|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bilgisayar Destekli Tasarım 4 |
|
Dersin Kodu |
: |
ICM308 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. TUNÇ ASLAN TÜLÜCÜ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
3 Boyutlu 3ds MAX ve ArchiCAD programlarını kullanabilme becerisine sahip olabilecekler. Gerçek malzeme görüntüsünü elde edebilme becerisi kazanabilecekler. Obje oluşturmayı ve kütüphane geliştirmeyi öğrenebilecekler. Sanal gerçeklikte veri transfer edebilme yeteneğini kazanabilecekler. Tasarımlarını çıktı ortamına taşıyabilecekler.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
3 Boyutlu proje tekniklerinin 3ds MAX ve ArchiCAD ile iç mimari sunumunun gelişmiş halinin öğretilmesi.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
3ds MAX ile element (materyal) atanması, oluşturulması ve düzenlenmesi. Işıklandırma teknikleri, gölge ve yansıma teknikleri, atmosfer ayarları ve render motorları ve araçları kullanımı (VRay, Brazil, Mental Ray, Radiosity..). Olay yönetimi (patlama, yanma, parlama teknikleri). Medya özelliklerinin tanıtılması, video, fotoğraf ve animasyon türlerinin ve sinema tekniklerinin anlatılması. Canlandırma (animasyon) teknikleri, anahtarlama, animasyon oluşturma teknikleri ve gerçekçi görüntü elde etme yöntemleri. Kamera teknikleri anlatımı ve uygulamaları. Oluşturulan sahnelerin tamamlanması ve son görsel efektlerin eklenmesi. Çıktıların birleştirilmesi ve ses efektlerinin eklenmesi. ArchiCAD’in tanıtımı, proje tasarımları üzerinde hassasiyet ve etkinlik yöntemleri, duvarların yükseltilmesi, katların, kapı ve pencerelerin yerleştirilmesi, merdiven ve çatıların oluşturulması. Zengin kütüphanesiyle iç ve dış mekân tasarım teknikleri. Tasarımların içerdiği planlar, kesit ve cepheler, mimari ve yapı detayları, metraj listeleri, renderlar, animasyonlar ve sanal gerçeklik ürünlerinin elde edilmesi yöntemleri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
GSF Bilgisayar Laboratuvarı |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Malzeme editörü ile kaplama: Standart malzeme. Blinn Basic Parameters menüsü. Hazırladığımız malzemeyi objelerimize nasıl kaplarız? Opacity değeri ile saydam malzeme. Shader Basic Parameters menüsü. Extended parameters menüsü. Maps (Kaplamalar), Bitmap Maps.
|
Teorik anlatım, gösteri ve uygulama |
3ds MAX programı ve uygulamaları |
|
2 |
Dışarıdan alacağımız resimleri kaplama olarak kullanma. Material/Map Browser. Bitmap resim üzerinde ayarlar. Procedural Maps; (Parametrik kaplamalar). Bump kanalı ile kabartma. Dent ile Bump. Opacity kanalı kullanımı. Kanallar üzerindeki kaplamaları kaldırma? Material ID nedir? Multi/Sub-Object malzeme ile kaplama. Uygulama: Polygon yüzeylerin Material ID numaraları nasıl değiştirilir? Uygulama: Pencere için Multi/Sub-Object malzeme hazırlanması.
|
Teorik anlatım, gösteri ve uygulama |
3ds MAX programı ve uygulamaları |
|
3 |
Edit Mesh ve Editable Poly objeleri kaplama. UVW MAP ile kaplama koordinatlarını düzenleme. Map Channel. Reflection (Yansıma) kanalının kullanımı. Uygulama: Deniz ve gökyüzü kaplaması. |
Teorik anlatım, gösteri ve uygulama |
Uygulamalar |
|
4 |
Gradient malzeme tipi. Noise. Reflection kanalı ve prosedürel kaplamalar. Flat Mirror. Uygulama: Flat Mirror ile Ayna. Flat Mirror kaplaması ile dikkat edilmesi gereken ayrıntılar. Flat Mirror ile cilalı ve parlak yüzey kaplamaları. |
Teorik anlatım, gösteri ve uygulama |
3ds MAX programı ve uygulamaları |
|
5 |
Raytrace malzeme tipi. Raytrace yansıma, kırılma, saydamlık, parametreleri. Architectural Material. Bazı hazır şablonlardan (Templates) örnekler. Malzeme silme ve yeni malzemeler için Slot boşaltma. Kaldırılan malzemeyi Editor Slot’una geri getirme. Material Library (Malzeme Kütüphanesi). Malzeme kütüphanesindeki malzemelerin kullanımı. Malzeme kütüphanesi oluşturma. |
Teorik anlatım, gösteri ve uygulama |
Uygulamalar |
|
6 |
