|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türk Din Musikisi 2 |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS320 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. SÜLEYMAN TUNA |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenciler müziğin toplumsal etkilerini kavrar. Dini müziğin doğuşunu tarihsel süreç içinde açıklar. Sık kullanılan cami ve tekke müziği örneklerini öğrenir. Bu örnekleri sunma becerisi kazanır. Müziğin ruhsal etkileri hakkında fikir sahibi olur. Müzik türlerini rahatlıkla ayırd eder.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dini Türk müziğinin gelişimi ve türlerini incelemek.
Cami ve tekke müziği türlerini tanıtmak.
Bunları örneklendirip öğretmek.
Öğrencinin alanla ilgili repertuarını geliştirmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Türk müziği, tarihçesi, türleri, dini versiyonları, örnek notalar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İslam’da müzik sanatının toplumsal analizi |
Yok |
Anlatım |
|
2 |
Türklerde İslamiyet öncesi müzik ve müzikal çevre |
Araştırma |
Anlatım |
|
3 |
İslamiyet´in kabulünden günümüze Türk müziğinin gelişimi |
Araştırma |
Anlatım |
|
4 |
Dini musikinin doğuşu |
Araştırma |
Anlatım |
|
5 |
İlk sufiler ve sema |
Araştırma |
Anlatım |
|
6 |
Musikinin çeşitli etkileri |
Araştırma |
Anlatım |
|
7 |
Musikinin çeşitleri |
Araştırma |
Anlatım |
|
8 |
Ara sınavı |
Genel terkrar |
Test |
|
9 |
Örnek eser icrası |
Yok |
Birlikte icra |
|
10 |
Dinleyene göre musikinin nevileri |
Araştırma |
Anlatım |
|
11 |
Sema konusunda teoriler |
Araştırma |
Anlatım |
|
12 |
Çok kullanılan cami ve tekke musikisi formlarından örnekler |
Konu tekrarı |
Birlikte icra |
|
13 |
Çok kullanılan cami ve tekke musikisi formlarından örnekler |
Eser tekrarı |
Birlikte icra |
|
14 |
Çok kullanılan cami ve tekke musikisi formlarından örnekler |
Eser tekrarı |
Birlikte icra |
|
15 |
Çok kullanılan cami ve tekke musikisi formlarından örnekler |
Eser tekrarı |
Birlikte icra |
|
16/17 |
Final sınavı |
Genel tekrar |
Sözlü sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Özalp, M.Nazmi; Türk Musikisi Beste Formları, TRT Genel Sekr. Bas. ve Yay. Md.lüğü Yay., Ankara 1992
Özalp, M. Nazmi; Türk Musikisi Tarihi, MEB Yay. İstanbul 2000, c.I-II
Selçuk, Hayri; Yunus Divanı, Üç Dal Neşr. İst. 1972
Uludağ, Süleyman; İslam Açısından Musiki ve Sema, Marifet Yay., İst., 1999
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
TRT Müzik Dairesi Notaları
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
0 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
2 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
4 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
2 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
1 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
1 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
1 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
5 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
2 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
2 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
0 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
5 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
4 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
3 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
4 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
12 |
1 |
12 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
6 |
6 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
6 |
6 |
|
Toplam İş Yükü: | 56 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.24 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|