|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türkiyede Çağdaşlaşma |
|
Dersin Kodu |
: |
SGS308 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Türk çağdaşlaşmasının tarihi kökleri hakkında bilgi sahibi olur. Modern Türkiye Cumhuriyetinin hangi süreçlerin sonucunda oluştuğu hakkında kanaat sahibi olur. Modern Türkiyenin içinde bulunduğu çağdaşlaşma sorunları hakkında tahlil yapabilme kabiliyeti kazanır. Günümüz çağdaşlaşma sorunları ile geçmişte yaşanan sorunlar hakkında ilişki kurabilir. Osmanlı dönemindeki yenileşme hareketlerini açıklar. Demokratik yönetimlerin insan haklarındaki kazanımlarını tartışır. Osmanlı dönemindeki demokrasi hareketlerini sorgular.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Modern Türkiyenin oluşumunun tarihi arka planını kavratmaktır. Cumhuriyet döneminin iyi anlaşılması, bilinmesi ancak kendisinden önce var olan Osmanlı Devletinin son döneminin iyi bilinmesine bağlıdır. Türk çağdaşlaşmasının başlangıcını, yapılan mücadeleleri, demokrasi kavramının doğuşu, gelişimi, uygulanışı, seyrinin kavratmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Modern dönem Osmanlı Devletinde Batılılaşma hareketleri, Meşrutiyet yıllarında Türkiyede modernleşme ve Cumhuriyet modernleşmesi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Çağdaşlaşma kavramının anlamı ve gelişim süreci, Batılılaşma yönündeki ilk adımlar |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Anlatım, Soru-Cevap, tartışma, Bireysel Çalışma |
|
2 |
Tanzimat ve Islahat Hareketleri ve Modernleşme |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Anlatım, Soru-Cevap, tartışma, Bireysel Çalışma |
|
3 |
Osmanlıda Azınlıklar ve Modernleşmeye Tesirleri |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Anlatım, Soru-Cevap, tartışma, Bireysel Çalışma |
|
4 |
Parlamenter yönetime ilk adım: I. Meşrutiyet ve uygulamaları |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Anlatım, Soru-Cevap, tartışma, Bireysel Çalışma |
|
5 |
Anayasal yönetim: II. Meşrutiyet ve çağdaşlaşma |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Anlatım, Soru-Cevap, tartışma, Bireysel Çalışma |
|
6 |
1908-1912 Meclis-i Mebusan dönemi ve çağdaşlaşmaya katkısı |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Anlatım, Soru-Cevap, tartışma, Bireysel Çalışma |
|
7 |
1912 Meclis-i Mebusan dönemi ve çağdaşlaşmaya katkısı |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Anlatım, Soru-Cevap, tartışma, Bireysel Çalışma |
|
8 |
Vize Sınavı |
|
|
|
9 |
1914-1918 Meclis-i Mebusan dönemi ve çağdaşlaşmaya katkısı |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Anlatım, Soru-Cevap, tartışma, Bireysel Çalışma |
|
10 |
II. Meşrutiyet Dönemi Batılılaşma çabaları, İttihat ve Terakki Hükümetlerinin çağdaşlaşma politikaları (1913-1918) |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Anlatım, Soru-Cevap, tartışma, Bireysel Çalışma |
|
11 |
İttihat ve Terakki Hükümetlerinin çağdaşlaşma politikaları (1913-1918) |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Anlatım, Soru-Cevap, tartışma, Bireysel Çalışma |
|
12 |
1919 seçimleri ve Meclis-i Mebusan |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Anlatım, Soru-Cevap, tartışma, Bireysel Çalışma |
|
13 |
1920 seçimleri ve Türkiye Büyük Millet Meclisi |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Anlatım, Soru-Cevap, tartışma, Bireysel Çalışma |
|
14 |
Türkiye Cumhuriyeti ve Modernleşme |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Anlatım, Soru-Cevap, tartışma, Bireysel Çalışma |
|
15 |
Türkiye Cumhuriyeti ve Modernleşme |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Anlatım, Soru-Cevap, tartışma, Bireysel Çalışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
OLGUN, Kenan-ERASLAN, Cezmi, Osmanlı Devletinde Meşrutiyet ve Parlamento, İstanbul, 2006.
GÜNEŞ, İhsan, Türk Parlamento Tarihi, C.I-II, Ankara, TBMM, 1996-1998.
Ahmad, Feroz, İttihat ve Terakki (1908-1914), İstanbul, Kaynak, 1986.
Akyıldız, Ali, Tanzimat Dönemi Osmanlı Merkez Teşkilatında Reform (1836-1856), İstanbul, Eren 1993.
Ateş, Toktamış, Demokrasi, Kavram, Tarihi Süreç, İlkeler, Ankara, Ümit 1994.
Kafesoğlu, İbrahim, Türk Milli Kültürü, İstanbul, Boğaziçi, 1988.
Mardin, Şerif, Jön Türklerin Siyasi Fikirleri (1895-1908), İstanbul, İletişim,1983.
Tunaya, Tarık Zafer, Türkiyede Siyasi Partiler 1859-1976, Ankara 1978.
Erdem, Tarhan, Anayasalar ve Seçim Kanunları (1876-1982), İstanbul, Milliyet 1982.
Olgun, Kenan, 1908-1912 Meclis-i Mebusanı ve Demokrasi Tarihimizdeki Yeri, Ankara, Atatürk Araştırma Merkezi, 2008.
Saray, Mehmet, Türk Devletlerinde Meclis (Parlamento), Demokratik Düşünce ve Atatürk, Ankara, ATAM, 1999.
Tanör, Bülent, Osmanlı Türk Anayasal Gelişmeleri (1789-1980), İstanbul 2002.
Türk Parlamentoculuğunun İlk Yüzyılı, 1876-1976, Ankara 1978.
İlgili makaleler.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. |
0 |
|
2 |
Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. |
0 |
|
3 |
Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. |
0 |
|
4 |
Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. |
0 |
|
5 |
Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. |
2 |
|
6 |
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. |
5 |
|
7 |
İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. |
5 |
|
8 |
Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. |
5 |
|
9 |
Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
5 |
|
10 |
Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. |
3 |
|
11 |
Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. |
3 |
|
12 |
Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. |
0 |
|
13 |
Eğitimin bilimsel temellerini tanır. |
0 |
|
14 |
Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. |
0 |
|
15 |
Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. |
3 |
|
16 |
Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. |
5 |
|
17 |
Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. |
0 |
|
18 |
Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
0 |
|
19 |
Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
16 |
2 |
32 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
2 |
32 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 79 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.16 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|