|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Karmaşık Dokuma Yapıları |
|
Dersin Kodu |
: |
TEM454 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. NİHAT ÇELİK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Basit ve türev dokular, kumaş yapıları ve tasarımları öğrenilir Renkli dokumalar, kumaş yapıları ve tasarımları öğrenilir Karmaşık dokular, kumaş yapıları ve tasarımları öğrenilir Dokuma analizi, tasarım ve üretim bilgileri hazırlanması öğrenilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Çeşitli dokuma teknikleriyle elde edilen kumaş yapıları ve tasarımları hakkında bilgi vermek, ders kapsamında belirlenmiş olan konularda araştırma ve/veya uygulamaya dayalı bilgi paylaşımı ve uygulama becerisi üzerine kazanım sağlamak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kumaş analizi ve tasarımı ile ilgili genel kavramlar ve tanımlar, Ticari dokuma kumaşlar ; Temel dokuma yapıları. Renkli dokumalar. Krep kumaşlar ve dokuma. Dokumada pike kumaşlar. Üç iplik sistemli dokuma kumaşlar. Çift kat kumaşlar. Temel dokuma yapılarının yapısal analizi; İplik renk ve yapı analizi ve bilgisi. Mamul ve ham kumaşların ve dokuma bilgilerinin belirlenmesi. Dokuma hesapları ve planları. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Basit ve Türev Dokular ve Kumaşlar |
Ders öncesi ve/veya sonrası ders konularıyla ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
2 |
Renkli Dokumalar |
Ders öncesi ve/veya sonrası ders konularıyla ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
3 |
Ekstra Çözgülü ve Ekstra Atkılı Dokuma Yapıları |
Ders öncesi ve/veya sonrası ders konularıyla ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
4 |
Çözgü Takviyeli Dokuma Yapıları |
Ders öncesi ve/veya sonrası ders konularıyla ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
5 |
Atkı Takviyeli Dokuma Yapıları |
Ders öncesi ve/veya sonrası ders konularıyla ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
6 |
Çok Katlı Dokuma Kumaş Yapıları |
Ders öncesi ve/veya sonrası ders konularıyla ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
7 |
Jakarlı Dokumalar |
Ders öncesi ve/veya sonrası ders konularıyla ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
8 |
Arasınav |
Ders öncesi ve/veya sonrası ders konularıyla ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Havlu Dokuma Kumaş Yapıları |
Ders öncesi ve/veya sonrası ders konularıyla ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
10 |
Halı Yapıları |
Ders öncesi ve/veya sonrası ders konularıyla ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
11 |
Döner Gücü Sistemli Dokumalar |
Ders öncesi ve/veya sonrası ders konularıyla ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
12 |
Dar Dokuma |
Ders öncesi ve/veya sonrası ders konularıyla ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
13 |
Üç Eksenli Dokuma, Üç Boyutlu Dokuma |
Ders öncesi ve/veya sonrası ders konularıyla ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
14 |
Dokuma için Gerekli Plan ve Hazırlıklar |
Ders öncesi ve/veya sonrası ders konularıyla ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
15 |
Genel konu tekrarı |
Ders öncesi ve/veya sonrası ders konularıyla ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
16/17 |
Yarıyılsonu Sınavı |
Ders öncesi ve/veya sonrası ders konularıyla ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
BAŞER G., 2004. Dokuma Tekniği ve Sanatı - Cilt 1: Temel Dokuma Tekniği ve Kumaş Yapıları - 2.Baskı. Punto Yayıncılık, Çankaya / İzmir.
GOERNER D., 1986, Woven Structure and Design - Part 1: Single Cloth Construction, Wira Technology Group, Leeds (UK).
GOERNER D., 1989, Woven Structure and Design - Part 2: Compound Structures, British Textile Technology Group, Leeds (UK).
ROBINSON A.T.C. and MARKS R., 1973, Woven Cloth Construction, The Textile Institute, Manchester (UK).
MARKS R. and ROBINSON A.T.C., 1976, Principles of Weaving, The Textile Institute, Manchester (UK).
LORD P.R. and MOHAMED M.H., 1973, Weaving Conversion of Yarn to Fabric, Merrow Publishing, Watford (UK).
ORMEROD A. And SONDHELM W.S., 1995, Weaving - Technology and Operation, The Textile Institute, Manchester (UK).
TALASAVEK O. And STAVY V.,1981, Shuttlelless weaving Machines,Elsevier Scientific Publishing.
TALUKDAR M.K. SRIRAMULU P.K. and AJGAONKAR D.B., 1998, Weaving - Machines, Mechanisms, Management, Mahajan Publishers, India
ÇELİK N., 2010. Dokuma Konstrüksiyonu Ders Notları, Çukurova Üniversitesi, Mühendislik Mimarlık Fakültesi, Tekstil Mühendisliği Bölümü, Adana.
EBERLE, H., HERMELING, H., HORNBERGER, M., MENZER, D., RING, W., 1996. Clothing Technology from fiber to fashion. Verlag Europa-Lehrmittel.
ACUNER A., 2001, Tasarımda Konstrüksiyon Esasları, Mart Matbaacılık Sanatları, İstanbul.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Dokuma makine, mekanizma, sistem, dokuma tasarım yazılımları vs. üreticilerine ait resmi internet sayfaları - Picanol, Dornier, Sultex, Sulzer, Staubli, Van de Wilele, Panter, Vamatex, Tsaudakoma, Toyoda … vs. - Tekstil teknolojisi ve Bilimine yönelik Populer ve bilimsel konuları ele alan basılı ve on-line dergiler.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme |
0 |
|
2 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme |
0 |
|
3 |
Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme |
4 |
|
4 |
Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme |
3 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme |
3 |
|
6 |
Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme |
0 |
|
7 |
Bireysel ve ekip üyesi olarak etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme |
0 |
|
8 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme |
4 |
|
9 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme |
4 |
|
10 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme |
0 |
|
11 |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme |
1 |
|
12 |
İş sağlığı ve güvenliği, mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu ve çevre sağlığı konularında gerekli bilince sahip olabilme |
0 |
|
13 |
Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında gerekli yetkinliğe sahip olabilme |
0 |
|
14 |
Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 66 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.64 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|