|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Circuit Theory 2 |
|
Dersin Kodu |
: |
EEE224 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. TURGUT İKİZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bu dersi başaran bir öğrenci: Fazör uzayında ac devrelerin analizini yapar, Devre analizini kolaylaştıracak devre teoremlerini fazör uzayında uygular, Aralarında karşılıklı indüktans bulunan bobinler ve/veya linear ve/veya ideal transformotör içeren devreleri analiz eder, Herhangi bir zaman değişimli kaynakla uyarılmış bir devreyi Laplace dönüşümü ile analiz eder, Bir devreyi çift terminalli alt devrelere ayırıp her bir devreye ilişkin parametreleri belirler, Parametreleri bilinen bir çift terminalli devre içeren elektrik devresini analiz eder.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Ac devrelerin fazör uzayında çözümünü tanıtmak. Ac devrelerde güç bileşenlerini kavratmak. Lineer ve ideal transformotör kavramlarını tanıtmak. Transfer fonksiyonu ve filtre kavramlarını göstermek. Laplace transform tekniği ile devre analizini kavratmak. Çift terminalli devre kavramını geliştirmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ac devrelerin fazör uzayında analizleri. Ac devrelerde güç analizi. Karşılıklı indüktans, ideal ve lineer transformotörler. Transfer fonksiyonları ve filtreler. Laplace dönüşümü ile devre analizi. Çift terminalli devreler ve çift terminalli devre parametreleri. |
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, Laboratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sinüsoidaller, fazörler, Devre elemanlarının fazör uzayında terminal eşitlikleri, empedans ve atmittans, fazör uzayında temel yasalar, Eşdeğer empedans. |
Elektrik fiziğinin gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, lab |
|
2 |
Fazör uayında nokta potansiyelleri, göz akımları, süper pozisyon, kaynak dönüşümleri, Thevenin ve Norton teoremleri |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, lab |
|
3 |
Anlık ve ortalama güç, maksimum ortalama güç transfer teoremi, etkin değer, görünür güç ve güç katsayısı, |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, lab |
|
4 |
Kompleks güç, ac güçün korunumu, güç katsayısının doğrultulması |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, lab |
|
5 |
Dengeli üç-faz gerilimler, Yıldız-yıldız bağlı devrelerin analizi, yıldız-üçgen bağlı devrelerin analizi |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, lab |
|
6 |
Üçgen-üçgen bağlı devrelerin analizi, üçgen-yıldız bağlı devrelerin analizi, Üç fazlı devrelerde güç analizi |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, lab |
|
7 |
Ara sınav |
Bütün önceki derslerin gözden geçirilmesi |
Yazılı sınav |
|
8 |
Karşılıklı indüktans, kuplajlı bobinlerde enerji, linear transformotörler, ideal transformotörler, ideal oto-transformotörler |
Faraday Yasası´nın gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, lab |
|
9 |
Transfer fonksiyonları, seri ve paralel rezonans devreleri, pasif filtreler |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, lab |
|
10 |
Bant genişliği, kalite faktörü, karmaşık bağlı bir devrenin karakteristiğinin belirlenmesi |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, lab |
|
11 |
Aktif filtreler; birinci mertebe alçak geçiren filtre, birinci mertebe yüksek geçiren filtre, Bant geçiren filtre, bant durduran filtre |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, lab |
|
12 |
Laplace transformunun tanımı, Laplace transformunun özellikleri, Ters Laplace dönüşümü |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, lab |
|
13 |
Laplace dönüşüm tekniğinin devre analizine uygulanması, komplek frekans uzayında kararlılık analizi ve devre sentezi |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, lab |
|
14 |
Empedans parametreleri, admittans parametreleri, hibrid parametreler, transmisyon parametreleri |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, lab |
|
15 |
Parametreler arasındaki ilişkiler, çift terminalli devrelerin bağlantıları, parametreleri bilinen çift terminalli devreler içeren bir devrenin analizi |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, lab |
|
16/17 |
Final sınavı |
Bütün önceki derslerin gözden geçirilmesi |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Electric Circuits, James W. Nilsson, Addison-Wesley
Elektrik Devre Analizi, Turgut İkiz, Nobel
Fundamentals of Electric Circuits, Charles K. Alexander, McGraw-Hill
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
• Matematik ve fiziğin, mühendisliğin temellerini oluşturan dallarında yetkinliğe sahip olma |
5 |
|
2 |
• Elektrik-elektronik mühendisliğinin temel konularındaki ana bilgilere hakim olma |
5 |
|
3 |
• Temel mühendislik ve elektrik-elektronik mühendisliği konularında edinilen bilgilerin oluşturduğu işlevsel bütünlüğü kavrama |
5 |
|
4 |
• Edinilen mesleki bilgilerden yola çıkarak problem saptama, saptanan problemi analiz edebilme |
5 |
|
5 |
• Temel mühendislik bilgilerini kullanarak verilen kuramsal bir problemi bilimsel olarak formüle edebilme ve çözebilme |
5 |
|
6 |
• Bilgisayar ve bilişim teknolojilerine yatkınlık |
2 |
|
7 |
• İngilizce olarak yazılmış, mesleği ile ilgili ya da daha genel bir bilimsel metni ana hatlarıyla anlayacak düzeyde İngilizce bilme |
4 |
|
8 |
• Elektrik-elektronik mühendisliği bilgilerini mesleğe özgü alet ve cihazlar üzerinde uygulayabilme |
4 |
|
9 |
• Bildiği bir programlama dilinde belirli bir amaca yönelik bilgisayar programı yazabilme |
3 |
|
10 |
• Gerektiğinde bireysel olarak, hedef odaklı bir çalışma programı oluşturmak suretiyle veya sorumlulukların paylaşıldığı bir grubun içinde uyumlu çalışabilme yeteneği |
2 |
|
11 |
• Bilgiye erişebilmek icin uygun kaynakları belirleme, onlara ulaşma ve verimli şekilde kullanma becerisi |
4 |
|
12 |
• Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme |
2 |
|
13 |
• Özelde mesleğinin ve genelde profesyonel hayatın gerektirdiği etik değerleri özümseme |
3 |
|
14 |
• İçinde yaşadığı toplumun, dünyanın ve çağın, bilimsel, sosyal, tarihi, ekonomik ve politik olguları hakkında farkındalık |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
6 |
84 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 144 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|