Işıklar, aydınlatma ve özel efektler: Standard Lights (Standart ışıklar ile aydınlatma). Işıklar sahneye nasıl eklenir ve eklerken dikkat etmemiz gerekenler. Spot ışıklar (Spot Lights). Direct ışıklar (Direct Lights). Omni Light. Işıkların parametreleri. General Parameters menüsü. Işıkların gölge (Shadow) verme özelliğini aktif hale getirme. Intensity/Color/Attenuation menüsü. Uygulama: Spotlight ışık ile sinema salonu ve projektör. |
Teorik anlatım, gösteri ve uygulama |
Uygulamalar |
|
7 |
Atmospheres ve Effects hacimsel sis efekti (Volume light). Shadow Map Parameters (Gölge ayarları). Lens Effects. Uygulama: Lens efekt ile güneş. Uygulama: Direct Light ile mekân günışığı. Skylight ve Light Tracer. Işık sistemleri (Systems). Sunlight (Güneş ışığı) ile aydınlatma. Uygulama: Sunlight ile güneş ışığı. Daylight (Gün ışığı). |
Teorik anlatım, gösteri ve uygulama |
Uygulamalar |
|
8 |
Ara sınav |
Uygulama değerlendirmesi |
Değerlendirme grafiği |
|
9 |
Kameralar: Neden kamera kullanmalıyız? Target kamera, Free kamera. Uygulama: Kameralar arasında geçişler. Kamera kontrol araçları. Kamera parametreleri menüsü. Field of Field (FOV) ve Lens parametreleri. Environment range. Fog (Sis) efekti eklemek. Multi Pass Effect Depth of Field kamera efekti. |
Teorik anlatım, gösteri ve uygulama |
Uygulamalar |
|
10 |
Animasyon: Kamera animasyonları. Timeline zaman çubuğu. Daha uzun animasyon hazırlamak için süreyi nasıl artırabiliriz. Keyframe (Anahtar Kare) taşıma? Re-Scale Time. Path Constraint, kamera’nın bir çizgiyi takip ederek hareket etmesi. Uygulama: Kameranın bir yol takip ederek iç mekânda dolaştırılması. |
Teorik anlatım, gösteri ve uygulama |
Uygulamalar |
|
11 |
Render ayarları: Output Size (Render Büyüklüğü). Render işlemi ile aldığımız görüntüleri resim olarak kaydetme. Print Size Wizard (Baskı boyutu ayarlama sihirbazı). Render Type/Render çeşitleri. Wireframe Render. Hazırlanan animasyonları video formatında kaydetme. |
Teorik anlatım, gösteri ve uygulama |
Uygulamalar |
|
12 |
Archicad tanıtımı, sanal olarak binayı inşa etme. Duvar, döşeme, kiriş gibi gerçek yapı elemanlarıyla çalışma. Sınırsız sayıda kesit ve cephe. 3 boyutlu, parametrik, yani “akıllı” objelerle çalışmak, zengin kütüphane. Katlar-Dokümantasyon-Arayüz Tanıtımı. Temel Ayarlar-Template-Şablon oluşturma. |
Teorik anlatım, gösteri ve uygulama |
3ds MAX, Archicad çizim uygulamaları |
|
13 |
Çizgi aracı-Ayarlar-Çizgi Türleri. Eksen kilitleme (SHIFT tuşu). Klavye kontrolleri (A, R, X, Y). Koordinat kilitleme (ALT tuşu). Ölçü değeri öğrenme (M). Sıfır noktasının kaydırılması (ALT+SHIFT). Kılavuz Çizgileri. İmleç işaretleri-Dik, Mersedes, İçi Dolu, Boş veya Çizgili kalem. Tutma Noktaları. Özel Tutma Noktaları. Kesişme, Hizalama, Ayırma, Yuvarlatma, Pahlama. Kısaltma/Uzatma-Yardımcı Palet Araçları. Seçim aracı-SHIFT, Grup işlemleri. Özellik Kopyalama/Enjekte etme (ALT, CTRL+ALT). Tarama aracı. Ayarlar-Alan gösterimi-Gösterim düzeni. Sihirli Değnek-Ayarlar-SPACE tuşu-Seçili nesnelerde öncelik. |
Teorik anlatım, gösteri ve uygulama |
Extrude uygulamaları |
|
14 |
Daire/Yay aracı. Açı Ölçülendirme. Yazı aracı. Çoklu Çizgi. Çoklu Eğri. Yardımcı Nokta. Hareket Komutları. Kat ayarları-Genel ayarlar-Kat Planı Kesit Düzlemi. Duvar aracı. Duvar Bitimi aracı. Döşeme aracı. Kapı/Pencere aracı. Çerçeve Seçim aracı. Katman Ayarları-Gizleme-Kilitleme-Katman Grupları. Kompozit Elemanlar. Kesit/Görünüş aracı. |
Teorik anlatım, gösteri ve uygulama |
Boolean uygulamaları |
|
15 |
Referans İzi. Kolon aracı. Kiriş aracı. 3 Boyut Penceresi. Çatı aracı. Kütüphane Nesnesi-Kütüphane Elemanları-Kütüphane Belirleme. Merdiven aracı-Hazır objeler. Ölçülendirme aracı-Plan-Kesit/Görünüş-Otomatik. Arazi aracı. İç Görünüş aracı. Mahal aracı. Katı Eleman İşlemleri. Çalışma. Kamera aracı. Görselleştirme. |
Teorik anlatım, gösteri ve uygulama |
Polygon modelleme ve uygulamaları |
|
16/17 |
Final sınavı |
Uygulama değerlendirmesi |
Değerlendirme grafiği |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
LEE, K. (2002). 3ds max 4, Alfa Basım Yayın Dağıtım, ISBN: 9789752970826, İstanbul.
