|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Halk Sağlığı |
|
Dersin Kodu |
: |
MED605 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
6 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Tüm Yıl (52 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MUHSİN AKBABA Prof.Dr. GÜLSEREN AĞRIDAĞ Prof.Dr. NECDET AYTAÇ Prof.Dr. BANU ELÇİN YOLDAŞCAN AVŞAR Doç.Dr. HAKAN DEMİRHİNDİ Dr.Öğr. ÜyesiDr. ÖNDER KARAÖMERLİOĞLU Dr.Öğr. ÜyesiDr. ERTAN KARA Dr.Öğr. ÜyesiDr. ERSİNNAZLICAN Prof.Dr. FERDİ TANIR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
6.sınıf Halk Sağlığı stajının sonunda, tıp doktoru adayları; Toplumu tanır ve iletişim kurar
Türkiye’de halkın sağlığını olumsuz etkileyen nedenleri sayar, bunlara çözüm bulur ve toplumsal öncelikleri saptar
Sağlıkla ilgili olaylarda biyolojik, ruhsal ve sosyo-kültürel kişisel ve çevresel etkenleri sayar
Bireyleri çevresiyle birlikte inceler ve izler
Türkiye’deki sağlık hizmetleri modeliyle tüm çalışanların görev tanımlarını ve sorunlarını sayar
Görev alacağı kurumlardaki sağlık ekibi ile iletişim kurar ve birlikte çalışır,
Birinci basamaktaki sağlık hizmet sunumunda hekimlerin kullandığı tanı, tedavi, gözlem, eğitim ve denetim yöntemleri izler ve uygular
Sağlık hizmetlerinin sunumunda öncelikleri sayar
Toplumun sağlık eğitiminin ve sağlığı geliştirmeye yönelik çalışmaların önemini açıklar ve uygular
Sağlık hizmetinin değerlendirilmesi, planlanması, sunumu ve araştırılmasındaki kullanılan verilere ulaşır ve değerlendirir Sağlık örgütü ile diğer kamu kurumları ve özel kuruluşlar arasındaki işbirliğini açıklar ve uygular
Toplumun öncelikli sağlık gereksinimlerini belirler, çözüm üretir ve bunları uygular
Sağlık hizmetlerinin sunumunda öncelikleri sayar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
MED405 Halk Sağlığı
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dönem 6 "HALK SAĞLIĞI" stajı; son sınıf hekim adaylarına; toplumun sağlık sorunlarını bilimsel yöntem ve epidemiyolojik teknikleri kullanarak ve toplumun sosyal özelliklerini de algılayarak tanımlama, saptanan sorunlara sağlığın geliştirilmesi ve sağlık eğitimi stratejilerini kullanarak müdahale edebilme becerisini ve tutumunu kazandırmayı amaçlar. |
|
Dersin İçeriği |
: |
6 hafta süren eğitim Halk Sağlığı Anabilim Dalı ve ona bağlı "Saha" olarak tanımlanan Sağlık-Eğitim-Araştırma Bölgesi´nde yer alan birinci basamak sağlık kuruluşlarında, Sağlık Bakanlığı´na bağlı hekimlerin gözetiminde direkt toplumla temas halinde gerçekleşir Temel Halk Sağlığı, Epidemiyoloji, Sağlık Eğitimi, Bulaşıcı Hastalıklarla Savaş ve Korunma, Ana Sağlığı, Türkiye´de Kadın ve Üreme Sağlığı, Aile Planlaması, İş Sağlığı ve Güvenliği, Kazalar ve İlkyardım, Olağandışı Durumlarda Sağlık Hizmetleri, Toplum Beslenmesi, Birinci Basamak Hekimliğinde Laboratuar, Çocuk Sağlığı, Adolesan Sağlığı, Birinci Basamakta Bağışıklama, Okul Sağlığı, Turist Sağlığı, Zoonotik Hastalıklar, Kronik Hastalıklar, Yaşlı Sağlığı, Sağlık Yönetimi, Çevre ve Halk Sağlığı konularında Dönem-4 Halk Sağlığı stajında öğrenilen teorik bilgilerin UYGULAMASI, Seminerler, Saha araştırmaları ve Grup çalışmaları/ödevlerden oluşur. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe+İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Sınıf, Laboratuar, Saha (Halk Sağlığı Anabilim Dalı Sağlık Eğitim Araştırma Bölgesi) |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Pazartesi-Perşembe:I.Basamak sağlık kuruluşunda aktif görev >> Pazartesi-Perşembe:Halk Sağlığı Anabilim Dalı Öğretim Üyelerince yapılan saha ziyaretlerinde tüm ders konularının irdelenmesi ve saha uygulamaları hakkında koçluk, demonstrasyon >>
Cuma:Seminer/araştırma toplantıları |
Staj öncesi MED-405 stajının teorik bilgilerini gözden geçirmek ve staj süresince hergün sağlık merkezine öğretim üyelerince yapılan ziyaretlerde tartışılacak ilgili konularda aktif görev almak |
Uygulama: Sağlık Merkezi, koçluk, demonstrasyon, ders, grup çalışması |
|
2 |
Pazartesi-Perşembe:I.Basamak sağlık kuruluşunda aktif görev >> Pazartesi-Perşembe:Halk Sağlığı Anabilim Dalı Öğretim Üyelerince yapılan saha ziyaretlerinde tüm ders konularının irdelenmesi ve saha uygulamaları hakkında koçluk, demonstrasyon >>
Cuma:Seminer/araştırma toplantıları |
Staj öncesi MED-405 stajının teorik bilgilerini gözden geçirmek ve staj süresince hergün sağlık merkezine öğretim üyelerince yapılan ziyaretlerde tartışılacak ilgili konularda aktif görev almakk |
Uygulama: Sağlık Merkezi, koçluk, demonstrasyon, ders, grup çalışması |
