Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Karmaşık Dokuma Yapıları

Dersin Kodu : TEM454

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. NİHAT ÇELİK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Basit ve türev dokular, kumaş yapıları ve tasarımları öğrenilir
Renkli dokumalar, kumaş yapıları ve tasarımları öğrenilir
Karmaşık dokular, kumaş yapıları ve tasarımları öğrenilir
Dokuma analizi, tasarım ve üretim bilgileri hazırlanması öğrenilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Çeşitli dokuma teknikleriyle elde edilen kumaş yapıları ve tasarımları hakkında bilgi vermek, ders kapsamında belirlenmiş olan konularda araştırma ve/veya uygulamaya dayalı bilgi paylaşımı ve uygulama becerisi üzerine kazanım sağlamak.

Dersin İçeriği : Kumaş analizi ve tasarımı ile ilgili genel kavramlar ve tanımlar, Ticari dokuma kumaşlar ; Temel dokuma yapıları. Renkli dokumalar. Krep kumaşlar ve dokuma. Dokumada pike kumaşlar. Üç iplik sistemli dokuma kumaşlar. Çift kat kumaşlar. Temel dokuma yapılarının yapısal analizi; İplik renk ve yapı analizi ve bilgisi. Mamul ve ham kumaşların ve dokuma bilgilerinin belirlenmesi. Dokuma hesapları ve planları.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Basit ve Türev Dokular ve Kumaşlar Ders öncesi ve/veya sonrası ders konularıyla ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
2 Renkli Dokumalar Ders öncesi ve/veya sonrası ders konularıyla ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
3 Ekstra Çözgülü ve Ekstra Atkılı Dokuma Yapıları Ders öncesi ve/veya sonrası ders konularıyla ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
4 Çözgü Takviyeli Dokuma Yapıları Ders öncesi ve/veya sonrası ders konularıyla ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
5 Atkı Takviyeli Dokuma Yapıları Ders öncesi ve/veya sonrası ders konularıyla ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
6 Çok Katlı Dokuma Kumaş Yapıları Ders öncesi ve/veya sonrası ders konularıyla ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
7 Jakarlı Dokumalar Ders öncesi ve/veya sonrası ders konularıyla ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
8 Arasınav Ders öncesi ve/veya sonrası ders konularıyla ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. Yazılı Sınav
9 Havlu Dokuma Kumaş Yapıları Ders öncesi ve/veya sonrası ders konularıyla ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
10 Halı Yapıları Ders öncesi ve/veya sonrası ders konularıyla ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
11 Döner Gücü Sistemli Dokumalar Ders öncesi ve/veya sonrası ders konularıyla ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
12 Dar Dokuma Ders öncesi ve/veya sonrası ders konularıyla ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
13 Üç Eksenli Dokuma, Üç Boyutlu Dokuma Ders öncesi ve/veya sonrası ders konularıyla ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
14 Dokuma için Gerekli Plan ve Hazırlıklar Ders öncesi ve/veya sonrası ders konularıyla ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
15 Genel konu tekrarı Ders öncesi ve/veya sonrası ders konularıyla ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
16/17 Yarıyılsonu Sınavı Ders öncesi ve/veya sonrası ders konularıyla ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar   BAŞER G., 2004. Dokuma Tekniği ve Sanatı - Cilt 1: Temel Dokuma Tekniği ve Kumaş Yapıları - 2.Baskı. Punto Yayıncılık, Çankaya / İzmir.
 GOERNER D., 1986, Woven Structure and Design - Part 1: Single Cloth Construction, Wira Technology Group, Leeds (UK).
 GOERNER D., 1989, Woven Structure and Design - Part 2: Compound Structures, British Textile Technology Group, Leeds (UK).
 ROBINSON A.T.C. and MARKS R., 1973, Woven Cloth Construction, The Textile Institute, Manchester (UK).
  MARKS R. and ROBINSON A.T.C., 1976, Principles of Weaving, The Textile Institute, Manchester (UK).
 LORD P.R. and MOHAMED M.H., 1973, Weaving Conversion of Yarn to Fabric, Merrow Publishing, Watford (UK).
 ORMEROD A. And SONDHELM W.S., 1995, Weaving - Technology and Operation, The Textile Institute, Manchester (UK).
 TALASAVEK O. And STAVY V.,1981, Shuttlelless weaving Machines,Elsevier Scientific Publishing.
 TALUKDAR M.K. SRIRAMULU P.K. and AJGAONKAR D.B., 1998, Weaving - Machines, Mechanisms, Management, Mahajan Publishers, India
 ÇELİK N., 2010. Dokuma Konstrüksiyonu Ders Notları, Çukurova Üniversitesi, Mühendislik Mimarlık Fakültesi, Tekstil Mühendisliği Bölümü, Adana.
 EBERLE, H., HERMELING, H., HORNBERGER, M., MENZER, D., RING, W., 1996. Clothing Technology from fiber to fashion. Verlag Europa-Lehrmittel.
 ACUNER A., 2001, Tasarımda Konstrüksiyon Esasları, Mart Matbaacılık Sanatları, İstanbul.
Diğer Kaynaklar  Dokuma makine, mekanizma, sistem, dokuma tasarım yazılımları vs. üreticilerine ait resmi internet sayfaları - Picanol, Dornier, Sultex, Sulzer, Staubli, Van de Wilele, Panter, Vamatex, Tsaudakoma, Toyoda … vs. - Tekstil teknolojisi ve Bilimine yönelik Populer ve bilimsel konuları ele alan basılı ve on-line dergiler.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme 0
2 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme 0
3 Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme 4
4 Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme 3
5 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme 3
6 Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme 0
7 Bireysel ve ekip üyesi olarak etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme 0
8 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme 4
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme 4
10 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme 0
11 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme 1
12 İş sağlığı ve güvenliği, mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu ve çevre sağlığı konularında gerekli bilince sahip olabilme 0
13 Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında gerekli yetkinliğe sahip olabilme 0
14 Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 66
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.64
Dersin AKTS Kredisi: 3