Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Aile Hekimliği

Dersin Kodu : MED606

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 6

Dersin Dönemi : Tüm Yıl (52 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. SEVGİ ÖZCAN PAYCI
Prof.Dr. NAFİZ BOZDEMİR
Doç.Dr. ESRA SAATÇI
Doç.Dr. ERSİN AKPINAR
Doç.Dr. HATİCE KURDAK GÜRBÜZ
Prof.Dr. NAFİZ BOZDEMİR

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1. Sağlık sisteminin yapısını, güncel sağlık uygulamalarını ve aile hekimliği disiplininin bu yapı ile ilişkisini açıklar,
2. Öykü, fizik muayene ve laboratuvar incelemelerinden bilgi elde etme ve yorumlamada seçici olur ve bu bilgileri hasta ile işbirliği içinde uygun bir yönetim planı oluşturmada kullanır.
3. Hastanın gündemini (düşünceleri, endişeleri ve beklentileri) ortaya çıkarmakla başlayan, hekimin gündemini bütünleştiren, ortak zemin bulan ve gelecek için bir karşılıklı planı tartışan hasta merkezli görüşme modelini açıklar ve kullanır.
4. Birinci basamakta sık görülen semptom ve tanıların epidemiyolojisini tanımlar ve bunu özgül karar verme sürecinde kullanır,
5. Hastanın özerkliğine saygı içinde etkili hasta doktor ilişkisi için gerekenleri açıklar ve kullanır,
6. Aile hekimliğinde kayıtların önemini açıklar ve uygun kayıt tutar.
7. Bireyin tutum, değer ve inançlarındaki aile boyutunu, toplum boyutunu, sosyal ve kültürel boyutları anlamak ve başa çıkabilmek için bir referans çerçevesi geliştirir.
8. Erken dönemde ve ayrışmamış durumları yönetme, laboratuvar incelemelerini basamaklı olarak isteme, zamanı tanı aracı olarak kullanma ve belirsizliği tolere etme gibi aile hekimliğine uygun çalışma ilkelerini tanımlar ve kullanır.
11. Var olan kaynakları dengeli bir biçimde kullanarak hastaların bireysel sağlık gereksinimleriyle onların içinde yaşadıkları toplumun sağlık gereksinimlerini karşılamayı ilişkilendirir ve toplum sağlığının artırılmasında aile hekiminin rolünü açıklar.
12.Hekimliğin bağlamsal, tutumsal ve bilimsel yönlerini açıklar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrencilerin Aile Hekimliği stajı sonunda; Aile Hekimliği disiplininin ilkeleri ve yeterlilikleri doğrultusunda, birinci basamağa odaklı temel bilgi, beceri ve tutum kazanmalarıdır.

Dersin İçeriği : Staj uygulaması içinde poliklinik hizmetleri, araştırma ve eğitim aktiviteleri, aile ziyaretleri ve aile sağlığı merkezi ziyareti yer almaktadır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Aile sağlık merkezleri Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Teorik dersler Ödev (Gün içinde görülen hastalarla ilgili okuma ve sunum yapma) Öğretim elemanlarının öğrenci ile birlikte hasta görmesi, interaktif tartışma Olgu tartışmaları Gözlem-ASM ziyareti Ev (aile) ziyareti yapma ve rapor hazırlama Anabilim dalının akademik eğitim toplantılarına katılım Yok Derslere katılım/Öğretim üyelerinin toplam notu Poliklinik çalışmalarının değerlendirilmesi Aile ziyareti raporu Birey/hasta görüşmesi raporu Zamana uyum İletişim becerileri
2 Teorik dersler Ödev (Gün içinde görülen hastalarla ilgili okuma ve sunum yapma) Öğretim elemanlarının öğrenci ile birlikte hasta görmesi, interaktif tartışma Olgu tartışmaları Gözlem-ASM ziyareti Ev (aile) ziyareti yapma ve rapor hazırlama Anabilim dalının akademik eğitim toplantılarına katılım Yok Derslere katılım/Öğretim üyelerinin toplam notu Poliklinik çalışmalarının değerlendirilmesi Aile ziyareti raporu Birey/hasta görüşmesi raporu Zamana uyum İletişim becerileri
3 Teorik dersler Ödev (Gün içinde görülen hastalarla ilgili okuma ve sunum yapma) Öğretim elemanlarının öğrenci ile birlikte hasta görmesi, interaktif tartışma Olgu tartışmaları Gözlem-ASM ziyareti Ev (aile) ziyareti yapma ve rapor hazırlama Anabilim dalının akademik eğitim toplantılarına katılım Yok Derslere katılım/Öğretim üyelerinin toplam notu Poliklinik çalışmalarının değerlendirilmesi Aile ziyareti raporu Birey/hasta görüşmesi raporu Zamana uyum İletişim becerileri