|
3 |
Pazartesi-Perşembe:I.Basamak sağlık kuruluşunda aktif görev >> Pazartesi-Perşembe:Halk Sağlığı Anabilim Dalı Öğretim Üyelerince yapılan saha ziyaretlerinde tüm ders konularının irdelenmesi ve saha uygulamaları hakkında koçluk, demonstrasyon >>
Cuma:Seminer/araştırma toplantıları |
Staj öncesi MED-405 stajının teorik bilgilerini gözden geçirmek ve staj süresince hergün sağlık merkezine öğretim üyelerince yapılan ziyaretlerde tartışılacak ilgili konularda aktif görev almak |
Uygulama: Sağlık Merkezi, koçluk, demonstrasyon, ders, grup çalışması |
|
4 |
Pazartesi-Perşembe:I.Basamak sağlık kuruluşunda aktif görev >> Pazartesi-Perşembe:Halk Sağlığı Anabilim Dalı Öğretim Üyelerince yapılan saha ziyaretlerinde tüm ders konularının irdelenmesi ve saha uygulamaları hakkında koçluk, demonstrasyon >>
Cuma:Seminer/araştırma toplantıları |
Staj öncesi MED-405 stajının teorik bilgilerini gözden geçirmek ve staj süresince hergün sağlık merkezine öğretim üyelerince yapılan ziyaretlerde tartışılacak ilgili konularda aktif görev almak |
Uygulama: Sağlık Merkezi, koçluk, demonstrasyon, ders, grup çalışması |
|
5 |
Pazartesi-Perşembe:I.Basamak sağlık kuruluşunda aktif görev >> Pazartesi-Perşembe:Halk Sağlığı Anabilim Dalı Öğretim Üyelerince yapılan saha ziyaretlerinde tüm ders konularının irdelenmesi ve saha uygulamaları hakkında koçluk, demonstrasyon >>
Cuma:Seminer/araştırma toplantıları |
Staj öncesi MED-405 stajının teorik bilgilerini gözden geçirmek ve staj süresince hergün sağlık merkezine öğretim üyelerince yapılan ziyaretlerde tartışılacak ilgili konularda aktif görev almak |
Uygulama: Sağlık Merkezi, koçluk, demonstrasyon, ders, grup çalışması |
|
6 |
Pazartesi-Perşembe:I.Basamak sağlık kuruluşunda aktif görev >> Pazartesi-Perşembe:Halk Sağlığı Anabilim Dalı Öğretim Üyelerince yapılan saha ziyaretlerinde tüm ders konularının irdelenmesi ve saha uygulamaları hakkında koçluk, demonstrasyon >>
Cuma:Seminer/araştırma toplantıları |
Staj öncesi MED-405 stajının teorik bilgilerini gözden geçirmek ve staj süresince hergün sağlık merkezine öğretim üyelerince yapılan ziyaretlerde tartışılacak ilgili konularda aktif görev almak |
Uygulama: Sağlık Merkezi, koçluk, demonstrasyon, ders, grup çalışması |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1.Halk Sağlığı Anabilim Dalı Ders Notları
2.Temel Halk Sağlığı kitabı (Hacettepe)
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
1.http://www.saglik.gov.tr
2.http://www.ttb.org.tr
3.http://www.who.int/en/
4.http://www.hasuder.org.tr
5.http://www.csgb.gov.tr
6.Diğer internet kaynakları
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
90 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
10 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. |
5 |
|
2 |
Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralar ve açıklar. |
5 |
|
3 |
Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. |
5 |
|
4 |
Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlar. |
5 |
|
5 |
Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. |
5 |
|
6 |
Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşır, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. |
5 |
|
7 |
Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. |
5 |
|
8 |
Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. |
5 |
|
9 |
Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. |
5 |
|
10 |
Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır. |
5 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. |
5 |
|
12 |
Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır. |
5 |
|
13 |
Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarır. |
5 |
|
14 |
Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. |
5 |
|
15 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
3 |
|
16 |
Sağlığın, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. |
5 |
|
17 |
Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. |
5 |
|
18 |
Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. |
5 |
|
19 |
Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. |
5 |
|
20 |
Mesleki otonomisini kullanır, ulusal ve uluslar arası standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
6 |
25 |
150 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
0 |
0 |
0 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
3 |
3 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
0 |
0 |
0 |
|
Toplam İş Yükü: | 153 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.12 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|