|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Synthesis of Mechanisms |
|
Dersin Kodu |
: |
MK-504 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. İBRAHİM DENİZ AKÇALI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Makina Tasarımı-Mekanizma Sentezi İlişkisini açıklamak Mekanizmaların Yapı-Biçim-Yüzey ve Hareket ilişkilerini çözümlemek ve tasarlamak; Sentez Problemlerini Sınıflandırmak; Tasarım sorunlarına mekanizma çözümleri göstermek; Hareket Dönüşümlerini gerçekleştirecek boyutlandırmaları yapmak.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Makina Tasarımının En Zorlu Kavramsal Aşaması olan Yapı, Biçim ve Yüzey Seçiminde ve Bunlardan Sonuçlanan Hareketlerin Sentezi Konularında Gerekli Bilgiyi Kazanmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Mekanizmaların kısa tarihçesi; Tür,sayı ve boyutsal sentezler; Yapı sentezi için teknikler; 4-çubuk mekanizmlarının sınıflandırılması; Fonksiyon üretimi için 4-çubuk mekanizması; İki,üç,dört,beş ve daha fazla konum için tasarım teknikleri; Sürekli dönme hareketinin çeşitli ölçütler altında salınım hareketine çevrilmesi. |
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Mekanizma -Makine İlişkisi ve Tarihsel Gelişimi |
Ders Kitabının Giriş Bölümü s1-4
|
Bilgilendirme
|
|
2 |
Mekanizma Sentezinin Kapsamı
|
Ders Kitabının Giriş Bölümü s5-10 |
Kuramsal Bilgilendirme.
|
|
3 |
Yapı Analiz ve Sentezi
|
Ders Kitabının Giriş Bölümü s5-8
|
Analitik Yaklaşım
|
|
4 |
Zincirlerin Çıkarılışı
|
Ders Kitabının Giriş Bölümü s9-16
|
Uygulamalı Açıklama.
|
|
5 |
Mekanizmanın Saptanması
|
Ders KitabınınGirişBölümü s17-20
|
Örneklerle açıklamalar
|
|
6 |
Boyutsal Sentez
|
Ders KitabınınGirişBölümü s21-25
|
Kuramsal Bilgilendirme.
|
|
7 |
Sentez Problemlerinin Sistematiği
|
Ders KitabınınGirişBölümü s26-30
|
Örneklerle açıklamalar
|
|
8 |
Sentez Problemlerinde Dört-Çubuk Çözümleri
|
Ders KitabınınGirişBölümü sDers Ders KitabınınGirişBölümü s31-38
|
Örneklerle açıklamalar
|
|
9 |
Dört-Çubuk Mekanizmalarının Sınıflandırılması
|
Ders KitabınınİkinciBölümü s39-45
|
Kuramsal Bilgilendirme.
|
|
10 |
Fonksiyon Üretimi
|
Ders KitabınınİkinciBölümü s46-51
|
Kuramsal Bilgilendirme.
|
|
11 |
Uygulamalar
|
Ders KitabınınİkinciBölümü s52-58
|
Problem Çözme
|
|
12 |
Arasınav
|
|
|
|
13 |
Beş ve Daha Fazla Konum Tasarımları
|
Ders KitabınınİkinciBölümü s59-67
|
Uygulamalı Açıklama.
|
|
14 |
Sürekli Dönünün Salınım Hareketine Çevrilmesi
|
Ders KitabınınİkinciBölümü s68-75
|
Kuramsal Bilgilendirme.
|
|
15 |
Çeşitli Kısıtlar Altında Çözümler
|
Ders KitabınınİkinciBölümü s76-96
|
Problem Çözme
|
|
16/17 |
Dönem Sonu Sınavı
|
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Mekanizmaların Sentezi,İ.D.Akçalı,Ç.Ü.Müh.-Mim.Fak.Yayın No:23,1994,
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Mekanizma Tekniği,İ.D.Akçalı, Birsen Kitabevi,2007;
Kinematic Analysis and Synthesis Kimbrell, T.,McGraw-Hill Co.
R. S. Hartenberg, J. Denavit, Kinematic Synthesis of Linkages
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İleri matematik, fen ve mühendislik bilgisi ile donanımlı olma |
5 |
|
2 |
Çalıştığı makine mühendisliği anabilim dalındaki kavram, kuram ve prensiplere ileri düzeyde hâkim olma |
5 |
|
3 |
Çalıştığı makine mühendisliği anabilim dalında ileri düzeyde deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme |
5 |
|
4 |
Çeşitli ileri mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma |
5 |
|
5 |
Çalıştığı makine mühendisliği anabilim dalında teknik, ekonomik, çevresel, üretilebilirlik, sürdürülebilirlik sınırlamaları dâhilinde ileri mühendislik ihtiyaçlarını karşılamak üzere bir sistem, bileşen veya süreç tasarlayabilme |
5 |
|
6 |
Bir işletmede karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme |
5 |
|
7 |
Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme |
5 |
|
8 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkında olma ve kendini devamlı yenileyebilme |
5 |
|
9 |
İngilizceyi teknik veya teknik olmayan konularda yazılı ve sözlü etkin kullanabilme |
4 |
|
10 |
Çok etkin bir biçimde bilgisayar kullanabilme; bilgisayar destekli çizim, tasarım, çözümleme ve sunum yapabilme |
4 |
|
11 |
Takım çalışmasına yatkın olma, çevresiyle iyi iletişim kurabilme; çok yönlü ve disiplinler arası çalışan bir takımın üyesi olarak verimli çalışabilme |
5 |
|
12 |
Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
6 |
84 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
6 |
12 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 143 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.72 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|