|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Ergonomi |
|
Dersin Kodu |
: |
TEM470 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. BEHİCE DURGUN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Ergonominin temel kavramlarını (tanım, kapsam, tarihçe ve ilişkili disiplinler) tanımlar. Sistem ve modelleme kavramlarını tanımlar; ergonomik verilerin ergonomik bilgiye dönüşmesindeki güçlüğü kavrar. Antropometrik ve biyomekanik modellemenin temel ilkelerini açıklar. İnsan -makine sistemlerinin özelliklerini açıklar; gösterge, panel ve kumandaları ergonomik açıdan değerlendirir. Ergonomide çevre ve duyuların etkisini irdeler. Mekan veya işyeri düzenlemesinde gerekli boşlukları düzenler. Yapılan işin niteliği ile enerji gereksinimini ilişkilendirir. Yorgunluk kavramını ve çeşitlerini tanımlar; kasılma tipleri ve yorgunluğu ilişkilendirir; çalışma ve dinlenme sürelerini hesaplar. İş analizi ve zaman etüdü yapar. Zararlı maddeleri, kas-iskelet sistemi hastalıklarını ve kişisel koruyucuları bilir.
Fiziksel ve zihinsel performans, stratejik plan, iç denetim, SWOT analizi kavramlarını açıklar. Performans yönetimi iş akış şemasın oluşturur. Ergonominin psikolojik ve sosyal ögelerini değerlendirir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İnsanın anatomik, antropometrik, biyomekanik, fizyolojik, bilişsel ve psikolojik gereksinimleri, yetenekleri ve sınırlılıklarıyla uyumlu olarak; özellikle tekstil mühendisliği alanında, sağlıklı, güvenli, konforlu, estetik ve sürdürülebilir ürün, sistem ve çevre tasarımı ve değerlendirmesini yapmak için gerekli temel bilgi, beceri ve tutumu edinmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Dersin içeriği: özellikle tekstil mühendisliğine vurgu yapılarak ergonomi bilgisi üzerinde yoğunlaşmıştır: Ergonomiye giriş (tanım, kapsam, tarihçe ve ilişkili disiplinler), sistem ve modelleme, insan-makine sistemleri, makine kontrollerinin tasarımı ve düzenlenmesi, duyular ve çevresel faktörler, çalışma boşluğu, fiziksel iş yükü ve enerji harcanması,yorgunluk ve mola, iş ve zaman etüdü, iş sağlığı ve güvenliği, fiziksel ve zihinsel performans, ergonominin psikolojik ve sosyal boyutları. Ayrıca, derslerde etik ve profesyonel konulara da değinilmektedir.
: |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Ergonomiye Giriş (Tanım, Kapsam, Tarihçe ve İlişkili Disiplinler) |
Ders Notları ve önerilen kaynaklar |
Anlatım, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
2 |
Sistem ve Modelleleme |
Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları |
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Örnek Olay/ Olgu, Standart derslik teknolojileri |
|
3 |
İnsan Anatomisi ve Antropometrik Modelleme |
Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları |
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Örnek Olay/ Olgu, Standart derslik teknolojileri |
|
4 |
Biyomekanik Mdelleme |
Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları |
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Örnek Olay/ Olgu, Standart derslik teknolojileri |
|
5 |
İnsan-Makine Sistemleri |
Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları |
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Örnek Olay/ Olgu, Standart derslik teknolojileri |
|
6 |
Makine Kontrollerinin Tasarımı |
Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları |
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Örnek Olay/ Olgu, Standart derslik teknolojileri |
|
7 |
Duyular ve Çevresel Faktörler |
Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları |
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Örnek Olay/ Olgu, Standart derslik teknolojileri |
|
8 |
Mekan ve İş Yeri Düzenleme, Çalışma Boşluğu |
Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları |
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Örnek Olay/ Olgu, Standart derslik teknolojileri |
|
9 |
Fiziksel İş Yükü ve Enerji Tüketimi |
Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları |
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Örnek Olay/ Olgu, Standart derslik teknolojileri |
|
10 |
ARA SINAV |
Öğrenilen bilgilerin bütünleştirilmesi |
Yazılı Sınav |
|
11 |
Yorgunluk ve Mola |
Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları |
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Örnek Olay/ Olgu, Standart derslik teknolojileri |
|
12 |
İş Düzenlemesi ve Zaman Etüdü |
Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları |
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Örnek Olay/ Olgu, Standart derslik teknolojileri |
|
13 |
İş Sağlığı ve Güvenliği: Zararlı Maddeler, Kas-İskelet Sistemi Hastalıkları, Kişisel Koruyucular |
Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları |
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Örnek Olay/ Olgu, Standart derslik teknolojileri |
|
14 |
Çalışmanın Psikolojik ve Sosyal Ögeleri, Performans Yönetimi |
Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları |
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Örnek Olay/ Olgu, Standart derslik teknolojileri |
|
15 |
Ödev Sunumları |
Araştırma-yaşam boyu öğrenme, Yazma, Okuma, Bilişim, Takım Çalışması |
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Örnek Olay/ Olgu, Standart derslik teknolojileri |
|
16/17 |
YARIYI SONU SINAVI |
Öğrenilen bilgilerin bütünleştirilmesi |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
B. Durgun, Mühendislikte Ergonomi Ders Notları ( PPT slaytlarının basılı materyali, her öğrenim yılında güncellenmektedir)
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Ergonomi çok sık güncellenen bir konu olduğu ve disiplinlerarası (sağlık bilimleri, anatomi, fizyoloji, antropometri, biyomekanik, mühendislik, psikoloji ve sosyoloji) bir karakter taşıdığı için sınırlı kaynak saymak olası değildir. Bu nedenle öğrencilerin her bir ders konusu ile ilgili kaynak araştırması yapması önerilmektedir
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme |
3 |
|
2 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme |
5 |
|
3 |
Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme |
5 |
|
4 |
Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme |
4 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme |
5 |
|
6 |
Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme |
5 |
|
7 |
Bireysel ve ekip üyesi olarak etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme |
5 |
|
8 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme |
5 |
|
9 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme |
5 |
|
10 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme |
5 |
|
11 |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme |
0 |
|
12 |
İş sağlığı ve güvenliği, mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu ve çevre sağlığı konularında gerekli bilince sahip olabilme |
5 |
|
13 |
Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında gerekli yetkinliğe sahip olabilme |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 71 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.84 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|