Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Geleneksek Kültürümüzde Çocuk

Dersin Kodu : SBS209

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. MUZAFFER SÜMBÜL

Dersin Öğrenme Kazanımları : Kültür, geleneksel kültürde çocuk kavramlarını açıklar.
Akran kültürünün oluşumunu tanımlar,
Akran kültürü ve sosyal medya ilişkisini açıklar
Geleneksel kültür, çocuk ve sosyal medyayı ilişkisini ayırt eder
Geleneksel kültürümüzde yer alan çocuğa ilişkin uygulamaları sıralar
Anadolu’daki farklı doğum öncesi, sırası ve sonrası uygulamalarını karşılaştırarak yorumlar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları :

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı geleneksel kültürümüzde çocuğa ilişkin kültürel örüntüleri günümüz ve geçmiş uygulamalarıyla karşılaştırıp, Anadolu’da bulunan farklı kültürlerdeki varyantlarını tanımlama ve açıklamalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği : Geleneksel kültürümüzde yer alan çocuğun doğum öncesinden başlayan, doğum sırası ve doğum sonrası uygulamaları: lohusa şerbeti, ad verme, diş hediği, sünnet, çocuk oyunları ve sosyal medya konularını içerir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Sosyal Bilgiler Dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dersin işleyişi, ödev ve alan araştırması hakkında açıklayıcı bilgiler, kültür, geleneksel kültür kavramları Yok düz anlatım
2 Geleneksel kültürde çocuğun doğumu öncesinde gerçekleştirilen uygulamalar İlgili kitap bölüm ve makale okumaları soru-cevap, düz anlatım ve tartışma
3 Geleneksel kültürde çocuğun doğumu sırasında farklı bölgelere ilişkin doğumu kolaylaştırma uygulamaları İlgili kitap bölüm ve makale okumaları soru-cevap, düz anlatım ve tartışma
4 Geleneksel kültürde çocuğa ilişkin doğum sonrası uygulamalar, çocuk görme ve loğusa şerbeti uygulamaları ile Adana halk kültüründe doğum sonrası pratiklerden KAYNAR İlgili kitap bölüm ve makale okumaları soru-cevap, düz anlatım ve tartışma
5 Geleneksel kültürde çocuğa doğum sonrası uygulamalarda ad verme, göbek bağı ve ilk banyo İlgili kitap bölüm ve makale okumaları soru-cevap, düz anlatım ve tartışma
6 Geleneksel kültürde çocuğa doğum sonrası uygulamalarda saç kesme ve diş hediği uygulamaları İlgili kitap bölüm ve makale okumaları soru-cevap, düz anlatım ve tartışma
7 vize İlgili kitap bölüm ve makale okumaları Rapor teslimi
8 Geleneksel kültürde beşik kertmesi yaş günü, sünnet ve kirvelik uygulamaları İlgili kitap bölüm ve makale okumaları soru-cevap, düz anlatım ve tartışma
9 Ödevlendirmelerin incelenerek geri dönütlerinin verilmesi İlgili kitap bölüm ve makale okumaları soru-cevap, düz anlatım ve tartışma
10 Ergenlik, eğitim, cezalandırma ve korutma gibi geleneksel kültür uygulamaları İlgili kitap bölüm ve makale okumaları soru-cevap, düz anlatım ve tartışma
11 Ninni, masal ve ağıt gibi geleneksel kültür uygulamaları İlgili kitap bölüm ve makale okumaları soru-cevap, düz anlatım ve tartışma
12 Geleneksel kültürde çocuk oyunları İlgili kitap bölüm ve makale okumaları soru-cevap, düz anlatım ve tartışma
13 Geleneksel kültürde çocuk oyunları ve akran kültürü İlgili kitap bölüm ve makale okumaları soru-cevap, düz anlatım ve tartışma
14 Akran kültürü ve sosyal medya İlgili kitap bölüm ve makale okumaları soru-cevap, düz anlatım ve tartışma
15 Araştırma raporlarının sunumu ve genel değerlendirme İlgili kitap bölüm ve makale okumaları soru-cevap, düz anlatım ve tartışma
16/17 Final araştırma rapor


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Ders kitabı: Örnek, Sedat Veyis: Geleneksel Kültürümüzde Çocuk. İş Bankası Kültür yayınları Genel yayın no:206 Folklor dizisi:5 Saim Toroman matbaası Ankara 1979.
 Humphreys, Tony: Çocuk Eğitiminin Anahtarı: Özgüven Epsilon yayınları 4.Baskı İstanbul 2002
 Elkind, David: Çocuk ve Toplum. Gelişim ve Eğitim Üzerine Denemeler. Çev.: Demet Öngen Yayına Hazırlayan: Bekir Onur Ankara 1999
 Durualp, Ender ve Aral, Neriman: Oyun Temelli Sosyal Beceri Eğitimi. 1.Baskı Vize Basım yayıncılık Matsa Basımevi Ankara 2011
 Tümkaya, Songül: İnternet Bağımlılığı ve Çocuklar. Günümüzde Çocuk Oyunları ve Oyuncaklarında Yaşanan Değişimler sempozyumu Bildirileri s.391-401.Ankara 2011
 Gözaydın, Nevzat: Dil-Çcouk ve Oyun. Türk Dili. CiltXCII Sayı:664 Nisan 2007
 Toğuşlu, Arzu: Çocukların Kahramanlarında Yaşanan Değişimin Çıkış Noktası: Çokkültürlülük. Günümüzde Çocuk Oyunları ve Oyuncaklarında Yaşanan Değişimler sempozyumu Bildirileri. S.410-428 Ankara 2011
 Halman, Talat: Çocuk Cumhuriyeti. Cumhuriyet ve Çocuk 2.Ulusal Çocuk Kültürü Kongresi Bildirileri s.17-25, Yayına Hazırlayan: Prof. Dr. Bekir Onur Ankara Üniversitesi Basımevi Ankara 1999
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 1 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. 5
2 Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. 3
3 Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. 5
4 Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. 4
5 Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. 4
6 Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. 2
7 İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. 5
8 Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. 1
9 Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 4
10 Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. 3
11 Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. 5
12 Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. 4
13 Eğitimin bilimsel temellerini tanır. 3
14 Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. 3
15 Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. 5
16 Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. 2
17 Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. 4
18 Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 4
19 Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 2 26
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 72
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.88
Dersin AKTS Kredisi: 3