KANBUR, N. (2003). 3D Studio Max Görselleştirme ve Modelleme, Pusula Yayıncılık ve İletişim, ISBN: 978975709224X, İstanbul.
ÇELİK, E. (2005). 3ds Max 7 ile Görselleştirme, Değişim Yayınları, ISBN: 9789756267321, İstanbul.
BONNEY, S., ANZOVIN, S., (AL, K.) (2006). 3ds max 7, Alfa Basım Yayın Dağıtım, ISBN: 9789752977316, İstanbul.
ÇELİK, E. (2006). 3ds Max 9 ile Görselleştirme, Değişim Yayınları, ISBN: 978975626778x, İstanbul.
BOZKURT, L. (2007). 3D Studio Max Modelleme, Pusula Yayıncılık ve İletişim, ISBN: 9789756477814, İstanbul.
MURDOCK, K.L. (2007). 3ds max 8, Alfa Basım Yayın Dağıtım, ISBN: 9786051060507, İstanbul.
ÇELİK, E. (2008). 3ds Max 2008 ile Görselleştirme, Değişim Yayınları, ISBN: 9786050042061, İstanbul.
ÇELİK, E. (2008). 3ds Max ve Mental Ray İç Mekan Uygulamaları, Değişim Yayınları, ISBN: 9786054031023, İstanbul.
BORA, H. (2009). 3ds Max 2010 Uygulamalı Örnek Çizimler, Türkmen Kitabevi, ISBN: 978605 425903 8, İstanbul.
ÖZSAĞLAM, M.Y. (2009). 3ds Max Maxscript, Seçkin Yayıncılık, ISBN: 9789750210761, İstanbul.
ÇELİK, E. (2010). 3ds Max Dış Mekan Uygulamaları, Değişim Yayınları, ISBN: 9786054031269, İstanbul.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
9 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme becerisi ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi, |
4 |
|
2 |
Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olma, bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla tespit edebilme becerisi, |
1 |
|
3 |
İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yenileme becerisi, |
3 |
|
4 |
İç mimarlık alanındaki kavramlara, tartışmalara ve gelişmelere dair bilgiye sahip olma, |
1 |
|
5 |
İç mimarlık konusunda mesleki yazını ve uluslararası diğer gelişmeleri takip edip, kullanabilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olma bilgisi, |
3 |
|
6 |
İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularının farkında olmak, |
3 |
|
7 |
Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilgi sahibi olma, |
2 |
|
8 |
Görsel elemanlarla sunabilme ve gerektiğinde konuyla ilgili rapor yazabilme bilgisi, |
4 |
|
9 |
İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgisine sahip olma, |
2 |
|
10 |
Mesleki bir fikre ya da bir mimari projeye ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirme bilgisi, |
2 |
|
11 |
İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçları hakkında farkında olma, |
0 |
|
12 |
Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri iç mimari tasarım önerileri ve uygulamaları geliştirmek için bir arada kullanabilme becerisi, |
2 |
|
13 |
Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında ve estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarını çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerileri oluşturabilme ve uygulayabilme becerisi, |
2 |
|
14 |
İç mimarlık alanındaki projelerin tasarımdan uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında tasarımcı kavrayışı ile hareket edebilme becerisi; bu süreçte kullanacağı projelendirme, tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri seçebilme ve etkin kullanabilme becerisi, |
5 |
|
15 |
Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliği, |
3 |
|
16 |
İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk yetkinliği, |
2 |
|
17 |
Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme becerisine sahip olma |
2 |
|
18 |
Takım çalışması yapabilme, çok disiplinli alanlarda bir takım halinde etkin çalışabilme, iletişim kurabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliği, |
2 |
|
19 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliği, |
3 |
|
20 |
İç Mimarlık alanında tartışmalı kavramsal amaçlı kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını araştırabilme yetkinliği, |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
0 |
0 |
0 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
9 |
2 |
18 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 50 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|