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Current Family Medicine Diagnosis and Treatment (Current Aile Hekimliği Tanı ve Tedavi (Çev. Ed. Kut A, Eminsoy G.), Güneş Tıp Kitabevi,Ankara, 2011.
 Birinci Basamağın Geliştirilmesi (Çev.Ed. Bozdemir N, Saatçı E.), Nobel Kitabevi, Adana, 2009.
 Textbook of Family Medicine (Aile Hekimliği, Çev.Ed. Güldal D.), Medikal Akademi,İstanbul 2012.
 WONCA Europe Family Medicine Definition, 2011. (http://www.woncaeurope.org/sites/default/files/documents/Definition%203rd%20ed%202011%20with%20revised%20wonca%20tree.pdf)
 Aile Doktorları için Birinci Aşama Kurs Notları, TC Sağlık Bakanlığı, 2004. (http://www.igdirsm.gov.tr/files/dokuman/AH_Kurs_Notlari.pdf) Aile Hekimliği Uygulama Yönetmeliği, 2013 (http://www.ailehekimligi.gov.tr/index.php?option=com_content&view=article&id=2372:aile-hekimlii-uygulama-yoenetmelii&catid=102:gorusler)
 Aile Hekimliği Uygulamasında Periyodik Muayene Rehberi Hazırlık Çalışmaları (I), TC Sağlık Bakanlığı, 2012. (http://www.ailehekimligi.gov.tr/index.php?option=com_content&view=article&id=1798:aile-hekimlii-uygulamasnda-periyodik-muayene-rehberi-hazrlk-calmalar-i-taslak&catid=102:gorusler)
 Aile Sağlığı Merkezi Yönetimi. Ünlüoğlu İ, Kaptanoğlu AY, Özer C., Akademi Yayınevi, İstanbul, 2012. Birinci Basamakta Tanı ve Tedavi Kitabı (Ed.. Bozdemir N. Kara İH.), Nobel Kitabevi, Adana, 2010.
 Taylor’s Manuel of Family Medicine (Taylor Aile Hekimliği El Kitabı Çev.Ed. Başak O, Demirağ S.) Güneş Tıp Kitabevi,Ankara, 2011.
 Oxford Textbook of Primary Medical Care, 2005
  IanMcWhinney Textbook of Family Medicine, 2009.
 Family-Oriented Primary Care (Aile Yönelimli Birincil Bakım Çev.Ed. Yaman H.), Akademi Yayınevi, İstanbul, 2010.
 Rakel Textbook of Family Practice, 2011.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 90
    Ödev/Proje/Diğer 1 10
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. 5
2 Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralar ve açıklar. 5
3 Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. 5
4 Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlar. 5
5 Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. 5
6 Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşır, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. 5
7 Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. 5
8 Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. 5
9 Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. 5
10 Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır. 5
11 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. 5
12 Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır. 5
13 Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarır. 5
14 Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. 5
15 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3
16 Sağlığın, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. 5
17 Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. 5
18 Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. 5
19 Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. 5
20 Mesleki otonomisini kullanır, ulusal ve uluslar arası standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 3 25 75
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 3 1 3
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 3 3
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 0 0 0
Toplam İş Yükü: 81
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.24
Dersin AKTS Kredisi: 3