|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Ceza Usul Hukuku 1 |
|
Dersin Kodu |
: |
HK 401 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Ceza muhakemesi hukukunun tanımını öğrenmek ve hukuk sistematiği içindeki yerini kavramak. Ceza muhakemesinin yürüyebilmesi için gerekli koşulları öğrenmek. İnsan hakları ve insanlık onuru ile örtüşen bir ceza yargılaması için gerekli olan ilkelerin oluşum sürecini anlayarak ceza muhakemesi kurallarının işlevselliğini kavramak. Ceza yargılamasının yürüyüşünü irdeleyerek teşkilat yapısını kavramak. Maddi gerçeğin ortaya çıkarılması amacıyla elde edilen delillerin değerlendirilmesi yöntemlerini öğrenmek
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dersin amacını işlenmiş olan bir suça ilişkin tüm şüphelerin ortadan kaldırılarak maddi gerçeğin ortaya çıkarılmasında izlenmesi gereken süreci araştırmaktır. Ceza muhakemesinin maddi gerçeği ortaya çıkarırken temel hak ve özgürlükleri koruma, hem sanık hem de mağdur haklarını işlevsel kılma amacı dersin bütününe hakim olmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ceza muhakemesi hukukunun işlevi ve amacı, ceza muhakemesi hukukunun diğer hukuk dallarıyla ilişkisi ve farkı, ceza muhakemesinin yapısı evre ve devreleri, ceza muhakemesi hukukunun kaynakları ve kaynakların yorumu, ceza muhakemesi yasalarının zaman bakımından uygulanması, soruşturma evrelerinin süjeleri, soruşturma evresi işlemleri, delillerin toplanması, koruma tedbirleri, soruşturmadan sonuç çıkartılması ve ara muhakeme. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Hukuk Fakültesi Dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin amacı ve içeriği hakkında genel bilgiler
Dersin işlenme metodu hakkında bilgi verilmesi
Öğrencilere dersin işlenmesinde yardımcı olabilecek kaynakların tanıtılması |
Öğrenciler için hazırlanmış olan notların çalışılması; kaynakların ilgili sayfalarının çalışılması |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
2 |
Ceza Muhakemesi Hukukunun tanımı, amacı, hukuk sistematiğindeki yeri Ceza Muhakemesi Hukukunun tarihçesi
Ceza Muhakemesi Hukukunun diğer hukuk dalları ile ilişkisi |
Öğrenciler için hazırlanmış olan notların çalışılması; kaynakların ilgili sayfalarının çalışılması |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
3 |
Ceza muhakemesi kurallarının yorumu, kıyas
Ceza muhakemesi kurallarının uygulama alanı
Ceza muhakemesi kurallarının yer ve zaman bakımından uygulanm |
Öğrenciler için hazırlanmış olan notların çalışılması; kaynakların ilgili sayfalarının çalışılması |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
4 |
Ceza muhakemesinin yürüyüş şeması
Ceza muhakemesinin genel olarak şartları
Dava şartları ve bu şartların gerçekleşmemesinin sonuçları
Yargılama şartları |
Öğrenciler için hazırlanmış olan notların çalışılması; kaynakların ilgili sayfalarının çalışılması |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
5 |
I. Pratik Çalışma |
Önceden dağıtılan pratik çalışmanın öğrenciler tarafından çözümlenmesi |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
6 |
Ceza muhakemesinde insan hakları
Kişi dokunulmazlığı, kişi hürriyeti ve güvenliği, kanun önünde eşitlik, din ve vicdan hürriyeti, düşünce ve kanaat hürriyeti |
Öğrenciler için hazırlanmış olan notların çalışılması; kaynakların ilgili sayfalarının çalışılması |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
7 |
Ceza muhakemesinin ilkeleri
Hukuk devleti ilkesi, insan haysiyetinin korunması ilkesi, işkence yasağı, adil yargılanma hakkı |
Öğrenciler için hazırlanmış olan notların çalışılması; kaynakların ilgili sayfalarının çalışılması |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
8 |
Ara Sınav |
|
|
|
9 |
Bağımsız ve tarafsız hakim ilkesi, meram anlatma ilkesi, şüpheden sanık yararlanır ilkesi, halka açıklık ilkesi, özel hayatın gizliliği ilkesi |
Öğrenciler için hazırlanmış olan notların çalışılması; kaynakların ilgili sayfalarının çalışılması |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
10 |
