Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Synthesis of Mechanisms

Dersin Kodu : MK-504

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. İBRAHİM DENİZ AKÇALI

Dersin Öğrenme Kazanımları : Makina Tasarımı-Mekanizma Sentezi İlişkisini açıklamak
Mekanizmaların Yapı-Biçim-Yüzey ve Hareket ilişkilerini çözümlemek ve tasarlamak;
Sentez Problemlerini Sınıflandırmak; Tasarım sorunlarına mekanizma çözümleri göstermek;
Hareket Dönüşümlerini gerçekleştirecek boyutlandırmaları yapmak.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Makina Tasarımının En Zorlu Kavramsal Aşaması olan Yapı, Biçim ve Yüzey Seçiminde ve Bunlardan Sonuçlanan Hareketlerin Sentezi Konularında Gerekli Bilgiyi Kazanmak.

Dersin İçeriği : Mekanizmaların kısa tarihçesi; Tür,sayı ve boyutsal sentezler; Yapı sentezi için teknikler; 4-çubuk mekanizmlarının sınıflandırılması; Fonksiyon üretimi için 4-çubuk mekanizması; İki,üç,dört,beş ve daha fazla konum için tasarım teknikleri; Sürekli dönme hareketinin çeşitli ölçütler altında salınım hareketine çevrilmesi.

Dersin Dili : İngilizce

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Mekanizma -Makine İlişkisi ve Tarihsel Gelişimi Ders Kitabının Giriş Bölümü s1-4 Bilgilendirme
2 Mekanizma Sentezinin Kapsamı Ders Kitabının Giriş Bölümü s5-10 Kuramsal Bilgilendirme.
3 Yapı Analiz ve Sentezi Ders Kitabının Giriş Bölümü s5-8 Analitik Yaklaşım
4 Zincirlerin Çıkarılışı Ders Kitabının Giriş Bölümü s9-16 Uygulamalı Açıklama.
5 Mekanizmanın Saptanması Ders KitabınınGirişBölümü s17-20 Örneklerle açıklamalar
6 Boyutsal Sentez Ders KitabınınGirişBölümü s21-25 Kuramsal Bilgilendirme.
7 Sentez Problemlerinin Sistematiği Ders KitabınınGirişBölümü s26-30 Örneklerle açıklamalar
8 Sentez Problemlerinde Dört-Çubuk Çözümleri Ders KitabınınGirişBölümü sDers Ders KitabınınGirişBölümü s31-38 Örneklerle açıklamalar
9 Dört-Çubuk Mekanizmalarının Sınıflandırılması Ders KitabınınİkinciBölümü s39-45 Kuramsal Bilgilendirme.
10 Fonksiyon Üretimi Ders KitabınınİkinciBölümü s46-51 Kuramsal Bilgilendirme.
11 Uygulamalar Ders KitabınınİkinciBölümü s52-58 Problem Çözme
12 Arasınav
13 Beş ve Daha Fazla Konum Tasarımları Ders KitabınınİkinciBölümü s59-67 Uygulamalı Açıklama.
14 Sürekli Dönünün Salınım Hareketine Çevrilmesi Ders KitabınınİkinciBölümü s68-75 Kuramsal Bilgilendirme.
15 Çeşitli Kısıtlar Altında Çözümler Ders KitabınınİkinciBölümü s76-96 Problem Çözme
16/17 Dönem Sonu Sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Mekanizmaların Sentezi,İ.D.Akçalı,Ç.Ü.Müh.-Mim.Fak.Yayın No:23,1994,
Diğer Kaynaklar  Mekanizma Tekniği,İ.D.Akçalı, Birsen Kitabevi,2007; Kinematic Analysis and Synthesis Kimbrell, T.,McGraw-Hill Co. R. S. Hartenberg, J. Denavit, Kinematic Synthesis of Linkages


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 2 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İleri matematik, fen ve mühendislik bilgisi ile donanımlı olma 5
2 Çalıştığı makine mühendisliği anabilim dalındaki kavram, kuram ve prensiplere ileri düzeyde hâkim olma 5
3 Çalıştığı makine mühendisliği anabilim dalında ileri düzeyde deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme 5
4 Çeşitli ileri mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma 5
5 Çalıştığı makine mühendisliği anabilim dalında teknik, ekonomik, çevresel, üretilebilirlik, sürdürülebilirlik sınırlamaları dâhilinde ileri mühendislik ihtiyaçlarını karşılamak üzere bir sistem, bileşen veya süreç tasarlayabilme 5
6 Bir işletmede karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme 5
7 Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme 5
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkında olma ve kendini devamlı yenileyebilme 5
9 İngilizceyi teknik veya teknik olmayan konularda yazılı ve sözlü etkin kullanabilme 4
10 Çok etkin bir biçimde bilgisayar kullanabilme; bilgisayar destekli çizim, tasarım, çözümleme ve sunum yapabilme 4
11 Takım çalışmasına yatkın olma, çevresiyle iyi iletişim kurabilme; çok yönlü ve disiplinler arası çalışan bir takımın üyesi olarak verimli çalışabilme 5
12 Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 6 12
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 143
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.72
Dersin AKTS Kredisi: 6