|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Roma Hukuku 2 |
|
Dersin Kodu |
: |
HK 196 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. ÖMER KORKUT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Mevcut hukuk kural ve kavramlarının günümüze dek geçirdiği değişimleri öğrenir.
Mevcut hukukumuz ve Roma Hukuku sisteminin oluşum ve gelişiminde etkili olan hukuk anlayışını kazanır.
Ülkemizle aynı hukuk sistemine dahil olan diğer ülkelerle ortak hukuk bağlarını değerlendirebilir ve bunu tesis edebilme yeteneğine sahip olur.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Roma İmparatorluğunun kuruluşundan günümüze dek hukuk kurum, kural ve kavramlarının ortaya çıkışı, gelişmesi ve günümüz hukukuna etkisi ile bu gelişime etkileri, bu bağlamda Roma hukuku kurallarının, Borçlar ve Eşya hukuku başta olmak üzere, özel hukuka etkileri ve mevcut hukuk kurallarımızla karşılaştırmalı olarak incelenmesi. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Roma borçlar hukuku, genel olarak borç ilişkisi, borç kavramı ve borcun unsurları, borcun konusu, borçların doğuşu, borçların kaynakları, Roma hukukunun sözleşmeler sistemi, borçların sona ermesi.
Roma eşya hukuku, ayni hak kavramı, ayni hakların nitelikleri, konusu ve çeşitleri, mülkiyet, mülkiyet hakkının içerdiği yetkiler, mülkiyet hakkının kapsamı ve sınırları, zilyetlik, mülkiyetin kazanılması yolları, mülkiyetin korunması, sınırlı ayni haklar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Roma Hukukunun günümüzdeki önemi,
|
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
2 |
Hukuk İşlem Kavramı |
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
3 |
Hukuki işlem ehliyeti, geçerlilik koşulları |
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
4 |
Hukuki sonuç, Hukuki işlemlerin istisnai unsurları |
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
5 |
Hukuki işlemlerde temsil |
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
6 |
Hukuki işlemlerin hükümsüzlük nedenleri |
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
7 |
Haksız fiiller ve Haksız fiil benzerleri |
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
8 |
Arasınav |
|
|
|
9 |
Roma Usul ve İcra hukukunun genel esasları |
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
10 |
Özel Yargılama sistemi, Legis actio usulü |
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
11 |
Özel Yargılama sistemi, Formula usulü |
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
12 |
Sistem dışı yargılama |
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
13 |
Sistem dışı yargılama, özel yargılama usulleri |
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
14 |
Eşya Hukuku ve ayni haklar, Zilyetlik |
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
15 |
Mülkiyet hakkı, Sınırlı ayni haklar |
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
16/17 |
Dönem sonu sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Çelebican, Ö. K.: Roma Hukuku, 14. Basım, Ankara 2010.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Umur, Z.: Roma Hukuku Ders Notları, 3. Bası, İstanbul 2010
Erdoğmuş, B.: Roma Eşya Hukuku, İstanbul 2009
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mesleki yabancı dil derslerini takip etmek suretiyle bir yabancı dilde hukuk alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilme |
4 |
|
2 |
Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme |
3 |
|
3 |
Genel hukuk alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme |
4 |
|
4 |
Kanunlaştırma süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, yaptırım işlemleri, hukuk kuramlarının yürürlüğe girmesi ve uygulanması konularında temel bilgilere sahip olma |
4 |
|
5 |
Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kurallarına hâkim olma ve bu kuralları yorumlayabilme |
3 |
|
6 |
Ülkenin idari teşkilatında kaymakam, vali, emniyet müdürü, mülkiye müfettişi vb. görevler üstlenebilme; bankacılık ve finans gibi alanlarda üst düzeyde görevler alabilme |
3 |
|
7 |
Hukuk sistemlerine, kurallarına ve yorum yöntemlerine ilişkin teorik bilgilere sahip olma |
3 |
|
8 |
Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini bilme |
5 |
|
9 |
Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararlarını, bunların gelişimini ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdar olma |
4 |
|
10 |
Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme |
4 |
|
11 |
Hukuk Fakültesi mezunu olarak hakimlik, savcılık, avukatlık, noterlik, hukuk müşavirliği gibi faaliyetlerde bulunabilmesi. |
5 |
|
12 |
Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde genel hukuk bilgisine sahip olma |
4 |
|
13 |
Hukukun temel kavramlarında temel bilgileri anlama ve kullanabilme; hukuki ve normatif araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulundurup, stratejik yaklaşım geliştirebilme |
5 |
|
14 |
Günlük olaylara karşı objektif ve adil tutumlar içerisinde olması, hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet, etik ve disiplin anlayışına sahip olması. |
4 |
|
15 |
Hukuku insanlığın ihtiyaçları doğrultusunda sorgulayabilecek, eleştirebilecek ve geliştirebilecek bir dünya görüşüne sahip olması |
3 |
|
16 |
Yazılı ve sözlü iletişim kurabilme; bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme; ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilen, alternatif çözümler üretebilen, bilgileri analiz eden ve inisiyatif kullanabilen yetkinlikte olma |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 58 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.32 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|