|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türk Halk Dansları Iı |
|
Dersin Kodu |
: |
SGS307 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MUZAFFER SÜMBÜL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Toplumsal yapı içerisinde oluşan halk danslarının sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır
Farklı hareketlerin performansı sonucunda koordinasyon ve motorsal becerisini arttırır
Farklı yöre danslarının performansıyla ezgi ve ritim duygusunu geliştirir
Kişilerarası iletişim becerileri gelişir
Ekip çalışması bilinci pekişir Halk danslarının kendine özgü yapısına uygun öğrenme ve öğretme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine kazanır Halk danslarının sahnelenme sürecinde sahne tekniklerini kullanma becerisi kazanır Türk halk danslarının yaygınlığı, tip ve tür kavramları kapsamında Halay, Bar, Horon, Karşılama ve Zeybek adlandırmalarını bir sosyal bilimci olarak kavrar, yorumlar ve kültürel olarak yerinde kullanır Hamandalı, Atabarı, Delilo, Demirci, Adana Üçayağı, Halebi, Adana üçayağı, Dereköy üç ayağı, Berde, Şenola, Çiftetelli, Dikhalay, Horon Kurma, Misket, Trakya Kız Karşılamsı ve Arabaya Taş Koydum adlı yöresel halk danslarını sahne düzenlemesi yaparak sahnemle becerisi kazanır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Türk halk danslarının geniş oyun dağarından seçilmiş çeşitli danslar aracılığıyla Türk ritim, müzik, giysi ve oyun kültürünü öğretmek, öğrendikleri Türk halk danslarını oynama ve öğretme bilgi ve becerisi kazandırmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Anadolu’nun çeşitli bölgelerinden seçilmiş çeşitli Halay, Bar, Horon, Zeybek ve Karşılama dansları öğretilerek sahneleme amacıyla kısa düzenleme ve koreografiler oluşturulur.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Drama dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Halay, Bar, Horon, Zeybek ve Karşılama temel dansları ve kültürel özellikleri |
Yok |
Düz anlatım, Gösterip Yapma |
|
2 |
Halay, Bar, Horon, Zeybek ve Karşılama temel dansları ve kültürel özellikler |
Önceki performansların tekrarı |
Düz anlatım, Gösterip Yapma |
|
3 |
Halay, Bar, Horon, Zeybek ve Karşılama temel dansları ve kültürel özellikler |
Önceki performansların tekrarı |
Düz anlatım, Gösterip Yapma |
|
4 |
Halay performansı için yöresi danslarından Demirci, Dereköy üçayaığı , Berde,Halebi, Şenola, Çiftetelli
Delilo, Sepe Dikhalay koreografisi |
Önceki performansların tekrarı |
Düz anlatım, Gösterip Yapma |
|
5 |
Halay performansı için yöresi danslarından Demirci, Dereköy üçayaığı , Berde,Halebi, Şenola, Çiftetelli
Delilo, Sepe Dikhalay koreografisi |
Önceki performansların tekrarı |
Düz anlatım, Gösterip Yapma |
|
6 |
Halay performansı için yöresi danslarından Demirci, Dereköy üçayaığı , Berde,Halebi, Şenola, Çiftetelli
Delilo, Sepe Dikhalay koreografisi |
Önceki performansların tekrarı |
Düz anlatım, Gösterip Yapma |
|
7 |
Karşılama performansı için yöre dansları Arabaya Taş Koydum, Kampana koreografisi |
Önceki performansların tekrarı |
Düz anlatım, Gösterip Yapma |
|
8 |
ARA SINAV |
Önceki performansların tekrarı |
uygulama |
|
9 |
Karşılama performansı için yöre dansları Arabaya Taş Koydum, Kampana koreografisi |
Önceki performansların tekrarı |
Düz anlatım, Gösterip Yapma |
|
10 |
Karşılama performansı için yöre dansları Arabaya Taş Koydum, Kampana koreografisi |
Önceki performansların tekrarı |
Düz anlatım, Gösterip Yapma |
|
11 |
Horon performanslarının Atabarı, Düz horon ve üçayak düzenlemeleri
|
Önceki performansların tekrarı |
Düz anlatım, Gösterip Yapma |
|
12 |
Horon performanslarının Atabarı, Düz horon ve üçayak düzenlemeleri
|
Önceki performansların tekrarı |
Düz anlatım, Gösterip Yapma |
|
13 |
Zeybek danslarından Misket ve Harmandalı düzenlemesi
|
Önceki performansların tekrarı |
Düz anlatım, Gösterip Yapma |
|
14 |
Zeybek danslarından Misket ve Harmandalı düzenlemesi
|
Önceki performansların tekrarı |
Düz anlatım, Gösterip Yapma |
|
15 |
Zeybek danslarından Misket ve Harmandalı düzenlemesi
|
Önceki performansların tekrarı |
Düz anlatım, Gösterip Yapma |
|
16/17 |
Final |
performansların tekrarı |
Uygulama |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
DEMİRSİPAHİ, Cemil Türk Halk Oyunları "İş Bankası Kültür Yayınları, Folklor Dizisi: 2"Ankara 1975.
OĞUZ, Burhan Türkiye Halkının Kültür Kökenleri. 2.Cilt. 19, İstanbul Matbaası, 1980 İstanbul.
ÖRNEK, Sedat Veyis Türk Halk Bilimi, Türkiye İş Bankası Yayınları.1976
SÜMBÜL, Muzaffer: Adana Halk Oyunlarınımn Sistematik Analizi.Yayınlanmamış 1995 Yüksek Lisans Tezi. Danışman:Prof.Dr.Nevzat Gözaydın, A.ü.Sos. Bil.Ens. Ankara
TEZCAN, Mahmut: Boş Zamanların Değerlendirilmesi Sosyolojisi. 4. Baskı, 1994 Atilla Kitabevi, Ankara
BORATAV, Pertev Naili 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı 5.Baskı. Gerçek Yayınevi, "100 Soruda Dizisi: 13", 1988 İstanbul.
.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. |
4 |
|
2 |
Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. |
4 |
|
3 |
Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. |
0 |
|
4 |
Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. |
5 |
|
5 |
Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. |
0 |
|
6 |
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. |
0 |
|
7 |
İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. |
4 |
|
8 |
Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. |
0 |
|
9 |
Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
4 |
|
10 |
Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. |
0 |
|
11 |
Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. |
4 |
|
12 |
Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. |
5 |
|
13 |
Eğitimin bilimsel temellerini tanır. |
0 |
|
14 |
Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. |
4 |
|
15 |
Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. |
3 |
|
16 |
Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. |
0 |
|
17 |
Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. |
4 |
|
18 |
Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
0 |
|
19 |
Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
2 |
26 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
2 |
26 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 68 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.72 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|