|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Dini Coğrafya |
|
Dersin Kodu |
: |
FDB 717 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MÜNİR YILDIRIM |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenciler, din ve coğrafya arasında ilk bakışta farkedilmeyen ortak hususları görür. Öğranciler; dinlerin yeryüzü şekilleri, kültür ve yaşam tarzları üzerine bıraktığı izleri tanır. Öğrenci yeryüzündeki büyük dinlerin dağılımını, bu dağılıma etki eden etmenleri açıklayabilir ve bu etmenlerin belli bir düzen ve işleyişe sahip olup olmadıklarını dini değişim ekseninde izah edebilir. Öğrenciler; evrensel dinlerin ve milli dinlerin, dünya haritasındaki dağılımlarını ve nüfus yoğunluklarını gösterebilir. Öğrenciler; doğuş yerlerine göre dinleri sınıflandırabilir ve aynı bölgede doğan dinlerin ortak yönlerinin olup olmadığını analiz edebilir. Öğrenciler; farklıdinlerin kutsal mekan ve haç ibadetleri ekseninde inananların yıllık döngülerini tanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı din olgusunun kavramsal çerçevesi ve din anlayısının çok boyutlulugunu ortaya koyarak, dinsel toplumların ve farklı inançların nasıl bir cografi dagılım gösterdigi, ayrıca dinler cografyasının yeri ve önemini açıklamaktır. Dersin bir diger amacı da dünyanın en yaygın dinlerinin kıtalar ve ülkeler bazındaki karsılastırmalı analizini yapmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Dinler cografyası dinlerin nüfus büyüklügü ve cografi yayılısı, bu nüfusun hareketliligi, inanç dünyasının sınırlarını arastırdıgı ve ortaya koydugu gibi dinsel örgütlenmenin ve inanç sisteminin sosyal, demografik, kültürel ve siyasi karakterini inceler. Bu derste, çeşitli özelliklere sahip dinlerin ve inanışların yeryüzünde ortaya çıktığı alanların tespiti yapılmaktadır. Günümüzde bunların hangi kıta ve ülkelere kadar yayıldığı incelenerek etki alanlarının sınırlarını çizmekte ve bu dinlere ve kutsal inanışlara mensup olan nüfusun miktarıyla dağılış ve yoğunluğunu belirlenmektedir.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Coğrafya ve Din terimlerinin tanımı. |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası. |
|
2 |
Dinler Cografyası’nın Dinler Tarihi disiplini içerisindeki Yeri ve Önemi. |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası. |
|
3 |
Dünya Dinlerinin Gruplandırılması. |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası. |
|
4 |
Milli ve Evrensel Dinler. |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası. |
|
5 |
Kabile Dinleri ve Cografî Dağılışları |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası. |
|
6 |
Uzak Doğu Dinleri (Japon ve Çin Dinleri) ve Cografî Dağılışları |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası. |
|
7 |
Uzak Doğu Dinleri (Japon ve Çin Dinleri) ve Cografî Dağılışları |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası. |
|
8 |
Ara Sınav |
İlgili Kaynakları Okuma |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Doğu Dinleri (Hinduizm, Budizm) ve Coğrafî Yayılışları |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası. |
|
10 |
Ortadoğu Dinleri (Yahudilik) ve Coğrafî Yayılışları |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
11 |
Ortadoğu Dinleri (Yahudilik) ve Coğrafî Yayılışları |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
12 |
Ortadoğu Dinleri (Hıristiyanlık) ve Coğrafî Yayılışları |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
13 |
Ortadoğu Dinleri (Hıristiyanlık) ve Coğrafî Yayılışları |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
14 |
Ortadoğu Dinleri (İslam) ve Coğrafî Yayılışları |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
15 |
Ortadoğu Dinleri (İslam) ve Coğrafî Yayılışları |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
16/17 |
Final Sınavı |
İlgili Kaynakları Okuma |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Roger W. Stump - The Geography of Religion: Faith, Place, and Space; Rowman & Littlefield Publishers (April 4, 2008);
David E. Sopher - Geography of Religions; Prentice-Hall, Inc. (1967)
Chris Park - Sacred Worlds: Introduction to Geography and Religion; Routledge (July 31, 1994).
John Esposito - Geography of Religion: Where God Lives, Where Pilgrims Walk; National Geographic (August 15, 2006)
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Park, C. (2004) Religion and geography. Chapter 17 in Hinnells, J. (ed) Routledge Companion to the Study of
Religion. London: Routledge
Fügen BERKTAY and Emin ATASOY - A Global Perspective into Geography of Religions, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Cilt.10, Sayı:18, Aralık 2007, ss.18-44
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. |
3 |
|
2 |
Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. |
4 |
|
3 |
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. |
1 |
|
4 |
Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. |
4 |
|
5 |
Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. |
4 |
|
6 |
Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. |
0 |
|
7 |
Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. |
1 |
|
8 |
Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. |
2 |
|
9 |
Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. |
1 |
|
10 |
Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. |
5 |
|
11 |
Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. |
4 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. |
1 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
20 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 157 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.28 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|