|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türk Hukuk Tarihi |
|
Dersin Kodu |
: |
HK 223 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. AYBARSPAMİR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1.İslamiyetten önceki dönemde Türk devletlerinde uygulanan hukuki rejim hakkında bilgi sahibi olur.
2. Örfi hukukun hukuk sistemi üzerindeki yerini açıklayabilir.
3. İslam dininin kabul edilmesinin Türk hukuku üzerindeki etkisini bilir.
4. İslam hukuk sisteminin temllerinitanımlayabilir.
5. Tanzimat dönemine kadar Osmanlı Devleti´nde uygulanan şer-i ve örfi hukuku öğrenir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Türklerin İslamiyeti kabul etmesinden önceki dönemde Türk devletlerinde uygulanan hukuk ve bunun dini ve örfi kökenlerinin neler olduğu; Türklerin İslam dinini kabul etmeleri ve İslam hukukunun Türk hukukuna etkileri; İslam hukukunun kaynakları ve uygulanması ile Taznzimat Fermanı dönemine kadar Osmanlı Devleti´nde uygulanan hukuk hakkında öğrencilerin bilgi sahibi olmalarını sağlayarak ülkemizde uygulanan hukuk sisteminin temellerini ortaya koymaya çalışmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
İslamiyet´ten önceki dönemde Türk hukuku; kaynaklar, Hun Devleti ve hukuku, Göktürk Devleti ve hukuku, Uygur Devleti ve hukuku, Türklerin İslamiyet´ten önce kabul etmiş oldukları dinler; İslamiyet´ten sonraki dönemde Türk hukuku; İslam hukuku, tanzimat dönemine kadar Osmanlı Devleti’nin kamu hukuku ve örgütü. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İslamiyet öncesi Türk hukuku
|
Türk Hukuk Tarihi Kitabı (s. 3-30)
|
Ders Anlatımı, soru-cevap
|
|
2 |
İslam hukuku ve kaynakları
|
Türk Hukuk Tarihi Kitabı (s. 31-43)
|
Ders Anlatımı, soru-cevap
|
|
3 |
İslam hukukunun teşekkülü ve içtihat hukuku
|
Türk Hukuk Tarihi Kitabı (s. 43-64)
|
Ders Anlatımı, soru-cevap
|
|
4 |
Genel olarak Osmanlı Devleti´nde hukuk
|
Türk Hukuk Tarihi Kitabı (s. 67-100)
|
Ders Anlatımı, soru-cevap
|
|
5 |
Osmanlı Devleti´nin yapısı ve işleyişi
|
Türk Hukuk Tarihi Kitabı (s. 103-125)
|
Ders Anlatımı, soru-cevap
|
|
6 |
Osmanlı dönemi uygulaması
|
Türk Hukuk Tarihi Kitabı (s. 127-144)
|
Ders Anlatımı, soru-cevap
|
|
7 |
Osmanlı´da gayrimüslimler
|
Türk Hukuk Tarihi Kitabı (s. 147-157)
|
Ders Anlatımı, soru-cevap
|
|
8 |
Ara sınav
|
|
|
|
9 |
Ceza hukuku ve ceza sisteminde suçun unsurları
|
Türk Hukuk Tarihi Kitabı (s. 159-180)
|
Ders Anlatımı, soru-cevap
|
|
10 |
Ceza ve çeşitleri ile cezayı ortadan kaldıran nedenler
|
Türk Hukuk Tarihi Kitabı (s. 181-187)
|
Ders Anlatımı, soru-cevap
|
|
11 |
Ceza hukukunda suçlar ve çeşitleri
|
Türk Hukuk Tarihi Kitabı (s. 187-208)
|
Ders Anlatımı, soru-cevap
|
|
12 |
Kişiler hukuku
|
Türk Hukuk Tarihi Kitabı (s. 215-232)
|
Ders Anlatımı, soru-cevap
|
|
13 |
Tüzel kişiler ve temsil
|
Türk Hukuk Tarihi Kitabı (s. 233-238)
|
Ders Anlatımı, soru-cevap
|
|
14 |
Örnek problem Çözümü |
|
Ders Anlatımı, soru-cevap
|
|
15 |
Örnek problem Çözümü |
|
Ders Anlatımı, soru-cevap
|
|
16/17 |
Dönem sonu sınavı
|
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Prof. Dr. Mehmet Akif AYDIN:
Türk Hukuk Tarihi, 3. Baskı, Beta Kitabevi, İstanbul, 1999.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mesleki yabancı dil derslerini takip etmek suretiyle bir yabancı dilde hukuk alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilme |
1 |
|
2 |
Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme |
1 |
|
3 |
Genel hukuk alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme |
1 |
|
4 |
Kanunlaştırma süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, yaptırım işlemleri, hukuk kuramlarının yürürlüğe girmesi ve uygulanması konularında temel bilgilere sahip olma |
3 |
|
5 |
Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kurallarına hâkim olma ve bu kuralları yorumlayabilme |
3 |
|
6 |
Ülkenin idari teşkilatında kaymakam, vali, emniyet müdürü, mülkiye müfettişi vb. görevler üstlenebilme; bankacılık ve finans gibi alanlarda üst düzeyde görevler alabilme |
1 |
|
7 |
Hukuk sistemlerine, kurallarına ve yorum yöntemlerine ilişkin teorik bilgilere sahip olma |
4 |
|
8 |
Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini bilme |
5 |
|
9 |
Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararlarını, bunların gelişimini ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdar olma |
1 |
|
10 |
Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme |
2 |
|
11 |
Hukuk Fakültesi mezunu olarak hakimlik, savcılık, avukatlık, noterlik, hukuk müşavirliği gibi faaliyetlerde bulunabilmesi. |
1 |
|
12 |
Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde genel hukuk bilgisine sahip olma |
1 |
|
13 |
Hukukun temel kavramlarında temel bilgileri anlama ve kullanabilme; hukuki ve normatif araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulundurup, stratejik yaklaşım geliştirebilme |
2 |
|
14 |
Günlük olaylara karşı objektif ve adil tutumlar içerisinde olması, hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet, etik ve disiplin anlayışına sahip olması. |
1 |
|
15 |
Hukuku insanlığın ihtiyaçları doğrultusunda sorgulayabilecek, eleştirebilecek ve geliştirebilecek bir dünya görüşüne sahip olması |
2 |
|
16 |
Yazılı ve sözlü iletişim kurabilme; bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme; ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilen, alternatif çözümler üretebilen, bilgileri analiz eden ve inisiyatif kullanabilen yetkinlikte olma |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 86 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.44 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|