II. Pratik Çalışma |
Önceden dağıtılan pratik çalışmanın öğrenciler tarafından çözümlenmesi |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
11 |
Muhakemenin yürüyüşüne ilişkin insan hakları ve bu hakların ihlalinin sonuçları
Ceza muhakemesi teşkilatı |
Öğrenciler için hazırlanmış olan notların çalışılması; kaynakların ilgili sayfalarının çalışılması |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
12 |
Ceza muhakemesine katılan kişiler
Hakim
Hakimin madde ve yer bakımından yetkileri |
Öğrenciler için hazırlanmış olan notların çalışılması; kaynakların ilgili sayfalarının çalışılması |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
13 |
Savcı
5271 sayılı CMK’da savcı modeli |
Öğrenciler için hazırlanmış olan notların çalışılması; kaynakların ilgili sayfalarının çalışılması |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
14 |
Mağdur, suçtan zarar gören, katılan
Şahsi hak davacısı
Şüpheli-sanık |
Öğrenciler için hazırlanmış olan notların çalışılması; kaynakların ilgili sayfalarının çalışılması |
Problem sunumu, soru-cevap |
|
15 |
III. Pratik Çalışma ve I. Yarı Yıl Genel Değerlendirme Dersi |
Önceden dağıtılan pratik çalışmanın öğrenciler tarafından çözümlenmesi |
Problem sunumu, soru-cevap |
|
16/17 |
Dönem sonu sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Toroslu-Feyzioğlu,Ceza Muhakemesi Hukuku, Savaş Yayınevi, Ankara 2012
Soyaslan, Ceza Muhakemesi Hukuku, Savaş yayınları, Ankara, 2012
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mesleki yabancı dil derslerini takip etmek suretiyle bir yabancı dilde hukuk alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilme |
2 |
|
2 |
Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme |
4 |
|
3 |
Genel hukuk alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme |
4 |
|
4 |
Kanunlaştırma süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, yaptırım işlemleri, hukuk kuramlarının yürürlüğe girmesi ve uygulanması konularında temel bilgilere sahip olma |
3 |
|
5 |
Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kurallarına hâkim olma ve bu kuralları yorumlayabilme |
2 |
|
6 |
Ülkenin idari teşkilatında kaymakam, vali, emniyet müdürü, mülkiye müfettişi vb. görevler üstlenebilme; bankacılık ve finans gibi alanlarda üst düzeyde görevler alabilme |
5 |
|
7 |
Hukuk sistemlerine, kurallarına ve yorum yöntemlerine ilişkin teorik bilgilere sahip olma |
4 |
|
8 |
Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini bilme |
2 |
|
9 |
Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararlarını, bunların gelişimini ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdar olma |
4 |
|
10 |
Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme |
3 |
|
11 |
Hukuk Fakültesi mezunu olarak hakimlik, savcılık, avukatlık, noterlik, hukuk müşavirliği gibi faaliyetlerde bulunabilmesi. |
5 |
|
12 |
Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde genel hukuk bilgisine sahip olma |
3 |
|
13 |
Hukukun temel kavramlarında temel bilgileri anlama ve kullanabilme; hukuki ve normatif araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulundurup, stratejik yaklaşım geliştirebilme |
3 |
|
14 |
Günlük olaylara karşı objektif ve adil tutumlar içerisinde olması, hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet, etik ve disiplin anlayışına sahip olması. |
3 |
|
15 |
Hukuku insanlığın ihtiyaçları doğrultusunda sorgulayabilecek, eleştirebilecek ve geliştirebilecek bir dünya görüşüne sahip olması |
3 |
|
16 |
Yazılı ve sözlü iletişim kurabilme; bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme; ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilen, alternatif çözümler üretebilen, bilgileri analiz eden ve inisiyatif kullanabilen yetkinlikte olma |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
16 |
3 |
48 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
2 |
32 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
2 |
2 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 102 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|