|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Özgün Kitap Tasarımı |
|
Dersin Kodu |
: |
GRS309 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. OYA TÜRE AYGÜN Öğr.Gör. DERVİŞ İLKER GÜL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tasarım problemlerini kitap formatında çözme aşamasını tanıyacaktır. Problemi analiz eder ve gerekli araştırmaları yapar. Eskiz ve maketlerle olası çözümlere dair fikir üretir. Geliştirdiği fikirler arasından konuya en uygun olanını bulur ve uygular. Fikre uygun baskı tekniklerini dener. Geliştirilen fikirleri uygulamada çeşitli basım ve çoğaltım tekniklerini etkin olarak kullanabilecektir Bu teknikleri fikri görselleştirmeye yönelik kullanır. Fikir eskizinde tasarlanan görsele ulaşır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu ders kapsamında, el yazması kitaptan, basılı kitaba gelişim aşamaları irdelenmektedir. Amaç öğrencilerin kağıdın icadından ileri baskı tekniklerinin gelişimine, kodeksten, tipografideki gelişmelere kitabın tarihsel serüveni hakkında bilgi sahibi olması ve kitap tasarımının incelikleri konusunda uygulamalı çalışmalar yapmasıdır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kitap tasarımının temel ilkeleri. Tipografik yaklaşım ve okunabilirlik ölçütleri. Sayfa düzeni ve sayfa örgüleri. Ciltleme yöntemleri. Kitap üretim teknolojisi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Ç.Ü. Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Bölümü Atölyesi |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin tanıtımı,amacı,işleniş biçimi ve örnekler. |
Örnek İnceleme, Uygulama, Araştırma |
Anlatım, Gösterim, Uygulama. |
|
2 |
Konu belirleme ve bu konuda teorik ve uygulamalı araştırma. |
Örnek İnceleme, Uygulama, Araştırma |
Anlatım, Gösterim, Uygulama. |
|
3 |
Yapılan araştırmaların eskiz haline getirilmesi |
Eskiz Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
4 |
Eskiz çalışmaları |
Eskiz Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
5 |
Eskiz çalışmaları |
Eskiz Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
6 |
Deneysel örnekler: Farklı tekniklerin ayrı ayrı ve bir arada kullanılmasına dayanan uygulamalar üzerinde çalışmalar |
Tasarım Çalışmaları |
Anlatım, Gösterim, Uygulama. |
|
7 |
Deneysel örnekler: Farklı tekniklerin ayrı ayrı ve bir arada kullanılmasına dayanan uygulamalar üzerinde çalışmalar |
Tasarım Çalışmaları |
Anlatım, Gösterim, Uygulama. |
|
8 |
Ara Sınav |
Ara Sınav |
Ara Sınav |
|
9 |
Farklı malzeme ve kağıt türlerinin araştırılması, denenmesi |
Örnek İnceleme, Uygulama, Araştırma |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
10 |
Kitabı biçimlendirme ve boyutlandırma çalışmaları, maket çalışması |
Tasarım Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
11 |
Tasarım Uygulamaları |
Tasarım Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
12 |
Tasarım Uygulamaları |
Tasarım Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
13 |
Tasarım Uygulamaları |
Tasarım Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
14 |
Uygulamaların tamamlanarak el yapımı kitap formatına dönüştürülmesi: Harman ve cilt teknikleri |
Tasarım Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
15 |
Uygulamalar üzerinde tartışma ve değerlendirme, Uygulamaların sunuşu |
Tasarım Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı
|
Final Sınavı |
Final Sınavı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Febvre, L.Martin, H.-J. 2000. Kitabın Doğuşu, İstanbul: Avcıol Basım Yayın ISBN 975 7429-22-8Becer, E.1997. İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Yayıncılık. ISBN 975 7501-09-3
Berger, J. 1984. Görme Biçimleri. İstanbul: Metis Yayınları.
Kıran A.- Kıran Z. Yazınsal Okuma Süreçleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
Veysel, K. Dilin İşlevleri ve İletişim. İstanbul: Papatya Yayıncılık.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sanat ve Tasarımın temel elemanlarını ve ilkelerini tanıma. |
5 |
|
2 |
Grafik tasarım uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslar arası sanatsal, kültürel unsurları tanıma. |
4 |
|
3 |
Görsel iletişimin teknolojik gelişmelerine paralel olarak, uygulamalarında kullanabilecek düzeyde yenilikleri takip etme ve değerlendirme. |
3 |
|
4 |
Kitle iletişim ortamları, iletişim yöntemleri ve iletişim öğelerini tanımlama. |
3 |
|
5 |
Sanat ve tasarımın temel ölçütlerini kullanarak, görsel iletişim sorunları için yaratıcı, özgün, ekonomik, estetik alternatif taslaklar hazırlama. |
5 |
|
6 |
Alanına ilişkin bilgileri, farklı disiplinlerin bilgileri ile birlikte kullanma. |
5 |
|
7 |
Alanındaki bilgileri izleyebilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dili kullanma. |
0 |
|
8 |
Tasarlama sürecinde farklı malzeme, boya ve teknolojik araç gereçleri kullanma. |
5 |
|
9 |
Araştırma, bilgiye ulaşma ve diyalektik yapabilme yöntem ve tekniklerini kullanma. |
3 |
|
10 |
Bilgi ve iletişim teknolojilerini hem öğrenme sürecinde hem de tasarlama sürecinde etkin biçimde kullanma. |
5 |
|
11 |
Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerlere karşı sorumlu bir yurttaş olma. |
1 |
|
12 |
Bireysel ve grup halinde etkin çalışabilme ve sorumluluk alma. |
2 |
|
13 |
Zamanı verimli kullanarak, planlı, titiz ve disiplinli değerlendirme. |
3 |
|
14 |
Okuma, okuduğunu anlama ve yorumlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. |
4 |
|
15 |
Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahip olma. |
0 |
|
16 |
Meslektaşları, işverenleri ve hizmet sunduğu bireyler ile sağlıklı iletişim kurma. |
0 |
|
17 |
Çevreyi koruma, mesleğinin etik ve hukuksal değerlerini savunma konusunda bireysel ve mesleki itina gösterme. |
2 |
|
18 |
Grafik Tasarım mesleğinin toplumsal yaşam içindeki yerini ve önemini ayırt etme. |
1 |
|
19 |
Dilini doğru yazma, kullanma ve tasarımlarında bu konuda sorumluluk gösterme. |
3 |
|
20 |
işlevini yerine getirebilen, iletişimini gerçekleştiren ve hedef kitleye ulaşabilen tasarımlar yaratma. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
4 |
6 |
24 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
8 |
24 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 106 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.24 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|