|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Osmanlı Mimarlığı Ve Sanatı |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS438 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. M.GÖZDE RAMAZANOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
osmanlı mimarlığının ürünlerini tanır, yapı tip ve türlerine göre tanıyabilir ve anlatabilir. Osmanlı sanatının eserlerini tanır, sanat ürünü eseleri türlerine göre sınıflayabilir ve özelliklerini tanımlayabilir. Tipik ve atipik özellikleri ayırt edebilir Osmanlı Mimarlığının ve bezemesinin farklı dönemlerinde yapılan eserlerin analizini yapabilir. Osmanlı sanatının önde gelen sanatçılarının isimlerini, ayırt edici özelliklerini bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Osmnalı Mimarlığını ve Sanatını tanımak, tanıtabilmek. Dünya mimarlığı içindeki yerini bilmek. Kültür Mimarlık ve sanatın bütün olduğunu anlayabilmek. Osmanlı mimarlığı ve sanatının özelliklerini dönemlerine göre ayırabilmek, tanımlamak, anlatmak. Yapıları ve yapıtları arkaplanıyla sorgulayabilmek. Estetik duygunun gelişmesi. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Osmanlı mimarlığı ve sanatı ele alınmaktadır |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
ilahiyat fakültesi teknik donanımlı derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
temel tanımlar, yaptı tpleri, türleri, terminolojiye giriş |
Literatür taraması |
Anlatım, Örneklem |
|
2 |
temel tanımlar |
konuyla ilgili makale okuma |
Anlatım, gösterme, tartışma |
|
3 |
Osmanlı Mimarlığının erken dönemi, yapı türleri, tipleri |
konuyla ilgili makale okuma |
Anlatım, gösterme, tartışma |
|
4 |
Osmanlı Mimarlığının erken dönemi, bezeme, teknoloji, yapı örnekleri |
konuyla ilgili makale okuma |
Anlatım, gösterme, tartışma |
|
5 |
Osmanlı Mimarlığının Klasik dönemi, Fatih Sultan Mehmet ve İstanbul´un fethiyle hızlanan değişim |
konuyla ilgili makale okuma |
Anlatım, gösterme, tartışma |
|
6 |
Osmnalı Mimarlığının klasik dönemi: Mimar Sinan Dönemi |
konuyla ilgili makale okuma |
Anlatım, gösterme, tartışma |
|
7 |
sınav |
sınav hazırlığı |
klasik sınav |
|
8 |
Osmnalı Mimarlığının klasik dönemi: Mimar Sinan Dönemi, mimari bezeme, örnekler |
konuyla ilgili makale okuma |
Anlatım, gösterme, tartışma |
|
9 |
Osmanlı Mimarlığında Sinan sonrasi klasik dönem |
konuyla ilgili makale okuma |
Anlatım, gösterme, tartışma |
|
10 |
Osmanlı Mimarlığının geç dönemi, Lale Devri |
konuyla ilgili makale okuma |
Anlatım, gösterme, tartışma |
|
11 |
Osmanlı Mimarlığının geç dönemi, mimarlık, bezeme ve değişim |
konuyla ilgili makale okuma |
Anlatım, gösterme, tartışma |
|
12 |
Örneklerle Osmanlı Sanatına genel bakış |
konuyla ilgili makale okuma |
Anlatım, gösterme, tartışma |
|
13 |
Osmanlı konut mimarisi: evler ve saraylar |
konuyla ilgili makale okuma |
Anlatım, gösterme, tartışma |
|
14 |
teknik gezi |
yok |
Anlatım, gösterme, tartışma |
|
15 |
Türkiye´de 1. Ulusal Mimarlık akımı |
konuyla ilgili makale okuma |
Anlatım, gösterme, tartışma |
|
16/17 |
SINAV |
sınav hazırlığı |
klasik sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Turgut Cansever, İslâm’da Şehir ve Mimari, Timaş Yay
Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, Remzi Yayınevi
Oktay Aslanapa, Osmanlı Devri Mimarisi, İnkılap Kitabevi,
Aslanapa, Oktay, Türk Sanatı : Başlangıcından Beylikler Devrinin Sonuna Kadar, Kültür Bakanlığı Yay.
Kuban, Doğan, Türk Barok Mimarisi Hakkında Bir Deneme,
Dopan Kuban, Anadolu-Türk Mimarisinin Kaynak ve Sorunları,
Ayda Arel, Onsekizinci Yüzyıl İstanbul Mimarisinde Batılaşma Süreci
Mustafa Cezar, Sanatta Batılılaşma ve Osman Hamdi Bey
Gülru Necipoğlu, 15. ve 16. Yüzyılda Topkapı Sarayı - Mimarî, Tören ve İktidar, YKY
Gözde Ramazanoğlu, Mimar Sinan´da Tezyinat Anlayışı, Kültür Bak. yay.
Anonim, Erken Osmanlı Sanatı Beyliklerin Mirası Akdeniz´de İslam Sanatı, Arkeoloji ve Sanat Yay.
İslam Ansiklopedisi (DİA), İslam Ansiklopedisi (MEB), Türkler Ansiklopedisi, Osmanlılar Ansiklopedisi ilgili maddeleri
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
1 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
2 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
3 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
2 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
0 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
0 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
0 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
5 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
0 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
0 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
0 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
3 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
0 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
0 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
0 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
12 |
1 |
12 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
4 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 47 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 1.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|