|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Desen I |
|
Dersin Kodu |
: |
RES 731 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MUSTAFA OKAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Canlı/ cansız bir varlığın biçimsel yapısını gözlemleyerek onu algılamaya çalışır ve çizgi ile iki boyutluluk sınırlarında onu görselleştirir. Varlıkların biçimsel yapılarına yeni görevler yükleyerek görünenin arkasındaki anlamsal gerçeği yansıtır. Çizginin dilini iyi kullanarak varlık biçimini biçimselliğe dönüştürür, estetik bir yapı oluşturur. Varlıkların biçimsel yapılarına anlamlar kazandırarak özdeki karakteristik yapılarını çizgi ile ortaya koyar. Varlıkların görünen yapılarından hareketle sanatsal değerlere ulaşır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Plastik anlatım biçimlerinden birisi olan deseni estetik ve teknik olarak incelemek ve görsel sanatlardaki önemini kavramak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste, canlı model, canlı ve cansız doğa ve İç-dış mekan çizimlerinde plan, ölçülendirme, ışık–gölge, leke, kompozisyon gibi elemanların incelenmesi yanında farklı çizer malzemelerin ve çizgi karakterlerinin anlatım olanakları araştırılmaktadır. Plastik bir anlatım aracı olarak kabul edilen desenin, nesnenin bilgisine ulaşmaktaki rolü ve estetik yorumlama biçimlerindeki görünümleri incelenmektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Desen Atölyesi |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş, dersin içeriği ve kaynakları hakkında bilgi verme. |
Dersle İlgili kaynakları inceler |
Sözlü anlatım |
|
2 |
Nesneye bakış yöntemleri ve uygulama. |
Dersle İlgili kaynakları inceler |
Sözlü anlatım |
|
3 |
Nesneye bakış yöntemleri ve uygulama. |
Dersle İlgili kaynakları incelenmesi |
Sözlü anlatım |
|
4 |
Nesneye bakış yöntemleri ve uygulama. |
Dersle İlgili kaynakları incelenmesi |
Sözlü anlatım |
|
5 |
Canlı modelde hareket ifadesinin çözümlenmesi. |
Konuyla ilgili kaynakların incelenmesi ve ön çalışma yapılması |
Anlatım, tartışma, |
|
6 |
Canlı modelde hareket ifadesinin çözümlenmesi. |
Konuyla ilgili kaynakların incelenmesi ve ön çalışma yapılması |
Anlatım, tartışma, |
|
7 |
Ton değerlerine bağlı olarak ışık-gölge ve uzam ilişkisi |
Konuyla ilgili kaynakların incelenmesi ve ön çalışma yapılması |
Anlatım, tartışma, |
|
8 |
Ara sınav |
Ara Sınava Hazırlanma |
Dosya İnceleme |
|
9 |
Ton değerlerine bağlı olarak ışık-gölge ve uzam ilişkisi |
Konuyla ilgili kaynakların incelenmesi ve ön çalışma yapılması |
Anlatım, tartışma, |
|
10 |
Figüratif çözümlemeler ve detay uygulamaları |
Konuyla ilgili kaynakların incelenmesi ve ön çalışma yapılması |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Gözlem, Gösterme |
|
11 |
Figüratif çözümlemeler ve detay uygulamaları |
Çalışmanın devamı |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Gözlem, Gösterme |
|
12 |
İnsan ve eşya arasındaki ilişkilerin yorumlanması amacıyla canlı ve cansız varlıklardan oluşan modelden desen çalışması (kurşun kalem). |
Konuyla ilgili kaynakların incelenmesi ve ön çalışma yapılması |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Gözlem, Gösterme |
|
13 |
İnsan ve eşya arasındaki ilişkilerin yorumlanması amacıyla canlı ve cansız varlıklardan oluşan modelden desen çalışması (kurşun kalem). |
Çalışmanın devamı |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Gözlem, Gösterme |
|
14 |
Birden fazla nesnenin bir arada çizimi. |
Konuyla ilgili kaynakların incelenmesi ve ön çalışma yapılması |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Gözlem, Gösterme |
|
15 |
Birden fazla nesnenin bir arada çizimi. |
Çalışmanın devamı |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Gözlem, Gösterme |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava Hazırlanma |
Dosya İnceleme |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Hale, R.B. Drawing Lessons from the Great Masters. New York: Watson-Guptill Publications.
Edwards, B. 2012. Drawing on the Right Side of the Brain.London: Penguin
Chaet, B. 1988. The Art of Drawing. Henry Holt& Co.
Goldstein, N. 2005. The Art of Responsive Drawing. Pearson
Simmons,S. Winer, A. 1998. Drawing: The Creative Process. Henry Holt&Co.
Sale, T.Betti,C. 2008. Drawing: A Comtemporary Approach. Thomson.Wadsworth
Goldstein, N. 1993. Figure Drawing: The Structure, Anatomy and Expressive design of Human Form. Prentice Hall.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sanatın üretim ve öğretim süreçlerini etkileyebilecek ulusal ve uluslar arası kültürel unsurları tanır. |
2 |
|
2 |
Sanat eğitimi programında kullanılan öğretim, yöntem, teknik ve stratejileri açıklar. |
3 |
|
3 |
Görsel sanatların temel alanlarında üretici etkinlikte bulunabilecek bilgiye ve uygulama becerisine sahip olur. |
4 |
|
4 |
Görsel sanatlar öğretmenliği ile ilgili gelişmeleri bilimsel , sanatsal yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
4 |
|
5 |
Öğrencilerinin eleştirel düşünce, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. |
3 |
|
6 |
Eğitim öğretim süreçlerini etkin bir şekilde planlar, programlar. |
2 |
|
7 |
Dinamik bir sanat eğitimcisi olarak, bilgi teknolojilerinin gelişimine uyum sağlamada gerekli bilinci, sorumluluğu , becerileri kazanır. |
3 |
|
8 |
Bireyi bilişsel, devinişsel, duyuşsal yönleriyle bir bütün olarak ele alır. |
4 |
|
9 |
Bir kültür ve tarih mirası olan müzelerden etkin bir eğitim ortamı olarak yararlanır, kültürel ve tarihi değerlere sahip çıkma bilinci oluşturur |
3 |
|
10 |
İnsan topluluklarının ve uygarlıkların oluşum süreçlerini ve özelliklerini bilir ve açıklar. |
2 |
|
11 |
Sanat eğitiminin temel kavramlarını ve sanat eğitimi araştırma süreç ve tekniklerini gelişmelere uygun biçimde kullanır |
5 |
|
12 |
Alana ilişkin yabancı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir . |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
6 |
84 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
6 |
4 |
24 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
6 |
24 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
6 |
6 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
6 |
6 |
|
Toplam İş Yükü: | 144 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|