Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Özgün Kitap Tasarımı

Dersin Kodu : GRS309

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. OYA TÜRE AYGÜN
Öğr.Gör. DERVİŞ İLKER GÜL

Dersin Öğrenme Kazanımları : Tasarım problemlerini kitap formatında çözme aşamasını tanıyacaktır.
Problemi analiz eder ve gerekli araştırmaları yapar.
Eskiz ve maketlerle olası çözümlere dair fikir üretir.
Geliştirdiği fikirler arasından konuya en uygun olanını bulur ve uygular.
Fikre uygun baskı tekniklerini dener.
Geliştirilen fikirleri uygulamada çeşitli basım ve çoğaltım tekniklerini etkin olarak kullanabilecektir
Bu teknikleri fikri görselleştirmeye yönelik kullanır.
Fikir eskizinde tasarlanan görsele ulaşır

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu ders kapsamında, el yazması kitaptan, basılı kitaba gelişim aşamaları irdelenmektedir. Amaç öğrencilerin kağıdın icadından ileri baskı tekniklerinin gelişimine, kodeksten, tipografideki gelişmelere kitabın tarihsel serüveni hakkında bilgi sahibi olması ve kitap tasarımının incelikleri konusunda uygulamalı çalışmalar yapmasıdır.

Dersin İçeriği : Kitap tasarımının temel ilkeleri. Tipografik yaklaşım ve okunabilirlik ölçütleri. Sayfa düzeni ve sayfa örgüleri. Ciltleme yöntemleri. Kitap üretim teknolojisi.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Ç.Ü. Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Bölümü Atölyesi


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dersin tanıtımı,amacı,işleniş biçimi ve örnekler. Örnek İnceleme, Uygulama, Araştırma Anlatım, Gösterim, Uygulama.
2 Konu belirleme ve bu konuda teorik ve uygulamalı araştırma. Örnek İnceleme, Uygulama, Araştırma Anlatım, Gösterim, Uygulama.
3 Yapılan araştırmaların eskiz haline getirilmesi Eskiz Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
4 Eskiz çalışmaları Eskiz Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
5 Eskiz çalışmaları Eskiz Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
6 Deneysel örnekler: Farklı tekniklerin ayrı ayrı ve bir arada kullanılmasına dayanan uygulamalar üzerinde çalışmalar Tasarım Çalışmaları Anlatım, Gösterim, Uygulama.
7 Deneysel örnekler: Farklı tekniklerin ayrı ayrı ve bir arada kullanılmasına dayanan uygulamalar üzerinde çalışmalar Tasarım Çalışmaları Anlatım, Gösterim, Uygulama.
8 Ara Sınav Ara Sınav Ara Sınav
9 Farklı malzeme ve kağıt türlerinin araştırılması, denenmesi Örnek İnceleme, Uygulama, Araştırma Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
10 Kitabı biçimlendirme ve boyutlandırma çalışmaları, maket çalışması Tasarım Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
11 Tasarım Uygulamaları Tasarım Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
12 Tasarım Uygulamaları Tasarım Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
13 Tasarım Uygulamaları Tasarım Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
14 Uygulamaların tamamlanarak el yapımı kitap formatına dönüştürülmesi: Harman ve cilt teknikleri Tasarım Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
15 Uygulamalar üzerinde tartışma ve değerlendirme, Uygulamaların sunuşu Tasarım Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
16/17 Final Sınavı Final Sınavı Final Sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Febvre, L.Martin, H.-J. 2000. Kitabın Doğuşu, İstanbul: Avcıol Basım Yayın ISBN 975 7429-22-8Becer, E.1997. İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Yayıncılık. ISBN 975 7501-09-3 Berger, J. 1984. Görme Biçimleri. İstanbul: Metis Yayınları. Kıran A.- Kıran Z. Yazınsal Okuma Süreçleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık Veysel, K. Dilin İşlevleri ve İletişim. İstanbul: Papatya Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 3 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sanat ve Tasarımın temel elemanlarını ve ilkelerini tanıma. 5
2 Grafik tasarım uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslar arası sanatsal, kültürel unsurları tanıma. 4
3 Görsel iletişimin teknolojik gelişmelerine paralel olarak, uygulamalarında kullanabilecek düzeyde yenilikleri takip etme ve değerlendirme. 3
4 Kitle iletişim ortamları, iletişim yöntemleri ve iletişim öğelerini tanımlama. 3
5 Sanat ve tasarımın temel ölçütlerini kullanarak, görsel iletişim sorunları için yaratıcı, özgün, ekonomik, estetik alternatif taslaklar hazırlama. 5
6 Alanına ilişkin bilgileri, farklı disiplinlerin bilgileri ile birlikte kullanma. 5
7 Alanındaki bilgileri izleyebilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dili kullanma. 0
8 Tasarlama sürecinde farklı malzeme, boya ve teknolojik araç gereçleri kullanma. 5
9 Araştırma, bilgiye ulaşma ve diyalektik yapabilme yöntem ve tekniklerini kullanma. 3
10 Bilgi ve iletişim teknolojilerini hem öğrenme sürecinde hem de tasarlama sürecinde etkin biçimde kullanma. 5
11 Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerlere karşı sorumlu bir yurttaş olma. 1
12 Bireysel ve grup halinde etkin çalışabilme ve sorumluluk alma. 2
13 Zamanı verimli kullanarak, planlı, titiz ve disiplinli değerlendirme. 3
14 Okuma, okuduğunu anlama ve yorumlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. 4
15 Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahip olma. 0
16 Meslektaşları, işverenleri ve hizmet sunduğu bireyler ile sağlıklı iletişim kurma. 0
17 Çevreyi koruma, mesleğinin etik ve hukuksal değerlerini savunma konusunda bireysel ve mesleki itina gösterme. 2
18 Grafik Tasarım mesleğinin toplumsal yaşam içindeki yerini ve önemini ayırt etme. 1
19 Dilini doğru yazma, kullanma ve tasarımlarında bu konuda sorumluluk gösterme. 3
20 işlevini yerine getirebilen, iletişimini gerçekleştiren ve hedef kitleye ulaşabilen tasarımlar yaratma. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 4 6 24
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 8 24
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 106
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.24
Dersin AKTS Kredisi: 4