Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Maturidi Kelam Okulu

Dersin Kodu : TİB 786

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. İSMAİL YÜRÜK
Doç.Dr. İSMAİL ŞIK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Maturidi kelam sistemini tanır
Maturidi kelamcıları ve eserlerini tanır
Hanefi-Maturidi sistemin düşünsel problemlerini öğrenir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Mâturidî Kelam okulunun ortaya çıkışından itibaren geçirdiği devreler, önemli şahsiyetler, eserler ve örnek metinler çerçevesinde tanıtmak.

Dersin İçeriği : Maturidi kelamında ana konular, Maturidi kelamcılar, takip edilen yöntem ve teknikler, temel kaynakları, felsefi ve kelami düşünceler.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 İtikadi farklılaşmaların başlangıcı ve kelam okullarının oluşması Konuyla İlgili Makele, Kitap ve Kitap Bölümleri ders, tartışmalı anlatım
2 Hanefiliğin itikadi ve fıkhı yönden belirginleşmesi Konuyla İlgili Makele, Kitap ve Kitap Bölümleri ders, tartışmalı anlatım
3 İtikadi açıdan Hanefi Grup ve ekoller Konuyla İlgili Makele, Kitap ve Kitap Bölümleri ders, tartışmalı anlatım
4 Hanefi-Maturidî yaklaşımın gelişim serüveni Konuyla İlgili Makele, Kitap ve Kitap Bölümleri ders, tartışmalı anlatım
5 Ehl-i Sünnette Hanefiliğin Konumu Konuyla İlgili Makele, Kitap ve Kitap Bölümleri ders, tartışmalı anlatım
6 Eş´arilikle Hanefilik Arasındaki farklılıklar Konuyla İlgili Makele, Kitap ve Kitap Bölümleri ders, tartışmalı anlatım
7 Maturidi ve kelami görüşleri Konuyla İlgili Makele, Kitap ve Kitap Bölümleri ders, tartışmalı anlatım
8 Ara sınav Yazılı sınav
9 Ebu Muin Nesefi ve Kelami Görüşleri Konuyla İlgili Makele, Kitap ve Kitap Bölümleri ders, tartışmalı anlatım
10 Ebu Saffar el-Buhari ve Kelami görüşleri Konuyla İlgili Makele, Kitap ve Kitap Bölümleri ders, tartışmalı anlatım
11 Ömer en-Nesefi ve Kelami Görüşleri Konuyla İlgili Makele, Kitap ve Kitap Bölümleri ders, tartışmalı anlatım
12 Semerkandi ve kelami Görüşleri Konuyla İlgili Makele, Kitap ve Kitap Bölümleri ders, tartışmalı anlatım
13 Sabuni ve Kelami Görüşleri Konuyla İlgili Makele, Kitap ve Kitap Bölümleri ders, tartışmalı anlatım
14 İbn Humam ve Kelami Görüşleri Konuyla İlgili Makele, Kitap ve Kitap Bölümleri ders, tartışmalı anlatım
15 Maturidiliğin İslam düşüncesine katkıları Konuyla İlgili Makele, Kitap ve Kitap Bölümleri ders, tartışmalı anlatım
16/17 final yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  İsmail ŞIK, Hanifi Maturidi Geleneğin Usuliddin Anlayışı; Sönmez Kutlu, İmamı Maturidi ve Maturidilik İmam Mturidi, Kitabu´t-Tevhid
 Maturidi, Kitabu´t-Tevhid; Nesefi, et-Tabsıratu´lEdille
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 3
2 İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 3
3 Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 3
4 Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 5
5 Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 3
6 Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 3
7 İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 3
8 İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 3
9 Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 3
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 1
11 Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 3
12 Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 3
13 Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 15 30
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 153
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.12
Dersin AKTS Kredisi: 6