerlendirme
|
Değerlendirme grafiği
|
|
9 |
İç mimarlıkta restorasyon teknikleri ve uygulama örnekleri.
|
Kuramsal anlatım ve uygulama
|
Bireysel çalışma
|
|
10 |
İç mimarlıkta restorasyon teknikleri ve uygulama örnekleri.
|
Kuramsal anlatım ve uygulama
|
Bireysel çalışma
|
|
11 |
Restorasyon öncesinde yapılacak çalışmalar: Tarihi ve arkeolojik çalışmalar, sanat tarihi araştırmaları, teknik araştırmalar, anıtın yasal statüsü.
|
Hazırlık çalışmaları ve kaynak paylaşımı
|
Bireysel çalışma
|
|
12 |
Restorasyon projesinin hazırlanması: Rölöve çalışmaları, fotoğrafla belgeleme, fotogrametri, analiz çalışmaları.
|
Kuramsal anlatım ve uygulama
|
Belgeleme ve bireysel çalışma
|
|
13 |
Restitüsyon nedir? Amacı, yöntemleri. İç mimarlıkta restitüsyon kavramı.
|
Kuramsal anlatım
|
Bireysel çalışma
|
|
14 |
Restorasyon teknikleri: Sağlamlaştırma, bütünleme, yenileme, yeniden kullanım, çağdaş ek, yeniden yapım, temizleme, taşıma, arkeolojik restorasyon.
|
Kuramsal anlatım
|
Uygulama |
|
15 |
Genel değerlendirme.
|
Karşılaştırma ve tartışma
|
Gurup çalışması
|
|
16/17 |
Final sınavı
|
Değerlendirme
|
Değerlendirme grafiği
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
BRATO, C., MOSTAEDI, A. (2007). New Habitats In Converted Buildings, Structure (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları), ISBN: 9788489861471, Barcelona.
D. K. CHING, F., M. JARZOMBEK, M. (2007). A Global History Of Architecture, Wiley-Academy (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları), ISBN: 9780471268925, Newyork.
DEAN, C., O.KOLEY, E. (2007). Conversions, Laurence King (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları), ISBN: 9781856694860, London.
FAWCETT, J. (2001). Historic Floors / Their History and Cons, Architectural Press, ISBN: 9780750627654, Oxford.
ÜNAY, A. İ. (2002). Tarihi Yapıların Depreme Dayanımı, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yay. ISBN: 9789754291896, Ankara.
TAMER, C. (2002). Sultan Selim Medresesi Restorasyonu, Turing Yayınları, ISBN: 9789757641367, İstanbul.
TAMER, C. (2002). Tarakli Yunus Paşa Camii Restorasyonu, Turing Yayınları, ISBN: 9789757641391, İstanbul.
TAMER, C. (2003). İstanbul Bizans Anıtları ve Onarımları, Turing Yayınları, ISBN: 9789757641545, İstanbul.
HOŞKARA, Ş. Ö. (2004). Kentsel Koruma ve Canlandırma Üzerine, TMMOB Mimarlar Odası, ISBN: 9789753957351, Ankara.
MADRAN, E., ÖZGÖNÜL, N. (2005). Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, TMMOB Mimarlar Odası, ISBN: 9789753958277, Ankara.
FORSYTH, M. (2007). Structures & Conservation In Historic Buildings, (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları), ISBN: 9781405111712, Oxford.
GÜNAY, R. (2007). Geleneksel Ahşap Yapılar / Sorunları ve Çözüm Yolları, Birsen Yayınları, ISBN: 9789755112863, İstanbul.
ÇEÇENER, H. B. (2008). Beylerbeyi Kültür ve Doğal Varlıklar Kılavuzu, TMMOB Mimarlar Odası, ISBN: 9789944895830, Ankara.
AKYILDIZ, A., ESİN, E., AĞIR, A. (2008). Sadullah Paşa ve Yalısı, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, ISBN: 9789758599992, İstanbul.
