Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Control Theory

Dersin Kodu : EEE326

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. İLYAS EKER
Doç.Dr. İLYAS EKER

Dersin Öğrenme Kazanımları : Açık ve kapalı devre sistemleri tanımlar
Sistemlerin matematiksel ifadelerini keşfeder
Kontrol sistemlerinin kararlı duruma getirilmesini sağlar
Kontrolcü tasarımını yapar
Kapalı devre sistemlerin çalışma prensiplerini belirtir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Açık ve kapalı devre kontrol sistemlerinin çalışma prensipleri ve kapalı devre kontrol sistemlerinin kararlı çalışmalarının öğrencilere anlatılması

Dersin İçeriği : Açık ve kapalı devre kontrol sistemleri, geribeslemeli kontrol sisteminin kullanımı, matematiksel modelleme, transfer fonksiyonları, durum değişken denklemleri, blok diyagramlar, performans ölçütleri, birinci ve ikinci derece sistemler, geribeslemeli sistemlerin kararlılığı, Routh-Hurwitz kriteri, bode diyagramları ve kararlılık, Nyquist kararlılık kriteri, bandgenişliği, kazanç ve faz bölgeleri, root-locus analizi ve tasarımı, durum değişkenler tekniği, kontrol edilebilirlik, gözlemlenebilirlik, kutup yerleştirme, lead-lag kontrolcü tasarımı

Dersin Dili : İngilizce

Dersin Yeri : Teorik derslik derslikte, uygulamalar laboratuvarda faaliyet yapılacaktır


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Açık ve kapalı devre sistemleri ve elemanlarıi Düz Anlatım ve deneysel uygulama
2 Kapalı devre sistemlerinin çalışma prensipleri ve kullanılması Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı Uygulama çalışması ön bilgileri Düz Anlatım ve deneysel uygulama
3 Transfer fonksiyonlar, kutup, sıfır, kararlılıkları, blok diyagramları Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı Uygulama çalışması ön bilgileri Düz Anlatım ve deneysel uygulama
4 1. 2. ve daha yüksek dereceli sistemler ve özellikleri Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı Uygulama çalışması ön bilgileri Düz Anlatım ve deneysel uygulama
5 Kararlılık analizleri Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı Uygulama çalışması ön bilgileri Düz Anlatım ve deneysel uygulama
6 Durum değişken denklemleri Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı Uygulama çalışması ön bilgileri Düz Anlatım ve deneysel uygulamaa
7 Kontrol edilebilirlik, gözlemlenebilirlik özellikleri Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı Uygulama çalışması ön bilgileri Düz Anlatım ve deneysel uygulama
8 Arasınav Yazılı sınav
9 Model dönüşümleri ve özellikleri Uygulama çalışması ön bilgileri Düz Anlatım ve deneysel uygulama
10 Matematiksel modelleme, düzgün ve düzgün olmayan sistemler Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı Uygulama çalışması ön bilgileri Düz Anlatım ve deneysel uygulama
11 Frekans aralığı ve sistemlerin özellikleri: Bode diyagramları, Kazanç ve faz bölgeleri, çalışma frekansları Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı Uygulama çalışması ön bilgileri Düz Anlatım ve deneysel uygulama
12 Kutup yerleştirme metodu ve özellikleri, Nyquist kararlılık kriteri ve analizi Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı Uygulama çalışması ön bilgileri Düz Anlatım ve deneysel uygulama
13 Kutup yerleştirme ile kontrolcü tasarımı Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı Uygulama çalışması ön bilgileri Düz Anlatım ve deneysel uygulama
14 Lead/lag kontrolcü tasarımı Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı Uygulama çalışması ön bilgileri Düz Anlatım ve deneysel uygulama
15 PID kontrolcülere giriş Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı Uygulama çalışması ön bilgileri Düz Anlatım ve deneysel uygulama
16/17 Final Examination Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Kuo, Benjamin, C., Automatic Control Systems, Prentice Hall Inc., 1995, ISBN: 0-13-312174-78
 D´Azzo, J.J. and Houpis C.E., Linear Control System Analysis and Design, McGraw Hill International Editions, 1995, ISNB: 0-07-113295-3
Diğer Kaynaklar  Ogata, K., Modern Control Engineering, Prentice Hall Inc., 2002, ISNB: 0-13-043245-8


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 • Matematik ve fiziğin, mühendisliğin temellerini oluşturan dallarında yetkinliğe sahip olma 4
2 • Elektrik-elektronik mühendisliğinin temel konularındaki ana bilgilere hakim olma 4
3 • Temel mühendislik ve elektrik-elektronik mühendisliği konularında edinilen bilgilerin oluşturduğu işlevsel bütünlüğü kavrama 4
4 • Edinilen mesleki bilgilerden yola çıkarak problem saptama, saptanan problemi analiz edebilme 4
5 • Temel mühendislik bilgilerini kullanarak verilen kuramsal bir problemi bilimsel olarak formüle edebilme ve çözebilme 4
6 • Bilgisayar ve bilişim teknolojilerine yatkınlık 2
7 • İngilizce olarak yazılmış, mesleği ile ilgili ya da daha genel bir bilimsel metni ana hatlarıyla anlayacak düzeyde İngilizce bilme 4
8 • Elektrik-elektronik mühendisliği bilgilerini mesleğe özgü alet ve cihazlar üzerinde uygulayabilme 4
9 • Bildiği bir programlama dilinde belirli bir amaca yönelik bilgisayar programı yazabilme 4
10 • Gerektiğinde bireysel olarak, hedef odaklı bir çalışma programı oluşturmak suretiyle veya sorumlulukların paylaşıldığı bir grubun içinde uyumlu çalışabilme yeteneği 4
11 • Bilgiye erişebilmek icin uygun kaynakları belirleme, onlara ulaşma ve verimli şekilde kullanma becerisi 4
12 • Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme 4
13 • Özelde mesleğinin ve genelde profesyonel hayatın gerektirdiği etik değerleri özümseme 4
14 • İçinde yaşadığı toplumun, dünyanın ve çağın, bilimsel, sosyal, tarihi, ekonomik ve politik olguları hakkında farkındalık 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 6 84
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 144
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.76
Dersin AKTS Kredisi: 6