Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İslam Ahlak ve Siyaset Felsefeleri

Dersin Kodu : FDB 719

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAKAN COŞAR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Ahlak ve Siyaset Felsefesinin konusunu, alanını, yöntemini, temel kavramlarını, literatürünü tanır.
İslam Ahlak ve Siyaset Felsefesi ile ilgili temel kavramları, İslam felsefesinde ahlak ve siyaset teorilerini, dini ve felsefi ahlak öğretileri, Etik, moral ve siyaset kavramları öğrenir.
İslam Filozoflarının ahlak telakkileri, çağımız açısından geçerli İslam ahlak teorileri, Konuyla ilgili seçilmiş bazı metinler hakkında bilgi sahibi olur.
Ahlak felsefesinin temel sorunlarını gerektiği şekilde kavrama ve bu sorunları değişik felsefi açılardan irdeleyebilme ve gerekli kaynakları tanıma ve anlama yeteneği kazanır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İslam Ahlak felsefesi merkezinde, nitelikli ahlaki davranışların önemini kavratmak; ahlâkın insan ve toplum için yeri ve önemini kavratmak; ahlakî kavram, değer, ilke, yargı, sorumluluk, yükümlülük ve kurallar konusunda felsefî bakış açısı kazandırmak. İslam Düşünce tarihinde ortaya çıkmış ahlak ve siyaset teorilerini analitik bir yaklaşımla değerlendirebilmek; sosyal ahlak konularında felsefî bir analiz gücü kazandırmak.

Dersin İçeriği : Ahlâkın insan hayatındaki yeri ve önemi, ahlak kavramının felsefî analizi, ahlâkın din, hukuk, siyaset, iktisat gibi diğer disiplinler ile olan ilişkisi, ahlaki kavram, değer, ilke ve kuralların açıklanması. Ahlaki yaptırım, yükümlülük ve sorumluluğun tanımlanması, temellendirilmesi, sosyal ahlak konularının analizi.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi Yüksek Lisans derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Ahlak ve siyaset felsefesi ve İslam ahlakının konusu ve metodu, lüzum ve gayesi Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Ahlak ve Siyaset Felsefesinin problemleri ve ahlakın kaynağı sorunu. Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Ahlak felsefesinin temel kavramları, olgu ve değer ilişkisi,“İyi” ve “Kötü” kavramları Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Din ile ahlak arasındaki ilişki Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
5 İslam Ahlakının doğuşu, gelişmesi ve İslam Ahlak Felsefesinin alanı Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
6 İslam Düşünürlerinin Ahlak ve Siyaset Öğretileri Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Ahlaki Vazifenin Yaptırımları Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
8 Ara sınav Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların gözden geçirilmesi Yazılı Sınav
9 Hz. Muhammed in Ahlâk ve Siyaset Anlayışı Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Siyaset felsefesi ve Pratik (Ameli) Ahlak Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Ferdî ahlak ve aile ahlakı Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Sosyal Ahlâk Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Erdemler ve kötülükler, emirler ve yasaklar Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımla Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Devlet Ahlakı Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
15 İslam Ahlakının Evrenselliği Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
16/17 Final Sınavı Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların gözden geçirilmesi Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Ana Hatlarıyla İslam Ahlakı, Mustafa Çağrıcı,
 Ahmet Cevizci Etiğe Giriş
 Macid Fahri, İslam Ahlak Teorileri
 İslamda Siyasi Düşünce Tarihi, M. Ziyauddin Rayyıs
 Ortaçağ İslam Dünyasında Siyasi Düşünce, Patricia Crone
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 14 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. 4
2 Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. 5
3 Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. 4
4 Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. 5
5 Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. 5
6 Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. 4
7 Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. 4
8 Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. 4
9 Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. 5
10 Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. 4
11 Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. 4
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. 4
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 14 4 56
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü: 145
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.8
Dersin AKTS Kredisi: 6