YOUNG, R. (2008). Historic Preservation Technology, Wiley-Academy (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları), ISBN: 9780471788368, Newyork.
ORBAŞLI, A. (2008). Architectural Conservation, Blackwell Science (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları), ISBN: 9780632040254, Oxford.
FORSYTH, M. (2008). Materials &Skills For Historic Building Conservation, Blackwell Publishing (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları), ISBN: 9781405111704, Oxford.
DONALD, I. (2008). Living Buildings Architectural Conversation, Images Publishing Group (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları), ISBN: 9781864701927, Melbourne.
AHUNBAY, Z. (2009). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, ISBN: 9789757438383, İstanbul.
H.STUBBS, J. (2009). Time Honored, Wiley-Academy (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları), ISBN:9780470260491, Newyork.
J. CROSBIE, M. (2005). Boomer Buildings Mid-Century Arch.Reborn, Images Publishing Group (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları), ISBN: 9781920744967, Melbourne.
BEKTAŞ, C. (2001). Koruma Onarım, Literatür Yayıncılık, ISBN: 9789758431358, İstanbul.
KESKİNER, C. (2001). Rumeli Hisarı / Restorasyonu, Turing Yayınları, ISBN: 9789757641340, İstanbul.
TAMER, C. (2001). AmcazadeYalısı ve Manzumesi Onarımları, Turing Yayınları, ISBN: 9789757641359, İstanbul.
KÜÇÜKKAYA, A. G. (2001). Taşların Bozulma Nedenleri Koruma Yöntemleri, Birsen Yayınları, ISBN: 9789755113606, İstanbul.
ARSEVEN, C. E. (2001). Eski Galata ve Binaları, İstanbul Kütüphanesi, ISBN: 9789757512044, İstanbul.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
12 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme becerisi ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi, |
3 |
|
2 |
Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olma, bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla tespit edebilme becerisi, |
3 |
|
3 |
İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yenileme becerisi, |
3 |
|
4 |
İç mimarlık alanındaki kavramlara, tartışmalara ve gelişmelere dair bilgiye sahip olma, |
3 |
|
5 |
İç mimarlık konusunda mesleki yazını ve uluslararası diğer gelişmeleri takip edip, kullanabilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olma bilgisi, |
2 |
|
6 |
İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularının farkında olmak, |
4 |
|
7 |
Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilgi sahibi olma, |
4 |
|
8 |
Görsel elemanlarla sunabilme ve gerektiğinde konuyla ilgili rapor yazabilme bilgisi, |
4 |
|
9 |
İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgisine sahip olma, |
2 |
|
10 |
Mesleki bir fikre ya da bir mimari projeye ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirme bilgisi, |
2 |
|
11 |
İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçları hakkında farkında olma, |
2 |
|
12 |
Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri iç mimari tasarım önerileri ve uygulamaları geliştirmek için bir arada kullanabilme becerisi, |
2 |
|
13 |
Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında ve estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarını çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerileri oluşturabilme ve uygulayabilme becerisi, |
2 |
|
14 |
İç mimarlık alanındaki projelerin tasarımdan uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında tasarımcı kavrayışı ile hareket edebilme becerisi; bu süreçte kullanacağı projelendirme, tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri seçebilme ve etkin kullanabilme becerisi, |
2 |
|
15 |
Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliği, |
4 |
|
16 |
İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk yetkinliği, |
3 |
|
17 |
Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme becerisine sahip olma |
3 |
|
18 |
Takım çalışması yapabilme, çok disiplinli alanlarda bir takım halinde etkin çalışabilme, iletişim kurabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliği, |
4 |
|
19 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliği, |
3 |
|
20 |
İç Mimarlık alanında tartışmalı kavramsal amaçlı kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını araştırabilme yetkinliği, |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
12 |
3 |
36 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 100 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|