|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Control Theory |
|
Dersin Kodu |
: |
EEE326 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. İLYAS EKER Doç.Dr. İLYAS EKER |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Açık ve kapalı devre sistemleri tanımlar Sistemlerin matematiksel ifadelerini keşfeder Kontrol sistemlerinin kararlı duruma getirilmesini sağlar Kontrolcü tasarımını yapar Kapalı devre sistemlerin çalışma prensiplerini belirtir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Açık ve kapalı devre kontrol sistemlerinin çalışma prensipleri ve kapalı devre kontrol sistemlerinin kararlı çalışmalarının öğrencilere anlatılması |
|
Dersin İçeriği |
: |
Açık ve kapalı devre kontrol sistemleri, geribeslemeli kontrol sisteminin kullanımı, matematiksel modelleme, transfer fonksiyonları, durum değişken denklemleri, blok diyagramlar, performans ölçütleri, birinci ve ikinci derece sistemler, geribeslemeli sistemlerin kararlılığı, Routh-Hurwitz kriteri, bode diyagramları ve kararlılık, Nyquist kararlılık kriteri, bandgenişliği, kazanç ve faz bölgeleri, root-locus analizi ve tasarımı, durum değişkenler tekniği, kontrol edilebilirlik, gözlemlenebilirlik, kutup yerleştirme, lead-lag kontrolcü tasarımı |
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Teorik derslik derslikte, uygulamalar laboratuvarda faaliyet yapılacaktır |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Açık ve kapalı devre sistemleri ve elemanlarıi |
|
Düz Anlatım ve deneysel uygulama |
|
2 |
Kapalı devre sistemlerinin çalışma prensipleri ve kullanılması |
Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı
Uygulama çalışması ön bilgileri |
Düz Anlatım ve deneysel uygulama |
|
3 |
Transfer fonksiyonlar, kutup, sıfır, kararlılıkları, blok diyagramları |
Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı
Uygulama çalışması ön bilgileri |
Düz Anlatım ve deneysel uygulama |
|
4 |
1. 2. ve daha yüksek dereceli sistemler ve özellikleri |
Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı
Uygulama çalışması ön bilgileri |
Düz Anlatım ve deneysel uygulama |
|
5 |
Kararlılık analizleri |
Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı
Uygulama çalışması ön bilgileri |
Düz Anlatım ve deneysel uygulama |
|
6 |
Durum değişken denklemleri |
Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı
Uygulama çalışması ön bilgileri |
Düz Anlatım ve deneysel uygulamaa |
|
7 |
Kontrol edilebilirlik, gözlemlenebilirlik özellikleri |
Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı
Uygulama çalışması ön bilgileri |
Düz Anlatım ve deneysel uygulama |
|
8 |
Arasınav |
|
Yazılı sınav |
|
9 |
Model dönüşümleri ve özellikleri |
Uygulama çalışması ön bilgileri |
Düz Anlatım ve deneysel uygulama |
|
10 |
Matematiksel modelleme, düzgün ve düzgün olmayan sistemler |
Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı
Uygulama çalışması ön bilgileri |
Düz Anlatım ve deneysel uygulama |
|
11 |
Frekans aralığı ve sistemlerin özellikleri: Bode diyagramları, Kazanç ve faz bölgeleri, çalışma frekansları |
Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı
Uygulama çalışması ön bilgileri |
Düz Anlatım ve deneysel uygulama |
|
12 |
Kutup yerleştirme metodu ve özellikleri, Nyquist kararlılık kriteri ve analizi |
Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı
Uygulama çalışması ön bilgileri |
Düz Anlatım ve deneysel uygulama |
|
13 |
Kutup yerleştirme ile kontrolcü tasarımı |
Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı
Uygulama çalışması ön bilgileri |
Düz Anlatım ve deneysel uygulama |
|
14 |
Lead/lag kontrolcü tasarımı |
Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı
Uygulama çalışması ön bilgileri |
Düz Anlatım ve deneysel uygulama |
|
15 |
PID kontrolcülere giriş |
Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı
Uygulama çalışması ön bilgileri |
Düz Anlatım ve deneysel uygulama |
|
16/17 |
Final Examination |
|
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kuo, Benjamin, C., Automatic Control Systems, Prentice Hall Inc., 1995, ISBN: 0-13-312174-78
D´Azzo, J.J. and Houpis C.E., Linear Control System Analysis and Design, McGraw Hill International Editions, 1995, ISNB: 0-07-113295-3
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Ogata, K., Modern Control Engineering, Prentice Hall Inc., 2002, ISNB: 0-13-043245-8
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
• Matematik ve fiziğin, mühendisliğin temellerini oluşturan dallarında yetkinliğe sahip olma |
4 |
|
2 |
• Elektrik-elektronik mühendisliğinin temel konularındaki ana bilgilere hakim olma |
4 |
|
3 |
• Temel mühendislik ve elektrik-elektronik mühendisliği konularında edinilen bilgilerin oluşturduğu işlevsel bütünlüğü kavrama |
4 |
|
4 |
• Edinilen mesleki bilgilerden yola çıkarak problem saptama, saptanan problemi analiz edebilme |
4 |
|
5 |
• Temel mühendislik bilgilerini kullanarak verilen kuramsal bir problemi bilimsel olarak formüle edebilme ve çözebilme |
4 |
|
6 |
• Bilgisayar ve bilişim teknolojilerine yatkınlık |
2 |
|
7 |
• İngilizce olarak yazılmış, mesleği ile ilgili ya da daha genel bir bilimsel metni ana hatlarıyla anlayacak düzeyde İngilizce bilme |
4 |
|
8 |
• Elektrik-elektronik mühendisliği bilgilerini mesleğe özgü alet ve cihazlar üzerinde uygulayabilme |
4 |
|
9 |
• Bildiği bir programlama dilinde belirli bir amaca yönelik bilgisayar programı yazabilme |
4 |
|
10 |
• Gerektiğinde bireysel olarak, hedef odaklı bir çalışma programı oluşturmak suretiyle veya sorumlulukların paylaşıldığı bir grubun içinde uyumlu çalışabilme yeteneği |
4 |
|
11 |
• Bilgiye erişebilmek icin uygun kaynakları belirleme, onlara ulaşma ve verimli şekilde kullanma becerisi |
4 |
|
12 |
• Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme |
4 |
|
13 |
• Özelde mesleğinin ve genelde profesyonel hayatın gerektirdiği etik değerleri özümseme |
4 |
|
14 |
• İçinde yaşadığı toplumun, dünyanın ve çağın, bilimsel, sosyal, tarihi, ekonomik ve politik olguları hakkında farkındalık |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
6 |
84 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 144 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|